14:31

رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی تغییر کاربری را یکی از راه‌های حفظ و احیای هنرهای سنتی عنوان و تصریح کرد: تا‌کنون 227مصاحبه توسط گروه‌ پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در بانک اطلاعات هنرمدان ثبت شده است.
به گزارش روابط عمومی، سید عبدالمجید شریف‌زاده رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی که در نشست گرامیداشت هفته پژوهش سخن می‌گفت،هنرهای سنتی را هنرها و صنایع ظریفه‌ای خواند که در طول سده‌های متمادی با حفظ ریشه‌ها و سنت‌های اصیل رشد کرده و مراحل شکل گیری خود را گذرانده و می‌گذرانند.
او افزود: در این هنرها، اعتقاد و بینش و به کار بستن سنت‌های ویژه هنری و اجرایی خاص، از تعلیم و تعلم بین شاگرد و استاد گرفته تا آماده‌سازی ابزار و وسایل و مصالح کار و ساخت اثر هنری، جایگاهی ویژه داشته و لازمه این هنرها است.
شریف‌زاده خاطرنشان کرد: این سنت‌ها و هنرهای سنتی در حقیقت صورت محقق و تاریخی حقیقتی سرمدی هستند که فراتر از تاریخ برنشسته اند.
او با تشریح جایگاه هنرهای سنتی در حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت:علاوه بر پژوهش، حفظ و احیا هنرهای سنتی، آموزش و معرفی آنها وظیفه ما است.
عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری،با اشاره به سابقه هنرهای سنتی در تاریخ ایران تصریح کرد: هنرهای سنتی بازگو کننده سیر تاریخی و هنرمندان حافظان فرهنگ و هنر ایران هستند زیرا که در سال‌های متمادی این هنرها نسل به نسل و از استاد به شاگرد به دست ما رسیده است.
شریف‌زاده خاطر‌نشان کرد: آنچه امروز به عنوان میراث‌فرهنگی در نظر می‌گیریم اغلب مربوط به هنرهای سنتی نظیر هنرهای وابسته به معماری، نگارگری، خوشنویسی، نمایش‌های سنتی، موسیقی ایران و… هستند از این رو اهمیت هنرهای سنتی که به دلایل مختلف اجتماعی و اقتصادی در حال فراموشی اند بر ما نمایان می‌شود.
رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی در ادامه تغییر کاربری را یکی از راه‌های حفظ و احیای هنرهای سنتی خواند و اظهارکرد:به عنوان نمونه جاجیم که پیش از این تنها به عنوان زیر‌انداز مورد استفاده قرار می‌گرفت هم اکنون با تغییر کاربری‌های صورت گرفته توسط افراد خلاق در صنعت مبل‌سازی، دکوراسیون، کیف، کفش و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 او درادامه با اشاره به عملکرد این گروه در سال پژوهشی گذشته تصریح کرد:گروه های هنرهای سنتی ایران به سه گروه پژوهشی هنرهای صناعی، کتابت و نگارگری و نمایش‌های آیینی و موسیقی نواحی سنتی تقسیم می‌شود که گروه پژوهشی هنرهای سنتی نیز متناسب با اهداف و وظایف خود در قالب بخش‌های پژوهشی، کارگاهی، آموزشی و اجرایی در این حوزه به فعالیت می‌پردازد.
شریف‌زاده در تشریح طرح‌های موظفی سال  1400این مرکز به پروژه‌های بررسی طرح و نقش زیور آلات سیستان و بلوچستان، بررسی چگونگی بازتاب تاریخ و هنر یک سرزمین، شخصیت‌پردازی در کاشی نگاره‌های حمام ابراهیم‌خان کرمان و … اشاره کرد.
او با اشاره به برگزاری 37نشست تخصصی،5 نمایشگاه، یک کارگاه، 49داوری ، 18مقاله همایش، یک کتاب و … در حوزه رویدادها و تولیدات فرهنگی خاطرنشان کرد: در بانک اطلاعات هنرمدان 227مصاحبه تا کنون ثبت شده است.شریف‌زاده در پایان در تشریح سایر دستاوردهای گروه هنرهای سنتی به 62اثر هنری و بافت 6متر پارچه زربفت، ثبت حدود 610رکورد اموال‌فرهنگی در سامانه جام، ثبت 150رکورد اطلس هنرهای سنتی در سامانه ساترا، تدوین 13اسناد هویتی برای آثار هنری اشاره و به معرفی کارگاه‌های هنری این مرکز نظیر کارگاه سفال و کاشی، گچبری، نگارگری و خوشنویسی، زری و مخمل‌بافی و…پرداخت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *