11:28

در پی تعطیلات تئاتر در روزهای اخیر، مدیر مجموعه تئاتر شهر می‌گوید که این تعطیلی صرفا برای تامین آرامش تماشاگران و گروه‌های اجرایی بوده و دلیل دیگری ندارد.
به گزارش ایسنا، در چند روز اخیر به دلیل شرایط اجتماعی خاصی که به وجود آمد، اجرای آثار نمایشی در تئاترهای مرکز شهر برای حفظ امنیت تماشاگران و گروه‌های اجرایی تعطیل شد.
مجموعه تئاتر شهر به عنوان مهم‌ترین مجموعه تئاتری کشور اولین مکانی بود که تعطیلی اجراهای خود را اعلام کرد. در این مجموعه ۵ گروه نمایشی مشغول اجرای آثار خود بودند که وضعیت اجتماعی کشور آنان را از اجرا بازداشت.
حالا این گروه‌ها بخشی از اجراهای خود را از دست داده‌اند و از سوی دیگر تغییر جدول اجراهای تئاتر شهر همواره کاری دشوار بوده است. بنابراین این پرسش وجود دارد که مدیریت این مجموعه برای جبران خسارت گروه‌هایی که اجرایشان متوقف شده چه راهکاری می‌تواند داشته باشد.
سید محمد جواد طاهری، مدیر تئاتر شهر در پاسخ به این پرسش ایسنا می گوید که برای تغییر جدول برنامه‌های این مجموعه قدرت مانور زیادی ندارد اما تلاشش را به کار می‌گیرد که تا حد ممکن با گروه‌های نمایشی همکاری کند تا کمتر دچرا زیان شوند.
او توضیح می‌دهد: متاسفانه برای تغییر جدول اجراها قدرت مانور زیادی نداریم زیر در صورت تغییرات زیاد، گروه‌هایی که اجراهایشان در ماه پایانی سال روی صحنه می‌رود، دچار مشکل خواهند شد. از سوی دیگر مجموعه تئاتر شهر میزبان جشنواره‌های نمایش عروسکی، صاحبدلان و فجر هم خواهد بود که همین موضوع هم اجازه نمی‌دهد جدول اجراها را دستخوش تغییراتی جدی کنیم.
طاهری اضافه می‌کند: نظر شخصی من این است که از اجرای هر گروه نمایشی دو سه روزی کم شود تا گروه‌ها کمتر متضرر شوند.
وی خاطرنشان می‌کند: مساله فقط جدول نیست. موضوع اینجاست که اغلب بازیگران به جز تئاتری در پروژه‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی یا شبکه نمایش خانگی هم فعالیت می‌کنند و برای تغییر جدول، باید برنامه بازیگران هر یک از اجراها را در نظر داشته باشیم. به عنوان نمونه بعد از اجرای نمایش «پدر» در تالار اصلی تئاتر شهر، نمایش «گالیله» با بازی فرهاد آییش در این تالار نوبت اجرا دارد. آقای آییش بعد از اجرای این نمایش برای حضور در پروژه‌ای تصویری متعهد شده است. بنابراین اگر برنامه را خیلی جا به جا کنیم، ایشان به تعهد خود نمی‌رسد. این یک نمونه مثال است و نشان می‌دهد دست‌مان برای تغییرات زیاد، باز نیست.
این مدیر هنری تاکید می کند که تا در یکی دو روز آینده به راهکاری اجرایی برای حل این مشکل خواهند رسید.
او همچنین درباره از سر گیری اجراهای مجموعه تئاتر شهر که همچنان تعطیل هستند، توضیح می‌دهد: فعلا چیزی اعلام نشده ولی حدس‌مان این است که از اوایل هفته آتی اجراها آغاز شود مگر اینکه شرایط خاصی رخ بدهد و ناچار شویم برای رعایت حال تماشاگران و گروه‌های نمایشی، دوباره اجراها را تعطیل کنیم.
طاهری با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته، تامین امنیت تماشاگران است، تاکید می‌کند: همه تلاش ما این است که تماشاگران در آرامش به تماشای تئاتر بنشینند اما در چند روز اخیر این شرایط فراهم نبود. بنابراین اگر اجرای نمایش‌ها ادامه پیدا می کرد، تماشاگر نمی‌توانست با فراغ بال نظاره‌گر آثار نمایشی باشد. از طرف دیگر گروه‌های نمایشی هم به دلیل شرایط خاص اینترنت، امکان اطلاع‌رسانی و تبلیغ آثار خود را نداشتند، بنابراین بهترین کار این بود که برای حفظ آرامش تماشاگران و ایجاد شرایط مناسب برای اطلاع‌رسانی و تبلیغ گروه‌های نمایشی، چند روزی اجراها را تعطیل کنیم تا وضعیت بهتری ایجاد شود. تعطیلی تئاتر شهر تنها به این دلیل بوده و معنای دیگری ندارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *