11:21

شیوع کرونا با وارد آوردن خسارات مالی سنگین به موزه‌ها بسیاری از آنها را بر آن داشت تا با حراج برخی از آثار از حجم این زیان بکاهند و در تازه‌ترین این موارد «موزه هنر متروپولیتن» دست به حراج مجموعه‌ای از آثار به ارزش یک میلیون و ۴۰۰ هزار دلار زده است.
به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه نشنال، موزه هنر متروپولیتن برای جبران افت درآمد ناشی از شیوع کرونا، بیش از ۲۰۰ عکس و تصویر چاپی (print) از کلکسیون خود را به فروش می‌گذارد.
براساس آمار، تعطیلی ۵ ماهه این موزه معروف آمریکایی پیرو شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰، خسارتی ۱۵۰ میلیون دلاری به جا گذاشت. برای جبران این خسارت، ۲۱۹ اثر هنری از مجموعه این موزه از جمله آثاری از پابلو پیکاسو، روی لیختن‌اشتاین و فرانک استلا ماه جاری در حراجی کریستیز به مزایده گذاشته می‌شود. به گزارش مجله آرت‌نت، عایدی این حراج چیزی در حدود ۹۰۴ هزار و ۶۰۰ دلار تا ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار برآورد شده است.
از ۲۴ سپتامبر تا ۷ اکتبر (۲ تا ۱۵ مهر) ۱۶۸ عکس از مجموعه عکس جنگ داخلی موزه متروپولیتن به صورت برخط به حراج گذاشته خواهد شد. این عکس‌ها که به دهه ۱۸۶۰ میلادی تعلق دارند، از جمله معروف‌ترین کلکسیون‌های این موزه هستند.
در تاریخ ۶ اکتبر (۱۴ مهر) نیز ۱۶ عکس که ۷ تای آنها به مجموعه عکس آمریکایی‌ها از رابرت فرانک، عکاس مطرح سوئیسی، تعلق دارند، در یک حراج زنده به مزایده گذاشته خواهد شد. ارزش تخمینی یک عکس سیاه و سفید از فرانک با عنوان بزرگراه ۹۰ آمریکا، در مسیر دل ریو، تگزاس، ۱۹۵۵ (US ۹۰, En Route to Del Rio, Texas, ۱۹۵۵) که یک زن و بچه کوچک را در یک ماشین مشکی نشان می‌دهد، ۲۵۰ هزار دلار برآورد شده است.
آثار باقیمانده که شامل عکس‌های چاپی هستند نیز از ۴ تا ۱۸ نوامبر (۱۳ تا ۲۷ آبان) به صورت برخط به فروش گذاشته می‌شوند.

تامین بودجه یا خیانت در امانت؟
برنامه حراج آثار هنری موزه متروپولیتن در دورانی کلید خورده که موزه‌های آمریکا محدودیت‌های کمتری در نحوه استفاده از منابع مالی خود دارند. این موزه‌ها تا پیش از این تنها در صورتی مجاز به فروش آثار هنری خود بودند که آنها را با آثار دیگری جایگزین کنند اما در آوریل سال ۲۰۲۰ (فروردین- اردیبهشت ۹۹) انجمن مدیران موزه‌های هنری (AAMD) این ممنوعیت را به مدت دو سال لغو کرد تا موزه‌ها بتوانند از این طریق خسارت‌های دوران کرونا را جبران کنند.
موزه‌های آمریکا هم که از شیوع ویروس کرونا خسارت سختی دیده بودند، از خداخواسته به فروش آثار هنری برای درآمدزایی روی آوردند؛موزه بروکلین یکی از این موزه‌هاست که سال گذشته با فروش ۱۲ قطعه از کلکسیون خود از جمله یک تابلو از کلود مونه و دو تابلو از ژان دوبوفه، ۳۱ میلیون دلار پول جمع کرد.
موزه هنر بالتیمور نیز امیدوار بود با فروش سه شاهکار هنری از جمله اثری از اندی وارهول، ۶۵ میلیون دلار درآمدزایی کند. هدف این موزه آن بود که بودجه لازم برای نگهداری از آثار این مجموعه را تامین و با خرید آثاری از زنان و هنرمندان در اقلیت، در کلکسیون خود تنوع و توازن ایجاد کند. اما به دنبال انتقادات گسترده، مسئولان موزه بالتیمور این برنامه را لغو کرده و تصمیم گرفتند بودجه موردنظرشان را در عوض از طریق اعانه و کمکهای مالی تامین کنند.
بیشتر موزه‌ها از فروش شاهکارهای مجموعه خود خودداری می‌کنند زیرا معتقدند ماموریت آنها حفظ و نگهداری از آثار مهم است. منتقدانی نیز وجود دارند که این کار را مصداق خیانت به ماموریت موزه‌ها در حفظ آثار هنری برای مردم می‌دانند.
ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.
این بیماری که به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد، تا لحظه تنظیم خبر بیش از ۲۲۹ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این میان چهار میلیون و ۷۰۱ هزار نفر جان باخته‌اند.
شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشی‌ها شد و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *