پژوهشگر و مستندساز موسیقی با اشاره به عملکرد دولت چهاردهم گفت: شاهد یک تغییر نگرش در مدیریتهای مرتبط با موسیقی هستیم که میتوانیم آن را دلیلی برای جذب هنرمندان به فعالیت، حذف عناصر و عوامل ثابت و محافظهکار از سازوکار تصمیمسازی در امور هنری قلمداد کنیم.
علی مغازهای در گفت وگو با ایرنا درباره عملکرد ۱۰۰ روزه دولت چهاردهم در حوزه فرهنگ و هنر اظهارداشت: معتقدم برای ارزیابی عملکرد دولت در زمینه وفاق و بازگشت هنرمندان کمی زود است و فعلا نمیتوان چندان قاطعانه از موفقیت یا شکست تلاش دولت اظهار نظر دقیقی کرد اما بنابر آنچه که در ارتباطاتم با تعدادی از هنرمندان دریافتهام و رویدادها و اجراها و سمتوسوی فعالیتها حاکی از برآمدن فضایی بسیار متفاوت از چند سال گذشته است.
وی گفت: در همین زمینه چند موضوع قابل توجه است؛ نخست اینکه حدود سه سال گذشته هیچ هنرمندی در موسیقی علاقه و رقبتی به فعالیت و حضور بر روی صحنه اجرا نداشت جز چند مورد استثنا که به ضرب و زور چند تهیهکننده موسیقی پاپ و تعدادی اجرای سفارشی و نمایشی اجرا شده بود اما در چند هفته اخیر توجه و تمایل به اجرای صحنهای و زنده بخشی از برنامههای هنرمندان صاحبنام را نمایان میکند که به عنوان نمونه به زودی شاهد اجرای «منظومه سیمرغ (قاف)» اثر استاد فرهاد فخرالدینیبر صحنه تالار وحدت خواهیم بود.
مغازهای افزود: تولید و انتشار آلبومهای مستقل برای هنرمندان در سالهای گذشته بسیار دشوار و فرساینده شده بود اما در چند ماه اخیر شاهد رویدادها و تلاشهای تازهای هستیم که به ارتقای انگیزه کار در میان هنرمندان دلالت دارد.
این پژوهشگر و منتقد موسیقی بیان کرد: به عنوان مثال همین چند روز پیش در مراسم رونمایی یک آلبوم موسیقی معاصر و تقریباً مینیمال در مجموعهای حضور داشتم که در کنار دوستان موسیقیدان، زمان، دیدار و بحثهای بسیار دلنشینی را تجربه کردیم یا برگزاری رویدادها و فعالیتهای روبهرشدی که در مراکز فرهنگی و هنری شاهدش هستیم، نشان از افزایش رغبت هنرمندان به حضور در عرصه اجرا دارد.
تغییر نگرش در مدیریتهای مرتبط با موسیقی
مغازهای بیان کرد: تجربه نشان داده است که طی سالیان گذشته، مدیران و اعضای هیاتها و شوراهای موسیقی با حل شدن در فضا و گفتمان امنیتی، خود به بخش مهمی از معضلات و موانع پیشروی هنرمندان بدل شده بودند اما با انتخاب نادره رضایی، یک زن توانمند برای معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهد یک تغییر نگرش در مدیریتهای مرتبط با موسیقی هستیم که میتوانیم این را هم دلیل دیگری برای جذب هنرمندان به فعالیت، حذف عناصر و عوامل ثابت و محافظهکار از سازوکار تصمیمسازی در امور هنری قلمداد کنیم.
علی مغازهای کارشناس، منتقد، پژوهشگر و مستندساز موسیقی
وی اظهارداشت: بنابراین معتقدم میتوان فعالیتهای صورت گرفته و تغییرات رویکردی و نگاه دولتی به امور موسیقی در همین مدت کوتاه از استقرار این دولت را مثبت و رو به جلو ارزیابی کرد.
این کارشناس و پژوهشگر درباره وضعیت موسیقی گفت: وضعیت موسیقی در ایران همواره خوب نبوده و شاید هیچگاه در پارادایم حکومتی نمیتوانیم به وضعیت خوب و با ثبات برسیم و هر آنچه عنوان میکنیم در سپر گفتمان حاکمیتی است و تحتتاثیر این گفتمان، یک حالت خوب یا بدی نسبی را نمایان میکند.
وی افزود: امروزه بدون شک وضعیت موسیقی نسبت به سه سال گذشته بهتر است اما بازهم فرسنگها از یک وضع مطلوب فاصله داریم.
ضربات بزرگ جریانهای تندرو بر امنیت روانی هنرمندان
مغازهای درباره چالشهای دولت در حوزه موسیقی بیان کرد: چالش اصلی دولت در حوزههای هنر به ویژه هنر موسیقی ابتدا نفوذ و سیطره نگاه امنیتی بر موسیقی است که بسیار به فرهنگ و هنر آسیبهای جدی وارد کرده است.
وی، اثرگذاری افراد و جریانهای تندرو بر ماهیت، حرکت و سرنوشت موسیقی را از دیگر چالشهای این حوزه عنوان کرد و گفت: این جریانها ضربات بزرگی را بر امنیت روانی جامعه و هنرمندان وارد کردهاند، همچنین عناصر، عوامل و افرادی تاکنون بر امور موسیقی مسلط بودهاند و با فرمانپذیری کورکورانه توانستهاند در ارکان، هیاتها و شوراها دارای کرسی ثابت و مادامالعمر شوند که قطع نفوذ این عناصر مخرب از مناصب و مقامهای دارای قدرت تعیین تکلیف برای موسیقی میتواند موفقیت دولت در همدلی و وفاق با هنرمندان را تا حدود زیادی تضمین کند.
این پژوهشگر و مستندساز درباره انتظارات و درخواستهای هنرمندان موسیقی از دولت اظهارداشت: انتظار بسیار است و به تعداد هنرمندان میتوان شاهد تنوع انتظارات هنری باشیم اما همچنان معتقدم که اگر دولت قاطعانه بتواند نگاه امنیتی، مدیریت امنیتی و حراستی را از سر موسیقی و هنر کشور بردارد، ممکن است آن وفاق و همدلی تاحد زیادی تحقق یابد.
وی گفت: ما سالها یک شکلی از دیگریسازی هنرمندان توسط نهادهای موسیقی را تجربه کردیم و اغلب ما هنرمندان در چشم مدیران دولتی مانند بیگانه و دیگری محسوب میشدیم که این نگاه مخرب و ضدهنری باید به طور کامل از میان برداشته شود تا هنرمندان خود را صاحب حق و حقوق بدانند و بخواهند یا اراده کنند که در این شرایط دشوار کارهای هنری انجام بدهند.
مغازهای خاطرنشان کرد: در حال حاضر خوشبین هستم که در این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتفاقات خوبی در هنر رقم بخورد ولو تا رسیدن به حد مطلوب، فاصله همچنان بسیار خواهد بود.
بدون دیدگاه