کارگردان فیلم در نشست رسانه‌ای: محسن رضایی برای «موقعیت مهدی» اشک ریخت

20:07

کارگردان فیلم «موقعیت مهدی» گفت:‌ فیلم «موقعیت مهدی» را با اعتقاد و قلبم ساختم و به آن افتخار می کنم.حقیقت این است که زندگی برای ما تصمیم می‌گیرد گاهی اوقات ما تصمیم گیرنده نیستیم.
به گزارش ایرنا، نشست رسانه‌ای فیلم «موقعیت مهدی» عصر امروز (یکشنبه، ۱۷ بهمن) با حضور عوامل فیلم و اصحاب رسانه و اجرای حامد مهربانی در خانه جشنواره برگزار شد.
هادی حجازی‌فر، کارگردان موقعیت مهدی، در ابتدای نشست گفت: ما نزدیک به بیش از دو سال درگیر این کار بودیم از مرحله پژوهش و نگارش تا همین امروز که در خدمت شما هستیم. کار به دلایلی دوازده بار متوقف شد.
وی در پاسخ به این که چرا خودتان این نقش را بازی کردید، اظهار داشت: این کار در ابتدا برای بازیگری به من پیشنهاد شد. با توجه به شناختی که درباره لشکر عاشورا داشتم گفتم من این کار را برای کسی بازی نمی‌کنم باید خودم آن را بسازم. در ادامه من یک بازیگر دیگر را پیشنهاد دادم ولی بقیه قبول نکردند.
کارگردان موقعیت مهدی در ادامه با بیان این که از اول هم مبنا بر یک نسخه سینمایی بود و بنا نداشتیم چکیده سریال را به فیلم سینمایی تبدیل کنیم، گفت: خیلی از سکانس هایی که می بینید به خاطر نوع روایت و آدم هایی که قصه با آنها پیش می رفت، مختص نسخه سینمایی است.
قبل از جشنواره یک سری خبرهایی منتشر شد که بحث سریال را مطرح کرد، سریال انشالله پخش می شود و صحت گفته های من برایتان مشخص می شود. در سریال حتی جنس دکوپاژ نیز با نسخه سینمایی متفاوت است.
حجازی فر با اشاره به این که برای فیلم موقعیت مهدی زیاد تبلیغات انجام نشد، تصریح کرد: ما قرار گذاشتیم در نهایت یک پوستر و شاید یک تیزر منتشر کنیم، نه بیشتر. به خاطر قولی که به خانواده باکری داده بودیم و به خاطر اسم حمید و مهدی باکری نمی‌خواستیم خیلی شلوغش کنیم. البته ما هم تبلیغ کردیم ولی یک سری محدودیت ها برای خودمان طراحی کرده بودیم. انشاله با فیلم بعدی همه اینها را جبران می‌کنم.
کارگردان موقعیت مهدی در پاسخ به این که آیا حضور شما در عرصه سینما با فیلم‌های به اصطلاح ارزشی ادامه خواهد داشت، اظهار داشت: من یک سری رویاها، توانایی‌ها و ضعف‌ها در دنیای کارگردانی دارم. برای فیلم‌ها خیلی تقسیم بندی قائل نیستم. فیلم فیلم است. من این فیلم را با قلبم ساختم و به آن افتخار می کنم. حقیقت این است که زندگی برای ما تصمیم می‌گیرد گاهی اوقات ما تصمیم گیرنده نیستیم.
وی درباره این که چرا صدا خوب نیست و نماها تار شده است نیز گفت: تمام تلاشمان را کردیم تا اینطور نشود. در سالن میلاد اصلا امکان شنیده شدن صدای خوب وجود ندارد. شاید اگر در سالن‌هایی که برای این کار طراحی شده است فیلم را ببینید و بشنوید این اتفاق نخواهد افتاد.
حجازی فر در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: از اول که کار را شروع کردیم، به همه عوامل تاکید کردم می خواهیم یک سند تصویری از این دو عملیات برجا بگذاریم. حتی به یک سری فیلم‌ها دست پیدا کردیم که یک شبکه آمریکایی همزمان با عملیات خیبر از شهدای ما و تجهیزاتی که مانده بود فیلمبرداری کرده بود.
کارگردان موقعیت مهدی با بیان این که جزیره مجنون را بازسازی کردیم و از شهرک سینمایی استفاده نشد، گفت: خیلی از لباس های ما از انبارهای متروکه مجموعه‌های نظامی بیرون کشیده شدند خیلی از آنها هنوز به آثار شیمیایی و خون آغشته بودند.
وی درباره بودجه استفاده شده برای ساخت این پروژه توضیح داد: سریال به اضافه نسخه سینمایی در مجموع ۴۰۰ دقیقه مفید است. کل بودجه ما ۳۰ میلیارد تومان بود که ۱۰ میلیارد تومان آن فقط صرف ادوات جنگی و هزینه های عمرانی شد. چرا چنین فیلمی ساخته نشود؟ به نظر من چنین کارهایی لازم است تا بین افرادی که تصمیم گیرنده هستند بیداری اتفاق بیفتد.
حجازی‌فر تاکید کرد: «برای دانه دانه فشنگ هایی که در این پروژه استفاده کردیم خواهش و تمنا کردم. اجازه ندادم یک ریال هدر برود.»
کارگردان موقعیت مهدی در بخش دیگری از اظهاراتش افزود: خیلی پژوهش سنگینی کردیم. مصاحبه هایی که از سال ۱۳۶۱ و ۱۳۶۲ شده بود تا همین امروز را جمع آوری کردیم. از منابعی که قبلا ثبت و ضبط شده بود، استفاده کردیم. تحقیقات کامل انجام دادیم.
وی افزود: محسن رضایی دو یا سه روز پیش فیلم را دید و اشک ریخت. من به تمام اتفاقات وفادار بودم و کمترین چیزی را جعل نکردم.
حجازی فر درباره دلیل استفاده از زبان ترکی در فیلم آخرش توضیح داد: لشکر ۳۱ عاشورا لشکر ترک زبانان بود که فقط ۲ نفر ترک نبودند. بنابراین نمی شد کاراکترها با هم فارسی حرف بزنند. با این حال در سریال کاری کردیم تا توازنی برقرار شود و بتوانیم با طیف گسترده‌تری ارتباط بگیریم.
حبیب والی‌زاده، تهیه‌کننده اثر، درباره نقش بنیاد مستضعفان در ساخت موقعیت مهدی توضیح داد: سازمان صدا و سیما که بنا را بر ساخت این کار گذاشت نهادها و بنیادهای مختلفی پیشنهاد مشارکت در ساخت این فیلم را داشتند. ولی بنیاد مستضعفان از ابتدای کار کمک‌های زیادی به ما کرد.
روح‌الله زمانی که با فیلم موقعیت مهدی دومین حضور خود در دنیای سینما را تجربه می‌کرد نیز در این نشست گفت: با لطف خدا در اینجا حضور دارم و اگر دعاهای مادرم نبود این جا نبودم.
وی افزود: ژانر موقعیت مهدی با ژانر خورشید خیلی متفاوت بود. این فیلم جزء فیلم‌های تکرار نشدنی است.
هادی حجازی فر (کارگردان)، ابراهیم امینی (نویسنده)، حبیب والی نژاد (تهیه کننده)، امیر زاغری (طراح صحنه)، مسعود سخاوت دوست (آهنگساز)، بهزاد آقابیگی (طراح لباس)، سجاد نصرالله (مجری طرح)، وحید ابراهیمی (فیلمبردار)، روح الله زمانی، ژیلا شاهی، معصومه ربانی نیا، امین پهلوان زاده (مدیر جلوه های ویژه بصری) و ایمان کرمیان (مدیر جلوه های ویژه میدانی)، مسیح سراج (صدابردار) در این نشست حضور داشتند.

عکس‌ها از مارال امیرکیان و امیر برنجی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *