1:40

در گفتمان زنده دو تهیه‌کننده-پخش‌کننده سینما بر لزوم اطلاع‌رسانی درباره بازگشایی سینماها تاکید شد، از فقدان امنیت در اکران آنلاین، انتقاد شد و وعده اکران چندین فیلم مخاطب‌پسند از اواخر مهرماه داده شد.
به گزارش سایت سینما روزان، حبیب اسماعیلی مدیر موسسه رسانه فیلمسازان در برنامه تلویزیونی شهرفرنگ شبکه خبر گفت: متاسفانه اشکالات سینما مدام مطرح می‌شود ولی خروجی ندارد. چرا در ساختار سینمایی وضعیتی به وجود نمی‌آید که بازگو کردن مشکلات به حل مساله بینجامد؟ امیدواریم دولت جدید دست از دور باطل بردارد و انتقادات دلسوختگان سینما را مجالی کند برای حل مساله.
اسماعیلی ادامه داد: به هر حال کرونا آمده و ما باید به سمت هماهنگی زندگی کاری با شرایط جدید برویم. تولید ادامه دارد ولی از نظر پخش واقعا مشکل داریم که حمایت هم نمی‌شود. چرا شهرداری و صداوسیما از تبلیغات فیلم‌ها حمایت نمی‌کنند؟ آن قدر تلویزیون از جریان سینما عقب است که اکران فیلم تمام شده و تازه تلویزیون دارد تیزرش را پخش می‌کند؟
این پخش‌کننده افزود: در حیطه سالن‌داری کلی هزینه شده برای راه‌اندازی پردیس‌هایی مدرن مثل نارسیس و لوتوس ولی بدبختانه هیچ حمایتی برای رونق این پردیس‌های صورت نگرفته است‌. به جای کمک واقعی به اهالی سینما فقط شوی کمک اجرا شد که امیدواریم در دولت جدید اصلاح شود و واقعا حرفها و نظرات پخش‌کنندگان زمینه‌ای گردد برای حل مشکل پخش‌کنندگان و آسیب‌های فراوانی که کرونا بر آنها تحمیل کرد.
علی سرتیپی مدیر موسسه فیلمیران درباره اوضاع و احوال سینما گفت: به نظرم بیشترین آسیب کرونا برای صنعت سینما بود و آن هم برای حیطه پخش چون علیرغم صرف هزینه برای تجهیز سینما و ساخت سالن‌های به‌روز، ولی برگشت سرمایه از گیشه نداشتیم و همین بیکاری بسیاری از اهالی سینما را رقم زد.
این پخش‌کننده ادامه داد: اوضاع آن قدر بد است که حتی اگر به شرایط کاملا عادی هم برگردیم باز بسیاری از سینماها بازگشایی نخواهند شد. سینما، امن‌ترین جا برای فراغت حتی در دل کروناست ولی متاسفانه اطلاع‌رسانی لازم در این باره صورت نمی‌گیرد و ۹۵درصد مردم گمان می‌کنند سینماها تعطیل است. خودمان در جریان کرونا و در پردیس کوروش ۷میلیارد ضرر کردیم ولی دولت فقط ۳۰۰ میلیون کمک کرد!
حبیب اسماعیلی درباره ادامه تولید فیلم در سينما همزمان با پاندمی کرونا بیان داشت: بخشی از تولیدات کاملا ارگانی هستند و طبیعی است که چه اکران باشد و چه نه، تولید ادامه دارد ولی فیلمسازان قدیمی همه بیکارند. از واروژ کریم مسیحی تا ناصر تقوایی و کیانوش عیاری مدتهاست فیلم نساختند و بیضایی هم که مهاجرت کرده! یک سری از فيلم‌های تولیدی هم محصولات لوباجت است که توسط فیلم اولی‌ها تولید می‌شود چون جوانان فکر می‌کنند اگر فیلم نسازند از چرخه سینما حذف می‌شوند.
این تهیه‌کننده درباره فعالیت سامانه‌های وی‌اودی گفت: همه فیلم‌ها قابلیت نمایش در سینما ندارند و بد نیست که به سمت فضای آنلاین بروند ولی امنیت فیلم در این فضا باید فراهم باشد‌ تا فیلم قاچاق نشود و به سودآوری لازم در فضای آنلاین برسیم. تا امنیت فیلم در پلتفرم‌ها فراهم نباشد اکران آنلاین به سودآوری نمی‌رسد.
علی سرتیپی مدیر فیلمیران درباره عملکرد سامانه‌های وی‌او‌دی در دوران کرونا بیان داشت: به هر حال باید این سامانه‌ها به سمت تنوع بروند و فضای امن برای عرضه فیلم‌ها فراهم کرد تا این طور نباشد که بلافاصله بعد از عرضه، فیلم قاچاق شود. سودآوری در وی‌او‌دی‌ها بالاست ولی پلتفرم‌ها باید بخشی از سود خود را صرف ارتقای امنیت کنند تا اکران آنلاین، فقط با ضرر همراه نباشد.
سرتیپی تاکید کرد: یکی از آفات وی‌او‌دی‌ها آن است که بازیگران چهره را با ارقام بالا می‌بلعند و دیگر بازیگری برای تولیدات سینمایی نمی‌ماند در حالی که سریالهای خانگی می‌توانند مجالی باشند برای معرفی بازیگران‌ جدید همان طور که پیشتر از طریق سریالهای تلویزیونی کلی بازیگر به سینما معرفی شد. اینکه وی‌او‌دی‌ها می‌خواهند با صرف هزینه بالا هرچه بازیگر است را جذب می‌کنند روندی غلط است که در درازمدت حتی ممکن است به ضرر پلتفرم‌ها باشد چون بالاخره دست بالای دست بسیار است!!! پس بايد اين روند را منطقی کنند‌.
حبیب اسماعیلی با تاکید بر معرفی استعدادهای تازه در سینما گفت: اینکه بازیگری برای یک سریال ۵میلیارد می‌گیرد معلوم است که ساختار تولید در سینما را به هم می‌زند. بازیگر اگر واقعا توانایی دارد بیاید و در سود، شریک شود و اگر هم محصولش فروخت، سود بگیرد. به نظرم تهیه‌کنندگان نباید زیاده‌خواهی در سینما را ترویج دهند و بروند استعدادهای تازه را بیاورند تا هم این ارقام، تعدیل شود و هم سینما، رنگی تازه بگیرد.
علی سرتیپی درباره نقش اکران فیلم خارجی در رونق مجدد سینماها گفت: اکران فیلم خارجی بسیار بسیار بسیار می‌تواند کمک کند به رونق مجدد سینماها چون ده‌ها پردیس در نقاط مختلف ایران ساخته شده و می‌توان اکران خارجی را در سالن‌های متعدد این پردیسها داشت بدون اینکه به اکران ایرانی لطمه بخورد. اکران خارجی باید ضابطه‌مند باشد تا اکران ایرانی و خارجی کنار هم باشد. به نظرم اکران قانونمند فیلم خارجی می‌تواند به رشد کیفیت فیلم‌های داخلی هم بینجامد. همان طور که جلوگیری از واردات خودرو به رشد خودروسازی داخلی نینجامید حالا هم نمی‌شود امید داشت به افزایش کیفیت فیلم ایرانی بدون رقابت با نمونه خارجی‌. همین حالا بعد از “دینامیت” و “درخت گردو” پرفروشترین گیشه برای فیلم‌های خارجی است!
سرتیپی درباره مساله کپی‌رایت اکران خارجی در ایران گفت: هرگاه‌ ‌جلوی تاراج فیلم‌های ایرانی در شبکه‌های ماهواره‌ای را گرفتند آن گاه به دنبال دریافت کپی رایت اکران فیلم‌های خارجی در ایران باشند!!!
حبیب اسماعیلی و علی سرتیپی در شبکه خبر
حبیب اسماعیلی درباره اکران فیلم خارجی گفت: اکران فیلم خارجی هیچ ترسی ندارد و البته که اکران فیلم خارجی با ممیزی و سانسور بعید است خطری را برای گیشه فیلم‌های ایرانی ایجاد کند‌. شبکه‌های ماهواره‌ای صبح تا شب دارند فیلم‌های روز خارجی را نشان می‌دهند و طبیعی است که عطش عجیب و غریب برای تماشای فیلم‌ خارجی نیست ولی از آن سو افزایش سالن نیاز به تنوع اکران و اکران فیلم خارجی را بیشتر کرده.
مدیر رسانه فیلمسازان گفت: فعالیت فرهنگی در حالت عادیش هم صرفه اقتصادی ندارد و فقط و فقط عشق می‌خواهد. یادم می‌آید زمان جنگ، فیلم “طلسم” را تولید می‌کردیم و دوستان می‌گفتند چرا فیلم میسازید؟ چون عشق داشتیم. الان هم اگر درباره باز بودن سینماها از طریق صداوسیما و شهرداری اطلاع‌رسانی شود قطعا مخاطب به سینما هجوم می‌آورد. باید ارگان‌های عمومی کمک کنند به احیای سینما چون هیچ پلتفرم جای سینما را نخواهد گرفت.
علی سرتیپی درباره حجم فیلم‌های پشت خط اکران گفت: خیلی از فيلم‌ها قابلیت اکران فراگیر ندارند و باید بروند به سمت هنروتجربه یا اکران آنلاین‌. فقط ۵۰ فیلم خوب برای اکران سراسری داریم و مابقی فیلم‌ها باید فضاهایی دیگر برای عرضه پیدا کنند. از اواخر مهر چند فیلم خوب اکران خواهیم کرد ضمن اینکه یک سری تولیدات خوب نیز در مسیر تولید است تا جشنواره امسال پررونق باشد و به‌دنبالش اکران نوروز خوبی خواهیم داشت.
حبیب اسماعیلی با تاکید بر لزوم توسعه بیشتر پلتفرم‌ها برای عرضه فيلم‌هايي که ارزش نمایش در سینماها را ندارند گفت: بسیاری از فیلم‌های تولیدی، ساختار تلویزیونی دارند و پخش آنها از سینماها هیچ فایده‌ای ندارد پس چنین فيلم‌هايي باید به سمت اکران آنلاین بروند. در اکران آنلاین باید پلتفرم‌هایی راه انداخت که امنیت فیلم را حفظ کنند تا امکان قاچاق به نزدیکی صفر برسد. به نظرم تهیه‌کنندگان چاره‌ای ندارند جز اینکه کنار هم قرار گیرند و پلتفرمی امن برای عرضه آثارشان راه بیندازند و البته که دولت جدید هم باید از آنها حمایت کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *