16:15

۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر معرفی شدند، اما مشخص نیست که این فیلم‌ها از میان کدام متقاضیان انتخاب شده‌اند و همین قضاوت درباره آثار را سخت می‌کند، با این حال نگاهی به خبرهای منتشر شده از فیلم‌ها یک رویکرد غالب را نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، سال گذشته مدیران سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر  لیست فیلم‌های متقاضی جشنواره را برای نخستین بار در تاریخ برگزاری این رویداد منتشر کردند که از جنبه‌های مختلف اتفاقی خوشایند بود، اما فعلا برای چهلمین دوره جشنواره فجر – که نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی، غایب‌های سرشناسی هم دارد – خبری از انتشار فهرست متقاضیان نیست.

از شب گذشته که فهرست فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره اعلام شد، واکنش‌های مختلفی در فضای مجازی نشان داده شده و خیلی‌ها این فهرست را ناامیدکننده و بسیاری از فیلمسازانش را ناشناس دانستند. این در حالی است که نگاهی به دوره‌های پیشین جشنواره می‌تواند از این ناامیدی بکاهد چرا که دوره‌هایی با حضور چهره‌های اسم و رسم دار برگزار شده‌اند ولی خروجی چندان رضایت‌بخشی نداشته‌اند، بماند که اساسا باید پرسید در سال‌های اخیر جشنواره فیلم فجر چقدر امیدوارکننده بوده است؟

با این حال یکی از نکات حاشیه‌ای فهرست اعلام شده اشاره به اسامی غایب جشنواره است که پیش‌بینی‌ می‌شد فیلم‌هایشان در جشنواره باشد ولی خودشان در روزهای گذشته اعلام کرده‌اند که اصلا فیلم‌هایشان به جشنواره نمی‌رسد، مانند سعید روستایی، مانی حقیقی، نوید محمودی.

اما فرزاد موتمن با فیلم “شبگرد” متقاضی شرکت در جشنواره فیلم فجر بود و با توجه به نبودن نام فیلم در فهرست نهایی، احتمالا به بخش سودای سیمرغ راه پیدا نکرد.

حاشیه نگاری بر "سودای سیمرغ ۱۴۰۰"

در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر مسعود کیمیایی مشهورترین و قدیمی‌ترین فیلمساز است که با «خائن کشی» حضور دارد و معلوم نیست با توجه به تحریم دو سال قبل جشنواره فجر، خودش در این رویداد و برای نمایش فیلمش حاضر می‌شود یا خیر.

در جشنواره فجر سال ۱۴۰۰ که اولین جشنواره مهم مدیران فرهنگی و سینمایی دولت سیزدهم است، حضور آثاری که بین فیلمساز با تهیه‌کننده اش یا با برخی چهره‌های سیاسی و فرهنگی نسبت خویشاوندی هست، به چشم می خورد که تعداد قابل توجهی فیلم تولید شده در بنیاد سینمایی فارابی و حوزه هنری و نیز حضور چند فیلم‌ اولی از نکات مورد توجه قرار گرفته در فهرست فیلم های اعلام شده است.

علاوه براین‌ها حضور فیلمی درباره شهید باکری که تا به حال خبرهای آن تحت عنوان یک سریال هفت قسمتی و محصولی از سیما فیلم منتشر می‌شد از اتفاق‌های قابل توجه جشنواره امسال است.

در میان بازیگران غایب به نوید محمدزاده و ترانه علیدوستی می‌توان اشاره کرد و امین حیایی، نیکی کریمی، پریناز ایزدیار، هوتن شکیبا و مریلا زارعی از بازیگران نام آشنای حاضر در این دوره هستند.

در ادامه خلاصه‌ای از اطلاعات منتشر شده درباره فیلم‌های سودای سیمرغ را می‌خوانید:

«برف آخر»

این فیلم سینمایی با حضور احسان علیخانی به عنوان یکی از سرمایه‌گذارها، نویسندگی و کارگردانی امیرحسین عسگری و تهیه‌کنندگی حسن مصطفوی ساخته شده است.

«برف آخر» در شرایط سخت و سرد شمال کشور ساخته شده و نگاهی متفاوت به روزمرگی‌های یک دامپزشک دارد.

امین حیایی، لادن مستوفی، مجید صالحی، نوشین مسعودیان، صادق ملک، امیر مشهدی عباس، امیرعباس رودگر صفاری و مهدی مهربان در این فیلم سینمایی نقش‌آفرینی داشته‌اند.

«بدون قرار قبلی»

بهروز شعیبی که فیلم «روز بلوا» را مدتی قبل پس از دلخوری‌هایی که در فجر چند سال قبل داشت، به صورت مینی‌سریال روانه شبکه نمایش خانگی کرد، امسال به عنوان بازیگر و کارگردان در جشنواره حضور خواهد داشت.

«بدون قرار قبلی» محصولی از بنیاد سینمایی فارابی و به کارگردانی شعیبی و تهیه‌کنندگی محمود بابایی است که فیلمنامه آن توسط فرهاد توحیدی و مهدی تراب‌بیگی با نگاهی به یکی از داستان‌های مصطفی مستور نوشته شده است.

پگاه آهنگرانی، مصطفی زمانی، صابر ابر و الهام کردا بازیگران اصلی این فیلم معرفی شده‌اند.

بنیاد فارابی این فیلم را معناگرا و دینی عنوان کرده که از هویت و عشق ایرانیان به حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا علیه‌السلام حرف می‌زند.

«بی‌رویا»

اگرچه هومن سیدی فیلم «جنگ جهانی سوم»ش در جشنواره نیست، اما نامش به عنوان تهیه‌کننده فیلم «بی‌رویا» در کنار سعید سعدی دیده می‌شود.

«بی‌رویا» به کارگردانی آرین وزیردفتری با بازی صابر ابر، طناز طباطبایی و شادی‌ کرم‌رودی ساخته و به عنوان درامی اجتماعی که به هنجارهای موجود در جامعه اشاره دارد، معرفی شده است.

سعدی درباره این فیلم گفته است:‌ مخاطب این فیلم سینمایی خاص است و کار برای گیشه تولید نشده است.

«بی‌مادر»

فیلم سینمایی «بی‌مادر» به کارگردانی سیدمرتضی فاطمی و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح ساخته شده و روایتگر داستانی در ژانر اجتماعی است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «انسان چیزی به دست نمی‌آورد، مگر چیزهایی از دست بدهد … »

امیر آقایی، میترا حجار، پژمان جمشیدی، پردیس پورعابدینی، علی اوجی، سارا محمدی، بیتا عزیزاوقلو، شیرین ضابطیان و فاطمه میرزایی بازیگران این فیلم هستند.

«بیرو»

فیلم سینمایی«بیرو» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی علی‌عباس میرزایی و تهیه‌کنندگی مجید برزگر از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی است.

این فیلم درباره زندگی توأم با مشکلات دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ایران «علیرضا بیرانوند» است.

«نگهبان شب»

دیگر فیلمی که به عنوان تولیدی از فارابی معرفی شده، «نگهبان شب» به نویسندگی و کارگردانی سیدرضا میرکریمی و یک اثر اجتماعی است. محسن کیایی، لابه مرزبان با حضور افتخاری ویشکا آسایش و کیومرث پوراحمد جمعی از بازیگران «نگهبان شب» هستند.

«شادروان»

فیلم سینمایی «شادروان» به نویسندگی و کارگردانی حسین نمازی هم از محصولات فارابی است. این فیلم اجتماعی درباره زندگی خانواده‌ای حاشیه‌نشین در شهر تهران است.

«۲۸۸۸»

این فیلم با نام قبلی «سوباشی» به کارگردانی کیوان علیمحمدی و علی‌اکبر حیدری ساخته شده؛ دو فیلمسازی که فیلم «سینما شهر قصه» را هنوز اکران نکرده‌اند.

در این فیلم هشت سال جنگ ایران و عراق روایت می‌شود.

«خائن کشی» 

فیلم سینمایی «خائن‌کشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی که فیلمبرداری‌اش همزمان با روز ملی شدن صنعت نفت با ضبط صحنه‌های مربوط به مصدق و روزهای پس از ملی شدن صنعت نفت به پایان رسید، با بازی امیر آقایی، سارا بهرامی، پانته آ بهرام، پولاد کیمیایی ، اندیشه فولادوند ، حمید رضا آذرنگ، سام درخشانی، الهام حمیدی، نرگس محمدی، فرهاد آئیش، رضا یزدانی و مهران مدیری ساخته شده است.

«درب»

این فیلم به کارگردانی  سید هادی محقق درباره یک مامور اداره برق است که با قطعی برق در روستایی مواجه می‌شود و تمام تلاشش را می‌کند تا این قطعی را برطرف کند.

محقق اخیرا گفته است:‌ در نظر داریم «درب» را اوایل سال آینده در «هنر و تجربه» به نمایش بگذاریم چون اساساً این فیلم با نگاه هنر و تجربه‌ای ساخته شده و حیف است که به صورت عمومی به نمایش دربیاید.

«دسته دختران»

فیلم منیره قیدی با نام «دسته دختران» هم از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی است که تصویری از مقاومت و ایثار زنان در روزهای پر تلاطم ابتدای جنگ و براساس روایت‌های واقعی از مقاومت ۳۴روزه خرمشهر در دفاع مقدس را به تصویر می‌کشد.

در این فیلم نیکی کریمی، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی، هدی زین‌العابدین، صدف عسگری، حسین سلیمانی، یاسین مسعودی و مهدی حسینی‌نیا بازی کرده‌اند.

«شهرک»

این فیلم به کارگردانی علی حضرتی و تهیه‌کنندگی علی سرتیپی به تازگی از شورای پروانه نمایش مجوز گرفته است.

«شهرک» دومین فیلم حضرتی پس از «سازهای ناکوک» است که ساعد سهیلی، مهتاب ثروتی، شاهرخ فروتنیان، کاظم سیاحی و رویا جاویدنیا بازیگران آن هستند.

«صورتِ فلکی»

دومین ساخته حسین دارابی پس از فیلم سینمایی «مصلحت» هم در جشنواره امسال حضور دارد.

این فیلم سینمایی به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه است که گفته می‌شود مضمونی اجتماعی دارد و مریلا زارعی و بهروز شعیبی بازیگران آن معرفی شده‌اند.

«ضد»

فیلم‌برداری فیلم سینمایی «ضد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی تا همین اواخر ادامه داشت و این فیلم یکی از تولیدات حوزه هنری است.

مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی در «ضد» بازی کرده‌اند.

این فیلم یک درامی سیاسی است که در بستر یکی از حوادث مهم و ملتهب ابتدای انقلاب اسلامی روایت می‌شود.

«علف‌زار»

فیلم سینمایی علف‌زار به کارگردانی کاظم دانشی و تهیه‌کنندگی بهرام رادان از دیگر فیلم‌های امسال است که پژمان جمشیدی، سارا بهرامی، ستاره پسیانی، ترلان پروانه، مائده طهماسبی با هنرمندی فرخ نعمتی، مهران امام بخش و سیروس همتی در ترکیب بازیگرانش دیده می‌شوند.

«لایه‌های دروغ»

این به عنوان محصول مشترک ایران و فنلاند برای شرکت در جشنواره فجر آماده شده و محسن صرافی – یکی از تهیه‌کنندگانش – چند ماه قبل درباره «لایه‌های دروغ » به کارگردانی رامین سهراب گفته است: فیلم سه سال قبل براساس بخش‌هایی که فیلمبرداری شده بود در بازار جشنواره کن عرضه شده و مورد استقبال قرار گرفته بود. از آنجا که به دلیل مصدومیت رامین سهراب فیلمبرداری متوقف شده بود، با تکمیل فیلم و در سال آینده توسط پلتفرم فرانتیرز کانادا عرضه می‌شود.

رامین سهراب، نادر فلاح، آرمان درویش، کامران تفتی، ارسلان قاسمی، ونوس کانلی، مجید سعیدی، میلاد میرزایی، روشنک گرامی و آنتی رینی از جمله بازیگران «لایه‌های دروغ» هستند.

 «ماهان»

این فیلم به کارگردانی حمید شاه‌حاتمی و تهیه‌کنندگی علی شاه‌حاتمی روایت زندگی یک بازیگر تئاتر است که پس از مدت‌ها می‌تواند نقش اصلی یک نمایش را روی صحنه ایفا کند اما بیماری سرطان مسیر زندگی او را دستخوش تغییرات جدی می کند.

همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان به عنوان بازیگران اصلی «ماهان» هستند.

«ملاقات خصوصی»

این فیلم اولین ساخته امید شمس است که به تهیه‌کنندگی امیر بنان با بازی پریناز ایزدیار و هوتن شکیبا آماده حضور در جشنواره شده است.

«موقعیت مهدی (باکری)»

هادی حجازی‌فر مدت‌هاست مشغول ساخت سریالی درباره شهید باکری است که قرار بوده در هفت قسمت با بازی خودش در نقش شهید باکری آماده شود و حالا نسخه‌ای از ان به جشنواره فجر رسیده است.

« نمور»

این فیلم به کارگردانی داوود بیدل و تهیه‌کنندگی سید یاسر جعفری دومین فیلم بلند فیلمسازش است و یک ملودرام اجتماعی است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: تالاب رو از زندگی من نقاشی کردند، لجن‌زار و نمور. محمدرضا علیمردانی، سمیرا حسن‌پور و نسیم ادبی از بازیگران آن هستند.

 «مرد بازنده»

محمدحسین مهدویان که چند سال پیاپی در جشنواره فجر حضور داشته، امسال و در حالی که «شیشلیک» را هنوز اکران نکرده با «مرد بازنده» به این رویداد آمده است.

این فیلم به تهیه‌کنندگی امیر بنان و کامران حجازی ساخته شده و جواد عزتی از بازیگران ان معرفی شده است. گفته می‌شود جدیدترین ساخته مهدویان یک فیلم اکشن است.

و اما «شب طلایی» به کارگردانی یوسف حاتمی‌کیا و تهیه‌کنندگی ابراهیم حاتمی‌کیا از فیلم‌های اول جشنواره امسال است که اطلاعات دقیقی درباره آن منتشر نشده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *