از ادعای تخلف در آرای مردمی تا تمجید فراستی و جیرانی از فیلم‌های جشنواره

17:54

اظهارات روز گذشته تهیه‌کننده «شادروان» درباره سامانه رای‌گیری مردمی جشنواره (سمفا) جنجالی شد، مسعود فراستی با قرار دادن «موقعیت مهدی» در میان سه فیلم اول سینمای دفاع مقدس و فریدون جیرانی با نئورالیستی‌ خواندن «نگهبان شب» از چهره‌های خبرساز در نقد فیلم‌های جشنواره بودند.
به گزارش ایرنا، نهمین روز چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر با نمایش دو فیلم شهرک ساخته علی‌حضرتی و ۲۸۸۸ ساخته کیوان ‌علیمحمدی و علی‌اکبرحیدری در خانه جشنواره آغاز شد. همچنان دغدغه شیوع کرونا به خاطر وضعیت کرونایی قرمز شهر تهران، جمعیت زیاد حاضر در سالن‌ها و محوطه بسته برج میلاد از نگرانی‌های اصلی اهالی رسانه بود که در خبر، یادداشت و گزارشات اصحاب رسانه بازتاب روزانه داشته است.

اتهام آقازادگی برای کارگردان شهرک
شهرک ساخته نخست علی‌حضرتی در سانس اول روز نهم به نمایش درآمد، بازخوردهای اولیه نشان از عدم رضایت مخاطبان از فیلم داشت، هرچند برخی از منتقدان فیلم را پسندیدند و یکی از آنها شهرک را «پیشنهادی جذاب برای علاقه‌مندان به بازیگری» خواند. به طور کلی، نگاه‌های متضاد و متفاوت به فیلم‌ها در جشنواره امسال بسیار به چشم می‌خورد به نحوی که فیلمی که از سوی گروهی فیلم خوبی بود از سوی برخی دیگر بی‌ارزش عنوان می‌شد و رویکرد صفر و صدی در چند فیلم مهم جشنواره چهلم فیلم فجر به روشنی خود را نمایان ساخت.
حضور علی‌ حضرتی فرزند الیاس‌حضرتی، سیاستمدار و نماینده سابق مجلس از دیگر حواشی مهم این فیلم بود که از روز معرفی فیلم به جشنواره تا آخرین دقایق برگزاری نشست رسانه‌ای، نگاه و رویکرد خبرنگاران را تحت‌الشعاع ارتباط سببی فیلمساز با یک چهره برجسته سیاسی و اتهام آقازادگی قرارداد.

تقدیر دو تن از فرماندهان نیروی هوایی از کارگردان ۲۸۸۸
۲۸۸۸ نام فیلم دوم جشنواره فیلم فجر بود که بازخوردهای اولیه از طرف اهالی رسانه به نارضایتی نسبی خبرنگاران و منتقدان از این فیلم دلالت دارد. در ارتباط با این فیلم نیز یک رویکرد صفر و صدی مطلق به وجود آمد با اینکه برخی فیلم را از جمله فیلم‌های ضعیف جشنواره امسال به شمار آوردند و هیات داوران را به خاطر پذیرفتن این فیلم نقد و نکوهش کردند، طیف دیگری از سینمایی‌نویسان فیلم را به جهت ترسیم قهرمانان دفاع مقدس و پرداخت صنف جدیدی از نیروی هوایی برای نخستین بار و به شکلی متفاوت، ستایش کردند.
بغض، گریه و خروج کیوان علی‌محمدی از جلسه نشست خبری فیلم ۲۸۸۸ از دیگر حواشی مربوط به این فیلم بود که ویدئوی آن در فضای مجازی وایرال شد. تقدیر دو تن از فرماندهان نیروی هوایی از کارگردان ۲۸۸۸ به طور خودجوش نیز از جمله اتفاقات خبرساز نشست این فیلم بود که در لحظات پایانی نشست از چشم خبرنگاران و عکاسان خبری دورنماند.

ضعف سامانه سمفا در رأی‌گیری مردمی
انتقاد از سیستم رای‌گیری مردمی بهترین فیلم از نگاه تماشاگران از جنجالی‌ترین خبرهای روز نهم بود. این انتقادات که در روزهای گذشته نیز از سوی چند تهیه‌کننده و فیلمساز مطرح شده بود، در روز نهم و با اظهارنظر تهیه‌کننده فیلم شادروان باردیگر خبرساز شد. عباس نادران مدعی شد که مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهد رأی گیری دچار اختلال بوده و از دبیر جشنواره و رییس سازمان سینمایی تقاضا دارد که با پیگیری تخلف‌ها از بی‌اعتبار شدن جشنواره و سیمرغ مردمی جلوگیری کنند.
پیش‌تر، محمدرضا منصوری تهیه کننده فیلم دسته‌ دختران هم انتقاد مشابهی را مطرح کرده است. برای برخی تهیه‌کننده‌ها جای سوال است که چطور می‌شود تعداد مخاطبان یک فیلم در رأی‌گیری محاسبه نمی‌شوند و چطور فیلمی مثلا یک پنجم فیلمی دیگر مخاطب دارد در جدول آراء بالاتر قرار دارد و درواقع این شیوه سنجش کیفی را ناقص و مهم‌ترین نقطه ضعف سامانه سمفا در رأی‌گیری می‌دانند.
در پایان روز نهم طبق اطلاعات درج شده در سامانه سمفا فیلم‌های ملاقات خصوصی، موقعیت مهدی و علفزار به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند. یکی‌از روزنامه نگاران سینمایی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نیز به بازخوردهای این اتفاق پرداخت و با انتقاد از برگزارکنندگان جشنواره نوشت: به نظر می‌رسد یکبار برای همیشه باید تکلیف این ماجرا روشن شود و با نام مردم و مخاطب بازی نشود. چرا که این ابهامات و شبهات نشان داده که فارغ از ادعاهای موجود که سیمرغ مردمی را مهم‌ترین جایزه جشنواره قلمداد می‌کنند، با بی‌ارزش‌ترین و توهین‌آمیزترین سیمرغ جشنواره روبرو هستیم.

نقدهای خبرساز
بحث و تبادل نظر در میان فیلم‌ها همواره از جذاب‌ترین بخش‌های جشنواره فیلم فجر بوده و تناقض و تفاوت آرای منتقدان از جمله امتیازات جالب برگزاری جشنواره فیلم فجر در ۱۰ روز و رونمایی فیلم‌ها برای نخستین بار است. امسال نیز چند فیلم جشنواره با موضع‌گیری‌های صریح و شفاف برخی منتقدان خبرساز شدند. حمایت مسعود فراستی از فیلم موقعیت مهدی که آن را جزو سه فیلم برتر دفاع مقدس ایران خواند و تمجید وی از فیلم شب‌طلایی یوسف‌ حاتمی‌کیا از جمله نظرات خبرساز این منتقد سرشناس بود. اظهارنظر فریدون جیرانی درباره فیلم نگهبان شب نیز بازتاب زیادی در میان کانال‌های مجازی سینمایی پیداکرد.
فریدون جیرانی نگهبان شب را دومین فیلم نئورئالیستی سالهای اخیر بعد از قهرمان دانست و در گفت و گو با رضا میرکریمی درباره فیلم نگهبان شب خطاب به او گفت: «وقتی فیلمنامه و طرحت را خواندم و حالا که فیلم نمایش داده شده، احساس می کنم تو دومین فیلم نئورئالیستی سالهای اخیر بعد از قهرمان را ساختی». به نظر می‌آید سینمای نئورئالیستی ایران دوباره شرایطش دارد آماده می‌شود. چون سینمای نئورئالیست در ایتالیا از یک شرایط سخت اجتماعی بیرون آمد.سینما نئورئالیست مثل سینمای سیاسی حرف نمی زند و وظیفه اش ریشه یابی است. فیلم شما موضع‌گیری دارد، اما مواضع ریشه‌ایی دارد.
حمایت مجید اسلامی از فیلم بدون‌ قرار قبلی ساخته بهروز شعیبی در حالی‌ که برخی آن را اثری سفارشی و کلیشه‌ای خوانده بودند نیز از جمله اظهارنظرهای خبرساز روز نهم جشنواره بود که در فضای مجازی دست به دست شد.
اسلامی در یادداشت کوتاهی با عنوان «یک تصویر شیرین و دلنشین لابه‌لای فیلم‌های تلخ و سیاه» نوشت: «داستان فیلم زیادی، ولی بازی خوب بازیگران (پگاه آهنگرانی با لهجه ظاهرا راحت‌تر است، و الهام کردا حضوری بسیار شیرین و دلنشین دارد و بازیگران نقش‌های فرعی عالی‌اند) و طراحی صحنه‌ کیوان مقدم و تصویرهای بسیار جذاب، به این قصه‌ آشنا ابعادی تازه‌ بخشیده. این شاید بهترین فیلم شعیبی باشد (که عادت دارد زیاد از این شاخه به آن شاخه بپرد.)»

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *