14:28

موسسه بهمن سبز در پی انتقاد دبیر شورای صنفی نمایش مبنی بر صحبت‌های اخیر مصطفی حسینی مدیرعامل این موسسه، نسبت به فرایند تشکیل کمیته راهبردی نظارت بر سمفا، واکنش نشان داد.
به گزارش روابط عمومی این موسسه،، جوابیه این بهمن سبز بر گفته‌های اخیر دبیر شورای صنفی نمایش به شرح زیر است:
1. موسسه بهمن سبز در تمام ۱۸ ماه بحران کرونا با عدم تعطیلی سینماهای خود، توسعه ناوگان سینمایی و تاسیس سالن‌های جدید، پخش متعدد آثار سینمایی و طرح مطالبات صنفی از اصلی‌ترین حامیان احیای سینما بوده است. بیش از ۵۰% سانس‌های فیلم‌های بخش خصوصی در دوران کرونا در سالن‌های سینمایی بهمن سبز محقق شده و از این حیث همواره در کنار اهالی سینمای ایران بوده است.
2. فراهم آوردن سازوکاری برای ساماندهی و شکل‌گیری بسترهای تازه فروش سینمای ایران اتفاق خوبی است که به شکست انحصار و رونق سینما کمک می‌کند و سمفا از این حیث اتفاق مبارکی است. اما نحوه مدیریت آن برای آینده نیاز به بازنگری جدی دارد. درخصوص ترکیب اعضای «کمیته نظارت بر سمفا» لازم به ذکر است هیچ مقام دولتی نمی‌تواند برای تعاملات اقتصادی در بخش خصوصی و بخش عمومی غیردولتی، طی طریق و تعیین نماینده کند. این امر ناقض قانون تجارت و اصول قانون اساسی است. توصیه ما رجوع به صنوف، اجماع شورایی و تعیین اعضا بر معیار مطلع و کارشناس بودن گروه‌های دخیل است تا منافع همگان دیده شود. از سویی به استناد بخشنامه اخیر معاون اول رئیس جمهور به کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی، خواستاریم برای جلوگیری از هرگونه شائبه‌ی منفعت‌گرایی یا تصمیم‌سازی‌های عجولانه، از هرگونه عزل و نصب مدیران یا انتصاب افراد در کمیته‌ها تا استقرار دولت جدید خودداری شود.
3. تا این لحظه موسسه «بهمن سبز» با وجود طلب از سینماهای بخش خصوصی بخاطر نمایش فیلم‌های خود از سال ۱۳۹۸، با عنایت به شرایط سخت موجود و به احترام سینمای ایران، هیچ‌گاه این حق را در فضای رسانه‌ای طرح و مطالبه عمومی نکرده است. این در حالی‌ست که اتفاقا این موسسه تا امروز تمامی مطالبات سینماداران و صاحبان فیلم‌ها را به طور کامل تسویه کرده و فیلم‌هایی که فروش آنها در ماه جاری همچنان در جریان است، طبعا تسویه نهایی منوط به پایان نمایش است. شورای صنفی نمایش که خود را نماینده صنوف می‌داند، خوب است ضمن صداقت در شفاف‌سازی، به دنبال تسویه دیون سینماهای بخش خصوصی در قبال بهمن سبز باشد. همچنین نحوه اولویت تخصیص ‌کمک‌های سازمان سینمایی در دوران کرونا به صاحبان فیلم‌های اکران شده محل تردید‌های جدی کارشناسی است. سازمان سینمایی شفاف کند چگونه است سهم فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است!» از حمایت کرونایی برای اکران در سه ماهه پایانی سال ۱۳۹۹ همچنان پرداخت نشده، اما همین کمک‌ها برای آثار نمایش یافته در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ تسویه شده است؟! آیا متر و معیار دیگری غیر از مصوبات ستاد ملی کرونا در تخصیص حمایت‌های سینمایی وجود دارد؟!
4. در پایان لازم می‌دانیم از کارکنان سینماها بخاطر صبوری و درک بحران سخت پیش‌آمده کمال تشکر را به عمل آوریم. امیدواریم با درایت وزیر جدید ارشاد شاهد تحقق وعده‌های پیشین کمیته حمایت از سینمای ستاد ملی کرونا در قبال اهالی هنر باشیم، چرا که سینمای ایران در دوران پیش رو برای احیا، بیش از هر زمان دیگری به دور از نگاه‌های سیاست‌زده و منفعت‌طلب، نیازمند بکارگیری افراد مستقل، جوان و کارشناس به نظام تصمیم‌گیری است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *