وزیر ارشاد:

14:14

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: برخی شبکه‌های معاند خارجی به دنبال تطهیر دوران سیاه پهلوی هستند و ما در «جهاد تبیین» با همه ابزارهای فرهنگی و هنری در اختیار، مقابل طرح رسانه‌ای آنها می‌ایستیم و به آن غلبه می کنیم.
محمدمهدی اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، اظهار داشت: بر اثر غفلت و فاصله زمانی که صورت گرفته، شبکه‌های معاند خارجی به دنبال تطهیر دوره سیاه پهلوی در تاریخ کشورمان هستند، اما ما در جهاد تبیین با همه ابزارهای فرهنگی و هنری که در اختیار داریم در مقابل این تحریف تاریخی می‌ایستیم و به آن غلبه می کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، موزه عبرت را از جلوه‌گاه‌های اصلی دوره شکنجه، خفقان و سیاهی دوره پهلوی توصیف کرد و گفت: این موزه نشان می‌دهد که چگونه یک رژیم جنایکار با این حد از خشونت و وحشی‌گری با مخالفان خود برخورد می‌کرد و هر مبارزی، زن یا مرد از نوجوان تا پیر که به این زندان مخوف وارد میشد مورد شکنجه آزار وحشیانه قرار می‌گرفت.
وی افزود: اتفاقاتی که در جریان نهضت انقلاب اسلامی چه قبل و چه بعد از پیروزی نیاز به تبیین دارد. نسل‌های جدید می‌آیند که روایت‌های مستند آن دوران را مشاهده نکرده‌اند. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بحث جهاد تبیین تلاش می‌کنیم روایت‌های مستند دوران نهضت انقلاب اسلامی را در بخش‌های مختلف از موسیقی تا فیلم و نمایش و مایی و کتاب، با استفاده از همه ابزارهای فرهنگی و هنری در اختیار نوجوانان و جوانان نسل جدید قرا دهیم.
اسماعیلی افزود: باید کتاب‌هایی با مضامین تاریخ پهلوی و جنایت‌های آن دوران برای ذائقه‌های مختلف و مخاطب‌های سنی متفاوت نگارش شود و در اختیار نسل جدید قرارداده شود. در دو جشنواره اخیر، جشنواره فرهنگی جلال و جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با همین رویکرد مهمترین کتاب های برگزیده کتاب هایی در مقابله با تطهیر دوره پهلوی بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبریک نیمه شعبان،‌میلاد حضرت ولی عصر(عج)، ابراز امیدواری کرد انقلاب اسلامی به دوران طلایی ظهور و جامعه مهدوی متصل شود.
به گزارش ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز جمعه – ۲۷ آبان ۱۴۰۰- از بخش‌های مختلف موزه عبرت (بازداشتگاه کمیته مشترک ضد خرابکاری رژیم پهلوی ) بازدید کرد و از تندیس مرحوم آیت‌الله عبدالرحیم ربانی شیرازی، مرحوم فخرالدین حجازی، مرحومه مرضیه حدیدچی دباغ و شهید مرتضی لبافی نژاد از مبارزان سیاسی پیش از انقلاب اسلامی رونمایی کرد.
در این بازدید چهار نفر از مبارزان سیاسی دوران انقلاب که در این زندان بازداشت و مورد شکنجه قرار گرفته بود به عنوان راهنما بخش‌های مختلف از عکاسخانه تا اتاق‌های شکنجه و بندهای انفرادی و عمومی زندانیان را توضیح دادند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در حاشیه این مراسم از ۶ عنوان کتاب چشم‌های آشنا، آن سال‌های زمستان، سازمان بی‌نام، پیروزی در سایه شکست، افعی در جقه همایونی و آرام نمی‌گیریم و ۲ عنوان کتاب در حوزه کودک به نام فردا خواهد آمد و مرد سنگی و مرد مهربان رونمایی کرد.
موزه عبرت در محل بازداشتگاه سابق کمیته مشترک ضدخرابکاری تاسیس شده، یکی از بناهای مستقر در محدوده باغ ملی است که در سال ۱۳۱۱، در دوران پهلوی اول توسط مهندسان آلمانی ساخته شده و در سال ۱۳۱۶ به عنوان زندان موقت شهربانی تحویل این نهاد نظامی شد. زندان موقت شهربانی که به نوعی آن را باید نخستین زندان مدرن ایران بر شماریم ساختمانی مدور با راهروهای پیچ در پیچ و اتاق های متعدد که به صورت قرینه طراحی شده و لایه های حفاظتی از آن به حدی که در عمل امکان هر گونه نفوذ به آن از بیرون و فرار از آن ناممکن ساخت بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *