18:51

زنده‌یاد جلال پیشواییان بازیگر نقش‌های منفی سینمای ایران که به تازگی از دنیا رفته است، می گفت: هر جا که خاک مرا بپذیرد؛ وطنم است. خاک، خاک است، ایران و اروپا و آمریکا ندارد وقتی مردم و همکارانم مرا بپذیرند، برایم مهم است. چون مردم را دوست دارم، وطنم را دوست دارم، به خاطر همین میام اینجا (ایران) و این خاک مرا نگه می دارد با وجود اینکه خانواده ام جای دیگری هستند.
به گزارشروابط عمومی موزه سینما، جلال پیشواییان که در سال ۸۶ گفت‌وگوی با جواد طوسی منتقد داشته است، گفته است: متولد ۱۳۰۹ و بچه سنگلج هستم. بعد از اینکه سنگلج خراب شد به خیابان “سرسبیل” رفتیم.
او یادآور می شد: خیلی سینما می رفتیم، عاشق سینما بودم. فیلم اکشن خیلی دوست داشتیم، به همین دلیل وقتی در سینما هم کارم را شروع کردم، بیشتر نقش های منفی بازی کردم و نقش های مثبت را قبول نکردم.
او که در فیلم های ساموئل خاچیکیان بازی کرده است، می گفت: من یک ماشین “کادیلاک” داشتم که یک روز آقای حسن شریفی مدیر تولید مرا در خیابان دید و گفت ماشین شما را می خواهم تا گفت؛ برای فیلمبرداری، قبول کردم. رفتیم “آژیر فیلم” با ساموئل آشنا شدیم و ساموئل گفت دوست دارید فیلم بازی کنید؟!
پیشواییان با اشاره به برخی فیلم‌هایش در بخش دیگری از این گفتگو که توسط موزه سینما منتشر شده است، گفته است: به این دلیل فیلم هایم موفق شدند که بلد بودم یک درگیری ایجاد کنم نه بوکوس، واقعا می دونستم چطوری باید دعوا کنم.
او با اظهار تاسف از اینکه چرا کامران شیردال و فریبرز صالح کار نمی کنند، ادامه داد: ماهی اگر ۵ میلیون داشتم، سینما می ساختم. من عشقم سینماست.
این بازیگر قدیمی با بیان اینکه مردم خیلی خوب هستند، ادامه داد: من تمام دنیا را گشتم، ما خیلی مردم خوبی داریم.
جلال پیشواییان با اشاره به صحنه ای از فیلم “تیغ و ابریشم” گفته است: در صحنه ای از “تیغ و ابریشم” خودم پشت تریلی می نشستم. پدرم تریلی داشت. خودم هم بزرگ تر شدم، تریلی خریدم. یک مدت رییس خط شرکت واحد شدم چون مکانیکی کار کردم.
این بازیگر قدیمی در بخش دیگری از سخنانش گفته بود: من یک اعتقادی دارم. البته همه اعتقاد دارند اما من یک اعتقاد عجیبی به خدا دارم. وقتی بگم “یا حق” می رم و نمی ترسم. ترس در وجودم نبوده. خیلی اتفاقات در زندگی ام افتاده ولی نترسیدم.
جلال پیشواییان که در سال ۱۳۰۹ متولد شده بود، به عنوان بازیگر نقش منفی سینما در فیلم های پیش از انقلاب حضور داشت و هفته گذشته به دلیل کهولت سن در آلمان درگذشت.
او فعالیت سینمایی‌اش را آن طور که در کتاب دانشنامه سینمای ایران آمده است از بازی در فیلم «دختری فریاد می کشد» به کارگردانی خسرو پرویزی آغاز کرد و در آثاری چون «ضربت» و «خداحافظ تهران» ساموئل خاچیکیان، «بیگانه بیا» ، «قیصر»، «رضا موتوری»، «داش آکل»، «بلوچ» ، «خاک» (مسعود کیمیایی)، «خداحافظ رفیق» (امیر نادری)، «ستارخان» (علی حاتمی)،« صبح روز چهارم» کامران شیردل ، «صادق کرده» (ناصر تقوایی) و…ادامه داد.
این بازیگر به خاطر بازی در نقش «کریم آب منگل» در فیلم «قیصر» معروف بود.
وی با بازی در فیلم سینمایی «خداحافظ تهران» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان به چهرهٔ شناخته شده‌ای مبدل شد و تا پایان سال ۱۳۹۰ در بیش از۸۰ فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخت.
پیشواییان با بازی در “خط قرمز”، “سفیر” در اولین دوره جشنواره فیلم فجر پس از انقلاب ، به عنوان پرکارترین بازیگر اولین دوره این رویداد شناخته می شود.
“جرم”، “اخراجی‌ها ۲”، “زادبوم” ، “بی‌پولی” ، “حکم” ،”چشم عقاب”، “شاهرگ” ، “فرار بزرگ”، “روی خط مرگ”، “ضیافت” ، “هفت‌گذرگاه”، “تجارت” ، “تیغ و ابریشم” و… از دیگر فیلم های بودند که این بازیگر قدیمی در آن به ایفای نقش پرداخت.
آخرین فیلم او در سال ۱۳۹۰ «فقط صدا می‌ماند» بوده است و این بازیگر در مجموعه‌های تلویزیونی «در چشم باد»، «خاطرات مرد ناتمام» و «کمربندهاراببندیم» هم بازی کرده بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *