19:38

«آلبرتو باربرا» مدیر جشنواره فیلم ونیز در میانه راه برگزاری این رویداد درباره مشکلات غیرمنتظره پیش آمده در جشنواره، پروتکل های بهداشتی، سورپرایزهای امسال جشنواره و .. صحبت کرده است.

به گزارش ایسنا، «آلبرتو باربرا» در مصاحبه اختصاصی با «آندرس وایزمن» از نشریه ددلاین به پرسش های گوناگون درباره هفتاد و هشتمین دوره جشنواره فیلم ونیز پاسخ داده است:

در مورد جشنواره تا الان چه احساسی دارید؟

بسیار خوشحالم که به نظر می رسد مردم از فهرست فیلم های انتخابی و بازگشت به ونیز راضی هستند. با این وجود، ما هنوز محدودیت هایی داریم. ظرفیت 50 درصدی سینما به دلیل محدودیت های ناشی از بیماری کووید یک مشکل بزرگ است، بویژه وقتی نمایندگان حاضر در جشنواره نسبت به سال 2020، دو برابر بیشتر هستند. سال گذشته ما حدود شش هزار مهمان رسمی داشتیم اما امسال میزان 10 هزار و 500 نفر هستیم و این موضوع مشکلاتی را در دسترسی به بلیط ها و سیستم رزرواسیون ایجاد کرده است. سال گذشته هیچ کدام از این مسائل را نداشتیم. افزایش شمار نمایش ها نیز امکان پذیر نیست چرا که در حال استفاده از تمام سالن های سینمای موجود هستیم.

اما آیا این مسئله عرضه و تقاضا نیست تا یک مشکل فنی؟

مطمئن نیستم. چرا چند صد نفر نمی توانند همزمان صندلی رزرو کنند؟ افراد به شدت در تلاشند تا مشکل را حل کنند، اکنون اوضاع تا حدودی بهتر شده است و باید در طول هفته کمی بهتر هم شود.

از نظر موفقیت این دوره از جشنواره، نمی گویم که این یک شگفتی کامل بود زیرا می دانستیم میزبان ترکیبی قوی از فیلم ها خواهیم بود و مردم تمایل داشتند بار دیگر به جشنواره ها بازگردند، اما انتظار نداشتیم که تعداد زیادی از مردم در جشنواره شرکت کنند. با این وجود این توضیحی برای خرابی سیستم رزرو نیست.

چنین واکنش مثبتی از منتقدان به بسیاری از فیلم ها را به یاد نمی آورم. آیا فکر می کنید این موضوع به کیفیت فیلم ها مرتبط است یا به این دلیل است که منتقدان از بازگشت به جشنواره ها هیجان زده اند و می خواهند از فیلم های مستقل حمایت کنند؟

فکر می کنم این دوره یک سال استثنایی از نظر کیفیت است. در یک دهه گذشته در چنین شرایطی قرار نداشتم و ما آنقدر فیلم های خوب را در حین فرآیند انتخاب دیدیم که نمی دانستیم چگونه با آن کنار بیاییم و مجبور شدیم برخی از فیلم هایی را که در یک سال عادی از دعوت آنها خوشحال می شدیم کنار بگذاریم. امسال در اینجا کارگردانانی هستند که بهترین آثار چند سال اخیر خود را ساخته اند.

«قدرت سگ» از «جین کمپیون» و «دست خدا» ساخته «پائولو سورنتینو»، دو فیلمی که تاکنون مورد توجه منتقدان قرار گرفته از محصولات نتفلیکس هستند. آیا در طول این سالها شاهد تحول در کیفیت فیلم های نتفلیکس بوده اید؟

به طور کلی همه روی کیفیت تمرکز می کنند. می دانیم که سامانه های نمایش آنلاین، امروز نقش بیشتری در تولید دارند و زمانی که از  همه گیری کرونا خارج شویم، با چشم اندازی کاملاً جدید و متفاوت روبرو خواهیم شد. رابطه بین سامانه های نمایش آنلاین و صنعت سینما برعکس آنچه در گذشته بوده است خواهد بود. بسیاری از این سامانه ها در حال حاضر توسط بازیگران اصلی بازار هدایت می شوند؛ نتفلیکس، آمازون، اپل، کامکست، دیزنی، برادران وارنر و … که همه آنها روی سامانه های نمایش آنلاین تمرکز کرده اند.

آیا هنوز از جدایی میان نتفلیکس و کمپانی کن سود می برید؟

البته و قطعا …

فکر می کنید فیلم «تل ماسه» به کارگردانی «دنیس ویلنوو» یکی از رقبای جوایز اسکار باشد؟

اگر این فیلم در میان نامزدهای نهایی اسکار قرار نگیرد، شگفت زده خواهم شد و همچنین «کریستین استوارت» در شاخه بازیگری برای بازی در فیلم «اسپنسر» در نقش پرنسس دایانا.

فیلم «دست خدا» از «پائولو سورنتینو» در شاخه بهترین فیلم بین المللی چطور؟

قطعا. نسل جدیدی از بازیگران در ایتالیا و نسل جدیدی از فیلمسازان ظهور کرده و و این روند نوسازی در حال انجام است. ما پنج فیلم ایتالیایی در رقابت داریم و هر کدام بسیار متفاوت هستند و بازیگران جدید زیادی در این فیلم ها حضور دارند. اینها فیلم هایی هستند که می توانند به خارج از کشور سفر کنند.

«پنه لوپه کروز» در مورد جدی گرفتن پروتکل های بهداشتی در جشنواره و نیاز به احترام به آنها صحبت کرد. شما و بازیگران نیز در هنگام تماشای فیلم در سالن سینما از ماسک استفاده می کنید، روندی که تقریبا برخلاف جشنواره کن است و در آنجا سختگیری کمتری درباره استفاده ستاره ها و مهمانان جشنواره از ماسک در سالن های سینما و  برخی دیگر مکان ها دیده می شد. آیا این یک تصمیم آگاهانه بوده است؟

کاملاً. ما سال گذشته همین کار را کردیم و بسیار مورد استقبال قرار گرفت زیرا مردم احساس امنیت می کردند. ریسک نمی کنیم زیرا تعداد افراد بسیار بیشتری نسبت به سال گذشته داریم. من در کن ححاضر نبودم ، بنابراین نمی توانم درباره آن صحبت کنم. در حال انتخاب فیلم ها بودیم و بنابراین نتوانستم به کن بروم. اما من شایعاتی درباره این که سختگیری های کمتری درباره پروتکل ها وجود داشته شنیدم.

آیا تاکنون در جشنواره تست کووید مثبت داشته اید؟

نه تا آنجا که من مطلع هستم. امروز [دوشنبه] اطلاعات بروز رسانی می شود، فکر می کنم دو آزمایش مثبت وجود داشت اما پس از آزمایش دوم مشخص شد که نتیجه اشتباه بوده است. وضعیت کاملا تحت کنترل است و طبق تحقیقاتمان، 90 درصد از مهمانان رسمی به صورت کامل واکسینه شده اند.

آیا می توانید فیلمی معرفی کنید که که در ادامه جشنواره همه را غافلگیر می کند؟

فیلم فیلیپینی ساخته «اریک متی» با عنوان «در کار: گمشده 8» برای مخاطبان شگفت انگیز خواهد بود که روز جمعه نمایش خواهد داشت و در همان روز فیلم «آخرین دوئل» از «ریدلی اسکات» رونمایی می شود و هر دو فیلم بسیار طولانی هستند. فیلم «Freaks out» «گابریل مینتی» را نیز فراموش نکنید.

سال گذشته  یک دوره چهار ساله دیگر نیز به عنوان مدیر جشنواره ونیز منصوب شدید. دوست دارید در سه دوره بعدی جشنواره به چه چیزی دست یابید؟

این یک پروژه طولانی بوده است و ما کار را 10 سال پیش شروع کردی و می خواستیم چهره جشنواره را بازسازی کنیم و به نوعی در انجام این کار موفق بوده ایم. در سه سال آینده نیز باید متحد شویم و برخی تحولات را پیش ببریم. با افزایش تقاضا برای حضور در جشنواره،  می خواهیم دوسالن جدید افتتاح کنیم که برای دوره بعدی آماده خواهند بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *