20:27

جشنواره مشهور لومیر که هرساله در شهر لیون برگزار می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای سینمایی سال در ارتباط با میراث ملی سینما به حساب می‌آید.
به گزارش خبرنگار بانی‌فیلم از فرانسه، این جشنواره امسال سیزدهمین دوره خود را از امروز نهم اکتبر آغاز کرد.
در این جشنواره که مدیریت آن با تییری فرمو مدیر جشنواره کن است، هرساله جایزه‌ای معادل نوبل سینما برای یک سینماگر در قید حیات درنظر گرفته می‌شود.
امسال قرار است این جایزه را در مراسمی به فیلمساز نیوزیلندی جین کامپیون برنده نخل طلا برای فیلم «پیانو» اهدا شود.

برتراند تاورنیه رییس انستیتو لومیر شهر لیون و بنیانگذار این جایزه بود که در دوره‌های گذشته این جایزه را به هنرمندانی مانند کلینت ایستود، تارانتینو، میلوش فورمن، کن لوچ، پدرو آلمادوار، وان کاروای، جین فاندا، فرانسیس فوردکاپولا، برادران داردن، اهدا شده بود.
جدا از مرور آثار شخصیت‌های سینمایی در جشنواره لومیر، ‌هر سال این فستیوال بازار فروش فیلم‌های مهم کلاسیک دنیا نیز برپا می‌شود. این بازار فیلم توانسته توجه پخش‌کنندگان و خریداران بسیاری را به خود جلب کند.
در برنامه امسال این بازار فیلم، بخش آثاری از بونویل، دوویویر، مارسل کارنه، ولز، وایلدر، لوبیچ، فلینی، فرانژو، لویی فویاد، و چند کارگردان دیگر قرار دارد.

 

هر سال جشنواره لومیر از افراد سینمایی بسیاری برای برگزاری نشست‌ها و ‌بحث و گفت‌وگو دعوت می‌کند. امسال این جشنواره از پائولو سارانتینو، مارکو بلوکیو، بول اوژیه و برخی از چهره‌های سینمایی ‌دیگر دعوت کرده آست.
همچنین امسال فستیوال لومیر یک مراسم قدردانی و تجلیل از ۵۰ سال فعالیت سینمایی کلینت ایستوود تدارک دیده است.


این جشنواره به شکل مردمی و بدون بخش رقابتی است که هنگام برگزاری جمعیت بسیاری از اهالی شهر لیون را به سالن‌های سینما می‌کشاند.
جشنواره لومیر لیون روز ۱۷ اکتبر به پایان می‌رسد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *