10:42

بخش مردمی جشنواره فیلم فجر مقرر شد امسال با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در سینماهای کشور برگزار شود، اما اکنون که این رویداد به انتهای راه رسیده از نظر مردم دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌ها در سینماها به درستی رعایت نمی‌شود.

به گزارش ایرنا، جشنوارهٔ فیلم فجر، یک جشنواره سینمایی در ایران است که از سال ۱۳۶۱ هر سال در تهران توسط بنیاد سینمایی فارابی و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود. تا به امروز ۴۰ دوره از این مراسم برگزار شده است.

بخش مردمی این رویداد که به دلیل شیوع ویروس کرونا در سال گذشته برگزار نشد امسال با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، همزمان در سینماهای پایتخت و استان های سراسر کشور در حال برگزاری است. برهمین اساس دوستداران هنر هفتم با حضور در سینماهای کشور به تماشای فیلم می‌نشینند و تنور نقد در این ایام بین اهالی سینما و مخاطبان آن داغ است. برای بررسی میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در سینماها، جویا شدن نظر مردم در خصوص فیلم‌ها، نحوه خرید بلیط های جشنواره و ارزیابی سطح کیفی فیلم‌ها در چهلمین جشنواره فیلم فجر سری به سینماهای تهران زدیم و با برخی از شهروندان به گفت و گو نشستیم.

حضور مردم در برخی از سانس‌های اکران فیلم‌های جشنواره بسیار کم رنگ و در برخی از سانس‌ها بسیار پررنگ بود. بهتر است بگوییم فیلم‌هایی که از سوی مردم با اقبال روبه رو شده بود سینماهایشان شلوغ و برای برخی فیلم ها تماشاچیان انگشت شمار بود، همه حاضران از قبل از ورود در سینماها بر روی صورت خود ماسک زده بودند، خانواده ها در کنار یکدیگر می نشستند و یک صندلی تا فرد یا خانواده دیگر خالی در نظر گرفته شده بود اما با توجه به کوچک بودن فضای داخلی برخی از سینماها می توان گفت فاصله اجتماعی به درستی رعایت نمی‌شد.

این مساله گلایه برخی را به همراه داشت، از سوی دیگر دوستداران هنر هفتم از حذف نوبت‌های اضافه فیلم‌ها، پایین بودن کیفیت فیلمنامه‌ها، تکراری بودن سوژه‌ها، انتخاب نشدن داوران با نگاه متفاوت در جشنواره فیلم فجر گلایه دارند.

جشنواره فیلم فجر از منظر دوستداران مردمی هنر هفتم

ارتقاء سطح کیفی برخی از فیلم‌ها نسبت به سال گذشته  

محمد مهدی حسینی ٢٢ ساله دارای مدرک کارشناسی علوم کامپییوتر که بسیار به فیلم و سینما علاقه مند است می‌گوید: ٦ بهمن ماه جاری از طریق سامانه سینما تیکت بلیط های جشنواره فیلم فجر را به مبلغ ٦٦٠ هزار تومان خریداری کرده، سال گذشته نیز ١٨ فیلم و از ابتدای جشنواره تاکنون هفت اثر از جمله بی مادر، ضد، شادروان، لایه های دروغ، نگهبان شب، بی رویا، نگهبان شب، ضد و شادروان را دیده ام و از بین اینها ماهان نظرم را جلب کرده است.

به گفته حسینی سطح کیفی برخی از فیلم‌ها نسبت به فیلم های اکران شده جشنواره فجر در سال گذشته بالاتر است و امسال راحت تر توانسته بلیط تهیه کند چراکه سال قبل سایت سینما تیکت دچار اشکال فنی شده بود و سایت ایران تیکت نیز مدام قطع و وصل می‌شده است.

او همه سبک ها و ژانرها را دوست دارد اما معتقد است باید فیلم هایی با گونه‌های متنوع تری ساخته شود چرا که بیشتر فیلم‌ها با موضوع درام و اجتماعی است.

حسینی می‌گوید: تاکنون فیلم های جشنواره را در سینماهای ایران مال، حدیش مال و پردیس سینما ملت تماشا کرده ام و تمام سانس های دو سینمای اول تکمیل بوده و ٨٠ درصد مردم بر صورت خود ماسک زده بودند و فاصله اجتماعی را رعایت می کردند اما سخت گیری ها از سوی متولیان امر کمتر از گذشته بود با این همه رعایت پروتکل ها در سینماها قابل قبول است.

گلایه از حذف نوبت های اضافه 

مطهره بیجارچیان ٢٦ ساله یکی دیگر از افرادی است که برای تماشای فیلم های جشنواره به سینما پردیس ملت آمده می گوید: سال گذشته از میان فیلم های اکران شده توانستم به تماشای فیلم ابلق از نرگس آبیار و تی‌تی از آیدا پناهنده بنشینم و امسال نیز به دلیل زود فروش رفتن بلیط ها تواسته ام فقط بلیط فیلم مرد بازنده را خریداری کنم.

این دوستدار هنر هفتم به گفته خودش برای دیدن یک فیلم اول اسامی عوامل و بازیگران فیلم را بررسی می کند و چنانچه افراد مورد نظر او در فلیم حضور داشتند و نویسنده، کارگردان و تهیه کننده آن را می شناخت و آنها را قبول داشت به تماشای فیلم می نشیند، امسال نیز با دنبال کردن نقدها به این نتیجه رسیده که فیلم های جشنواره امسال نسبت به سال قبل از نظر کیفی در سطح پایین تری قرار داشتند.

وی می گوید: تئاتر را به سینما ترجیح می دهم چراکه معتقدم بازیگران و نمایش نامه های آنها قوی‌تر است از سوی دیگر نسبت به حذف سانس های اضافه در جشنواره امسال گلایه دارم.

جشنواره فیلم فجر از منظر دوستداران مردمی هنر هفتم شیوه نامه‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی به درستی در سینماها رعایت نمی‌شود 

صبا ۲۵ ساله نیز می‌گوید که اولین دقایق شروع فروش بلیط جشنواره وارد سایت سینما تیکت شده و ۲ بلیط خریداری کرده اما ٢ ساعت بعد که برای خرید بلیط های دیگر اقدام کرده به علت ترافیک در سایت نتوانسته بلیط دیگری بخرد. او امسال توانسته فیلم های دسته دختران و مرد بازنده را از میان فیلم های اکران شده در جشنواره تماشا کند و به نظر وی سطح فیلم های امسال از سال گذشته بالاتر است اما در سالهای قبل سانس اضافه برای فیلم های پربیننده برای مردم در نظر گرفته می شد اما در جشنواره امسال اینگونه نیست و این یکی از ضعف های این جشنواره به حساب می آید.

به گفته صبا کیفیت پخش فیلم ها به امکانات سینماها بستگی دارد، در سینما کورش کیفیت پخش خًوب است اما در پردیس ملت کیفیت پایین تر و فضای سالن ها کوچک است از سوی دیگر فاصله ها زیاد نیست بعد از هر خانواده یک صندلی فقط خالی است باید فاصله اجتماعی بیشتری در نظر گرفته شود تا از گسترش ویروس کرونا کاسته شود.

ستایش بازی هوتن شکیبا و پژمان جمشیدی

امیرحسین٢٠ ساله یکی دیگر از حاضران در سینما می گوید: سال گذشته در جشنواره فجر فیلم های بی همه چیز، ابلق، آتابای و امسال بی رویا، مرد بازنده، بی مادر، ملاقات خصوصی را تماشا کرده و از میان فیلم های امسال تا حدی فیلم ملاقات نظر او را جلب کرده ولی از نظر وی سطح فیلم های جشنواره پایین است و در اکران فیلم خائن کشی بیشتر تماشاچیان سالن سینما را ترک کردند چراکه علاوه بر ضعیف بودن فیلم نامه، ریتم داستان بسیار کند و به جز فرود، فرازی در فیلم دیده نمی شد.

او بازی هوتن شکیبادر ملاقات خصوصی و پژمان جمشیدی در بی مادر را ستایش کرد.

امیر حسین در خصوص خرید بلیت نیز گفت: امسال به راحتی از سایت جشنواره فیلم فجر توانستم بلیت تهیه کنم اما مبلغ آن نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

ظرفیت‌های مردمی جشنواره باید افزایش یابد

رویا۶۵ ساله از دیگر حاضران در سینما می‌گوید: بلیط های در نظر گرفته شده برای مردم در جشنواره فیلم فجر محدود است باید افزایش یابد اگر نسبت به خرید بلیت زود اقدام نکنیم از حضور در جشنواره محروم می شویم. هر سال برای تماشای فیلم ها در جشنواره شرکت می کنم از بین فیلم هایی که در جشنواره تاکنون دیده ام موضوع فیلم لایه های دروغ بسیار سطحی، آماتور و مبتذل بود اما فقط فیلم برداری حرفه ای بود، نمی دانم چطور داوران این فیلم را برای جشنواره انتخاب کردند. اگر چه تکنولوژی کمک می کند ژانرها بکر و بهتر ساخته شود اما با توجه به ضعیف بودن فیلمنامه ها تولیدات ایرانی در سطح جهانی قابل قبول نیستند.

جشنواره فیلم فجر از منظر دوستداران مردمی هنر هفتم سطح فیلم های جشنواره پایین است

محسن که ۴۰ سال سن داد نیز یکی دیگر از افرادی است که برای تماشای فیلم به سینما آمده، می گوید: سطح فیلم های امسال نسبت به سال های قبل ضعیف تر بود و فیلم‌های خائن کشی و مرد بازنده اصلا خوب نبودند.

الناز ٢٢ ساله نیز یکی دیگر از حاضران در سینما می گوید که فیلم علف زار و بی مادر خوب و دسته دختران و نگهبان شب معمولی بود.

داوران باید با نگاه متفاوت برای جشنواره انتخاب شوند

مجید شریفی مردی ۴۰ ساله که از سال ٨٧ در تمام جشنواره های فیلم فجر شرکت کرده است، می گوید: باید داورانی با نگاه‌ها و سلیقه های مختلف برای جشنواره‌ها انتخاب شود تا برای انتخاب آثار جانب حق رعایت شود، معمولا نگاه داوران جشنواره خاص و سیاسی است نه بی طرفانه.

وی فیلم شادروان را از نظر کیفی مطلوب ارزیابی کرد و گفت: معمولا فیلم هایی که بیشترین آرای مردمی را کسب می کنند را مشاهده می‌کنم. امسال برخی از فیلم‌های جشنواره نسبت به سال های قبل قوی و برخی ضعیف بودند. پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی نیز امسال به خوبی رعایت نمی شود.

جشنواره فیلم فجر از منظر دوستداران مردمی هنر هفتم فیلم نگهبان شب ضعیف بود از میرکریمی بعید است

سیما ابهری ۶۱ ساله با انتقاد از فیلم نگهبان شب، گفت: این فیلم بسیار ضعیف بود از رضا میرکریمی بعید است چنین فلیمی با فیلم نامه و فیلم برداری ضعیف بسازد. فیلم ملاقات خصوصی نیز یک درام تلخ از هوتن شکیبا، در مورد قاچاق مواد مخدر است که جامعه را به سمت ناامیدی سوق می دهد باید در فیلم امید به آینده وجود داشته باشد.همچنین فیلم های شب های طلایی نخسین ساخته حاتمی کیا و دسته دختران خوب بودند. باید فیلم ها از نظر سطح کیفی و فیلمنامه ارتقاء یابند.

مرد بازنده عالی بود

زهرا حسینی ۲۶ ساله یکی دیگر از حاضران در سینما نیز گفت: فیلم خائن کشی اصلا خوب نبود اما فیلم مرد بازنده با بازی جواد عزتیعالی بود.

موقعیت مهدی خوش ساخت بود

ارمیتا جمالی که ١٩ سال سن دارد در خصوص فیلم های جشنواره می‌گوید: فیلم های مرد بازنده و خائن کشی اصلا خوب نبودند اما فیلم موقعیت مهدی خوش ساخت بود و پروتکل های بهداشتی در سینماها به طور متوسط رعایت می شود.

اسامی ۱۰ فیلم در بخش فیلم کوتاه

براساس گاه شمار جشنواره فیلم فجر فیلم‌های کوتاه داستانی آهو به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهسا رضوی، ارفاق به کارگردانی رضا نجاتی و تهیه‌کنندگی سولماز وزیرزاده، تابوت به کارگردانی اکبرزارع و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران – دفتر تبریز، اکبرزارع، گذشته به کارگردانی حمید محمدی و تهیه‌کنندگی حمید محمدی و دفترمرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، گوزن به کارگردانی هادی بابایی‌فر و تهیه‌کنندگی هادی بابایی‌فر و محمود غفاری، لئو به‌کارگردانی محمدمعین روح‌الامینی و تهیه‌کنندگی محمدمعین روح‌الامینی و انجمن سینمای جوانان ایران (دفتر کاشان)، ماجان به کارگردانی فردین انصاری و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان، بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، هاجرو به کارگردانی افشین اخلاقی‌فیض‌آثار و تهیه‌کنندگی افشین اخلاقی‌فیض‌آثار و انجمن سینمای جوانان، هرگز، گاهی، شاید به کارگردانی شادی کرم‌رودی و تهیه‌کنندگی آرین وزیردفتری، ویار به کارگردانی حورا طباطبائی و تهیه‌کنندگی حورا طباطبائی و انجمن سینمای جوانان در بخش سینمای کوتاه چهلمین جشنواره فیلم فجر با هم به رقابت می‌پردازند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *