21:40

جشنواره بین‌المللی فیلم برلین حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرد اما فراخوان‌ها برای بایکوت فیلمسازان روسی را نپذیرفت و اعلام کرد: فیلمسازان و فعالان فرهنگی را به خاطر ملیت‌شان نمی توان از برلیناله حذف کرد یا آنها را به انزوا کشاند.
به گزارش ایرنا به نقل از هالیوود ریپورتر، جشنواره بین‌المللی فیلم برلین امروز (چهارشنبه، ۲۵ اسفند) به جمع آن دسته از موسسات فعال در حوزه فرهنگ و سرگرمی پیوست که حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرده‌اند اما به پیروی از راه جشنواره کن و ونیز اعلام کرد فیلم‌ها و فیلمسازان روسی را تحریم نمی‌کند.
متولیان این رویداد سینمایی با انتشار بیانیه‌ای در این باره گفتند: برلیناله جنگ تهاجمی روسیه را که در نقض قوانین بین‌المللی است، قاطعانه محکوم کرده و با مردم اوکراین و همه آنها که مخالف جنگ هستند، اعلام همبستگی می‌کند.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: حمله نیروهای روسیه به اهداف غیرنظامی از جمله بیمارستان‌ها، مدارس و منازل مسکونی، یک فاجعه انسانی و حقوق بشری در اوکراین ایجاد کرده است. با قربانیان، مردمان در رنج و میلیون‌ها نفری که از اوکراین فرار کرده‌اند، همدردی می‌کنیم.
جشنواره فیلم برلین با وجود محکوم کردن حمله به اوکراین، فراخوان نهادهای مختلف از جمله آکادمی فیلم اروپا، موسسه فیلم لهستان و موسسات فیلمسازی رسمی در اوکراین برای بایکوت سینمای روسیه را رد کرد.
در بیانیه برلیناله در این باره آمده است: حتی در مواجهه با جنگ تهاجمی روسیه نمی‌توان فیلمسازان و فعالان فرهنگی را به خاطر ملیت شان از برلیناله حذف کرد یا آنها را به انزوا کشاند. برلیناله علیه بایکوت فعالان فرهنگی بر پایه ملیت آنها موضع روشن می‌گیرد چون این کار بسیاری از صداهای منتقد را نیز خفه خواهد کرد. جهان به این صداها نیاز دارد.
با وجود این، جشنواره فیلم برلین اعلام کرد موسسه و هیات‌های دولتی روسیه و بازیگران حامی دولت پوتین را تا زمانی که جنگ علیه اوکراین ادامه داشته باشد، از حضور در برلیناله منع خواهد کرد.
جشنواره های کن و ونیز نیز پیش‌تر اعلام کرده بودند هیات‌ها و نمایندگان دولتی روسیه را تحریم می‌کنند اما اجازه نمایش را به آثار فیلمسازانی که مخالف دولت مسکو باشند، خواهند داد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *