11:21

نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی جزئیات طرح «صیانت» برای ایجاد ۱۰ میلیون شغل در فضای مجازی را تشریح کرد.
حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در گفت‌وگو با مهر، در خصوص جزئیات ایجاد ۱۰ میلیون شغل با اجرای طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی، گفت: هر فردی که در فضای مجازی تولید محتوا از قبیل فیلم، عکس یا متن می‌کند، برای بارگذاری محتوای خود باید هزینه‌ای پرداخت کند. به عنوان مثال یک عکاس حرفه‌ای برای اینکه عکس‌های خود را در معرض دید سایرین قرار دهد، باید پولی پرداخت کرده، اینترنت و پهنای باند بخرد و عکس‌های خود را در معرض دید بقیه مردم در فضای مجازی قرار دهد. هر کسی که بخواهد از این عکس استفاده کند نیز باید هزینه بدهد تا بتواند عکس مورد نظر را دانلود کند.

وی افزود: در این صورت تولیدکننده و مصرف‌کننده محتوا، پول می‌دهد و اینترنت می‌خرد تا بتواند از مطالب مورد نظر خود استفاده کند اما در هیچ جای دنیا این‌گونه نیست؛ راهکار درست این است که برای تولیدکننده محتوا در فضای مجازی درآمد ایجاد شده و مصرف‌کننده هزینه پرداخت کند.
نماینده مردم مشهد در مجلس تاکید کرد: وزارت ارتباطات در این خصوص پاسخگو نیست و اعلام می‌کند که مسئول تولید محتوا نیست، البته درست می‌گوید، تولید محتوا بر عهده وزارت ارتباطات نیست اما نوع قانونگذاری وزارت ارتباطات، موجب شده که تولید محتوا در کشور ما به شدت کاهش یابد.
پژمانفر گفت: طبق طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی، درصد قابل توجهی از درآمد فروش اینترنت به تولیدکنندگان محتوا پرداخت خواهد شد. به عنوان مثال عکاسی که یک عکس حرفه‌ای را در فضای مجازی منتشر و ۱۰ میلیون کاربر این عکس را دانلود کرده‌اند، باید بخش قابل توجهی از درآمد حاصل از فروش اینترنت برای دانلود این عکس را دریافت کند.
وی اظهار داشت: بدین‌ترتیب افرادی که در فضای مجازی تولید محتوا می‌کنند، شاغل محسوب می‌شوند و براساس استفاده مخاطبان از تولید محتوای صورت گرفته، درآمد کسب می‌کنند.
نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بیان کرد: افراد زیادی در کشورمان می‌توانند تولید محتوا داشته باشند و از این محل درآمد کسب کنند. از این طریق ۱۰ میلیون اشتغال ایجاد خواهد شد.
پژمانفر گفت: در حال حاضر حدود یک تا دو میلیون نفر از طریق فضای مجازی معیشت خود را تأمین می‌کنند. اگر به سمت کسب درآمد از محل تولید محتوا برویم، جوانان در دانشگاه‌ها، مراکز علمی و پژوهشی، حوزه‌های علمیه، هنرستان‌ها و حتی دبیرستان‌ها به سمت تولید محتواهای فاخر و مورد نیاز مخاطبین جهت کسب درآمد خواهند رفت.
وی تأکید کرد: پیش از این نیز کارشناسان اقتصاد فضای مجازی اعلام کرده بودند که چنین طرحی قابلیت اجرا دارد و می‌تواند در مسیر اشتغالزایی گامی مهم باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *