12:04

با وجود تحریم‌های گسترده ورزشی، اقتصادی و هنری که سرنوشت همه مردم روسیه را تحت الشعاع قرار داده است، جشنواره‌های معتبر سینمایی درهای خود را به روی فیلمسازان مدافع صلح باز نگه داشته‌اند.
به گزارش ایرنا، ارتش روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجشنبه، ۵ اسفند) به خاک اوکراین حمله کرد و درگیری و تنشی که از سال ۲۰۱۴ بین این دو کشور آغاز شده بود، وارد مرحله جدیدی شد.
جنگ اوکراین واکنش های گسترده‌ای به همراه داشت؛ در ورزش، فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) کشور روسیه را از میزبانی رقابت‌های فوتبال محروم کرد، فدراسیون بین‌المللی والیبال تمام تیم‌های ملی و باشگاهی روسیه و بلاروس را از حضور در مسابقات بین‌المللی محروم کرد و میزبانی روسیه در فرمول یک لغو شد. فدراسیون جهانی جودو نیز ریاست افتخاری ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، را در این فدراسیون به حال تعلیق درآورد.
در سیاست، اتحادیه اروپا که از سال ۲۰۱۴ چندین بسته تحریمی مالی و اقتصادی در مورد روسیه وضع کرده است، در یک هفته اخیر تحریم‌ها علیه مسکو را تشدید کرد.
غرفه این کشور در دوسالانه هنر ونیز تعطیل شد، ارکستر فیلارمونیک مونیخ به دلیل رابطه نزدیکی که یکی از رهبران ارکستر با رئیس جمهوری روسیه داشت همکاری خود را با او متوقف کرد و یک شرکت انگلیسی کاراکتر معروف میمون روسی را از تبلیغات حذف کرد.
با این حال جشنواره‌های بزرگ سینمایی تحریم‌های خود را تنها به فیلمسازان وابسته به کرملین و حامی جنگ محدود کرده‌اند.
متولیان جشنواره فیلم کن با انتشار یک بیانیه از تحریم سینمای وابسته به دولت روسیه خبر دادند.
در این بیانیه آمده است: همزمان با آن که جهان با بحران سنگینی روبه‌رو شده و در خلال آن بخشی از اروپا زیر آتش جنگ قرار گرفته است، جشنواره فیلم کن می‌خواهد از مردم اوکراین و همه افرادی که در این منطقه هستند، حمایت کند. اگرچه این حمایت چندان بزرگ نیست اما ما با آنهایی که با این موقعیت غیرقابل قبول مخالفت کرده و رفتار روسیه و رهبرانش را محکوم می‌کنند، همصدا می‌شویم.
در بخش دیگری از این بیانیه می‌خوانیم: جشنواره فیلم کن در زمستان سال ۲۰۲۲ وارد مرحله آماده‌سازی شده است. ما تصمیم گرفتیم در این دوره جضور هیات های رسمی روسیه و هرکسی را که به دولت این کشور ارتباط دارد، ممنوع کنیم، مگر آن که جنگ تمام شده و امنیت مردم اوکراین تضمین شود.
اگرچه نهادهای سینمایی وابسته به دولت روسیه از حضور در جشنواره فیلم کن منع شده‌اند، فیلمسازان مستقل روس همچنان اجازه حضور در این رویداد سینمایی را دارند البته هنوز معلوم نیست که آثار آن‌ها شانس انتخاب برای بخش رقابتی را داشته باشند.
دوسالانه ونیز که ناظر برگزاری جشنواره فیلم ونیز است نیز به دنبال حمله روسیه به خاک اوکراین بیانیه‌ای در حمایت از اوکراین منتشر کرد و گفت، اگرچه نهادهای سینمایی وابسته به دولت روسیه را از رویداد امسال خود منع می‌کند اما مانع از حضور فیلمسازان مستقل روس در این جشنواره نخواهد شد.
در این بیانیه آمده است: دوسالانه ونیز درهای خود را به روی آنها که از آزادی بیان دفاع کرده و حمله غیرقابل قبول به یک کشور مستقل و مردم بی دفاعش را محکوم می‌کنند، نمی‌بندد.

جشنواره فیلم گلاسکو دیگر رویداد سینمایی بود که به جنگ اوکراین واکنش نشان داد. متولیان این جشنواره روز دوشنبه (۹ اسفند) اعلام کردند دو فیلم روسی به عقب نگاه نکن و اعدام را در واکنش به جنگ اوکراین و به درخواست آکادمی فیلم این کشور از فهرست فیلم‌هایی که در این دوره نمایش خواهد داد، حذف می‌کنند.

این اقدام با انتقاداتی از سراسر جهان روبه‌رو شد و بسیاری از چهره‌های سرشناس در شبکه‌های اجتماعی این تصمیم را نوعی سانسور و مجازات برای آن دسته از فیلمسازان روسی دانستند که احتمالا هیچ ارتباطی با جنگ ندارند.

به دنبال آنکه جشنواره‌های کن و ونیز اعلام کردند تنها فیلمسازانی را که با دولت روسیه در ارتباط هستند تحریم می‌کنند، جشنواره گلاسکو هم به زبان آمد و گفت دو فیلمی که از برنامه امسال خود کنار گذاشته با کرملین ارتباط داشتند.‌

در بیانیه متولیان گلاسکو آمده است: هر دو این فیلم‌ها بودجه دولتی دریافت کرده بودند. باید تاکید کنیم که این تصمیم را پس از بررسی‌های دقیق گرفتیم و ارتباطی به دیدگاه‌های سازندگان این فیلم‌ها ندارد. معتقدیم در حال حاضر که حمله به اوکراین ادامه دارد، نمایش این فیلم‌ها کار درستی نخواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *