11:29

روزنامه‌نگار سابق خبرگزاری فرانسه با اثری تراژیک درباره رنج‌های یک زن جوان عراقی، برنده مهمترین شاخه از جوایز «گنکور ۲۰۲۱» شد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، هیات داوران جایزه ادبی گنکور روز گذشته در یک ویدئوکنفرانس برندگان این جایزه را در چهار شاخه رمان اول، داستان کوتاه، شعر و زندگینامه اعلام کردند.

امیلین مالفتو خبرنگار سابق خبرگزاری فرانسه برای رمان تاثیرگذار شاید دجله برایت ناله سر دهد (Que sur toi se lamente le Tigre) درباره یک زن جوان عراقی، برنده جایزه بهترین رمان اول شد. مالفتو که عراق را به خوبی می‌شناسد، در این رمان ۸۰ صفحه‌ای مصیبتی را روایت می‌کند که پس از یک بارداری نامشروع بر سر یک دختر جوان عراقی نازل می‌شود. این رمان سپتامبر گذشته (شهریور- مهر ۹۹) توسط انتشارات تونسی الیزاد چاپ و روانه بازار شد.

بیگل اسور برای رمان به ثروتمندی پادشاه (riche que le roi)، اولیویه هرسند برای زیتا (Zita) و دیمیتری روشون بوری برای شیطان تپه گرگ‌ها (Le Démon de la colline aux loups) از دیگر نامزدهای دریافت این جایزه بودند.

در شاخه بهترین داستان کوتاه، شموئل تی. میر با جنگ پایان می‌یابد (Et la guerre est finie)، سیلون پردوم با طوفان‌ها (Les orages)، سریل روژه لاکان با آخرین روز (Derniers jours) و داوید توما با تنها در محاصره سگ‌های درنده (Seul entouré de chiens qui mordent)، برای جایزه گنکور با هم رقابت کردند و این جایزه روز گذشته در نهایت به جنگ پایان می‌یابد از شموئل تی. میر رسید.

همچنین، پائولین دریفوس با کتاب پُل موران (Paul Morand) با عبور از سد چهار نامزد دیگر از جمله ماریان الفان با کتاب سزار و تو (César et toi)، جوزه آلوارز با الموت و جون (Helmut & June, portraits croisés)، اولیویه رونی با لویی ژووه (Louis Jouvet) و توماس سرتیلاژ با ادموند روستان (Edmond Rostand, les couleurs du panache)،برنده جایزه گنکور بهترین زندگینامه شد.

در حوزه آثار منظوم هم ژاک روبو ریاضیدان، نویسنده و مقاله‌نویس ۸۸ ساله فرانسوی برای تمامی آثارش جایزه شعر گنکور ۲۰۲۱ را از آن خود کرد.

جایزه گنکور یکی از معتبرترین جوایز ادبی فرانسه است که از سال ۱۹۰۳ هر ساله از طرف آکادمی گنکور به بهترین و خلاق‌ترین اثر منثور سال اعطا می‌شود. از بین برگزیدگان تاریخ این جایزه می‌توان به مارسل پروست، سیمون دوبووار، رومن گاری و مارگریت دوراس اشاره کرد. سال گذشته این جایزه در شاخه رمان به کتاب نامتعارف از اِروه لوتلیه اهدا شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *