14:33

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد از دید اصحاب صنعت نشر و اهالی ادبیات، «جایزه بوکر»، از دیگر جوایز ادبی چون جایزه پولیتزر مهم‌تر است.
به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بوک سِلِر، نتایج پژوهش‌های موسسه تحقیقاتی بوک اسکن نشان می‌دهد ناشران، نویسندگان، کتابفروشان و دانشگاهیان جایزه کتاب بوکر را مهمترین جایزه ادبی جهان می‌دانند. این بدان معناست که جایزه بوکر از جوایز معتبری چون پولیتزر در نزد اهالی کتاب و ادبیات اهمیت و ارزش بالاتری دارد.
این پژوهش که اولین بار تابستان ۲۰۲۰ انجام و تابستان ۲۰۲۱ تکرار شد، نشان داد بوکر و پولیتزر معروف‌ترین جوایز ادبی نزد ناشران و نویسندگان هستند و پس از آنها، از حیث اهمیت و اعتباری، جوایزی چون کاستا، جایزه کتاب بریتانیا، جایزه ادبیات داستانی زنان در انگلیس و جایزه کتاب ملی و جایزه نیوبری در آمریکا قرار دارند.
جایزه ادبی بوکر پیش از این به نام بوکر مک کانل طی سال های ۱۹۶۹ تا ۲۰۰۱ و طی سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۹ به نام جایزه من بوکر شناخته می شد. این جایزه هر سال به بهترین رمان اصلی نوشته شده به زبان انگلیسی و چاپ شده در انگلیس اهدا می شود. نویسندگان شهروند کشورهای همسود (اتحادیه ای متشکل از ۵۳ کشور) به علاوه ایرلند، آفریقای جنوبی و بعدها زیمبابوه در سال های اول تا سال ۲۰۱۴ واجد شرایط دریافت این جایزه بودند، در ادامه به هر رمانی که به زبان انگلیسی نوشته شده باشد، گسترش یافت.
روند انتخاب برنده جایزه با تشکیل یک کمیته مشورتی شامل یک نویسنده، دو ناشر، یک نماینده ادبی، یک کتابفروش، یک کتابدار و یک رئیس منتصب بنیاد جایزه بوکر آغاز می شود. سپس کمیته مشورتی، هیات داوران را که عضویت آن هر ساله تغییر می کند، برمی گزیند. داوران از میان منتقدان برجسته ادبی، نویسندگان، دانشگاهیان و شخصیت های برجسته عمومی انتخاب می شوند. جایزه بوکر امسال برای رمان وعده به دیمون گالگوت از آفریقای جنوبی رسید.
پژوهش اخیر نیلسون بوک که به سفارش یک جایزه بین‌المللی کتاب و در جامعه آماری هزار نفری انجام شد، همچنین نشان داد تاثیر بالقوه بر فروش مهمترین عامل موثر در تصمیم‌گیری ناشران و نویسندگان برای شرکت در یک جایزه ادبی است و نسبت به جایگاه داخلی و بین‌المللی اهمیت بالاتری دارد. میزان تمرکز بر این عامل از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ افزایش یافت؛ احتمالا به این دلیل که میزان فروش تحت تاثیر کرونا قرار گرفته و در این دوران به دست آوردن پول به هر چیزی مقدم است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *