13:24

جان وو سازنده فیلم «سرسخت» از آخرین پروژه‌ای که در سر دارد حرف زد و گفت قصد دارد درامی درباره یک شخصیت تاریخی چینی در آمریکا بسازد.
به گزارش مهر به نقل از ورایتی، جان وو کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس هنگ‌کنگی در مصاحبه‌ای جدید گفت می‌خواهد زندگی دین لونگ شخصیت چینی آمریکایی که پیشخدمت اولین شهردار اوکلند بود را فیلم کند. کمک‌های مالی این فرد موجب تاسیس دپارتمان زبان‌ها و فرهنگ‌های آسیای شرقی در دانشگاه کلمبیا شد.
این فیلم که با عنوان «دین لونگ» ساخته می‌شود درباره تاثیر این فرد در معرفی فرهنگی چینی و نیز بزرگداشتی برای وی است.
وو که به‌خاطر سکانس‌های اکشن بسیار پر هرج و مرج، تصاویر تلطیف‌شده و استفاده مکرر از اسلوموشن و کنایه‌هایی به سینمای وسترن شناخته شده ابراز امیدواری کرد که بتواند پیش از رسیدن به بازنشستگی این فیلم را بسازد.
وی گفت رابطه این دو مرد بسیار جالب است. لونگ اول خادم شهردار بود و بین این دو درگیری‌هایی هم رخ می‌داد، اما بعد شروع به درک یکدیگر کردند و زمانی که وی بازنشسته شد همه پس‌اندازش را به دانشگاه کلمبیا بخشید. تصویری از وی هنوز در این دانشگاه روی دیوار است.
فیلمنامه این فیلم در حال نوشته شدن است و وو به دنبال تامین منابع مالی برای ساخت فیلمش است. وی از این فیلم به عنوان «درامی جدی- هرچند نه خیلی جدی» یاد کرد.
این کارگردان هنگ‌کنگی که از پیشگامان فیلم‌های خونریزی قهرمانانه به عنوان یک ژانر اکشن و جنایی است، از فیلم «دین لونگ» به عنوان اثری انسانی یاد کرد که با توجه به سوء‌تفاهم‌هایی که این روزها بین غرب و شرق وجود دارد، لازم است بیشتر روی آنها کار شود. وی گفت واقعاً به این اعتقاد دارم که باید برای پل بین ۲ فرهنگ تلاش کرد. باید با هم دوست بود.
وی از جدیدترین فیلمش «شب خاموش» با بازی جوئل کینامن هم به عنوان یک فیلم کاملاً منحصر به فرد یاد کرد و گفت گرچه داستانش معمولی است؛ اما همه چیز متفاوت است. در واقع پسری کشته می‌شود و پدری سعی می‌کند انتقامش را بگیرد؛ اما هیچ گفت‌وگویی وجود ندارد و همه چیز کاملاً بصری است.
فیلمبرداری این فیلم سال پیش در مکزیکوسیتی انجام شد و این فیلم اولین فیلم اکشن وو شد که در یک دهه اخیر در آمریکا ساخته است.
در حالی که «شب خاموش» قرار است سال ۲۰۲۳ اکران شود، وو گفت ساخت فیلم خیلی چالش برانگیز بود. وی افزود: باید مطمئن می‌شدم مخاطب داستان را درک می‌کند و آن را می‌پذیرد و احساسات این شخصیت را می‌فهمد. خیلی خوش شانسم که بازیگری مثل جوئل پیدا کردم. عملکرد او در این فیلم فوق‌العاده بود و از انجام آن هم راضی بود. نکته مهم این بود که مجبور نبود دیالوگی بیان کند.
جان وو ۷۵ ساله که یکی از چهره‌های اصلی سینمای هنگ کنگ به حساب می‌آید، چندین فیلم اکشن قابل توجه از جمله «فردایی بهتر» (۱۹۸۶)، «قاتل» (۱۹۸۹)، «سرسخت» (۱۹۹۲)، و «صخره سرخ» (۲۰۰۸) را کارگردانی کرده‌است. او برنده جوایز فیلم هنگ‌کنگ برای بهترین کارگردانی، بهترین تدوین و بهترین فیلم، و همچنین جایزه فیلم اسب طلایی، جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک و جوایز ساترن است.
وو که سازنده فیلم‌های مهم هالیوودی است ساخت فیلم‌هایی چون اکشن «هدف سخت» (۱۹۹۳) و «پیکان‌های شکسته» (۱۹۹۶)، اکشن هیجان‌انگیز «تغییر چهره» (۱۹۹۷) و فیلم اکشن جاسوسی «مأموریت: غیرممکن ۲» (۲۰۰۰) را در کارنامه دارد.
وو در فیلم‌هایش بیشتر به داستان‌های دراماتیک و با ریسک بالا علاقه‌مند است و شخصیت‌هایش معمولاً به دنبال رستگاری یا مبارزه برای افتخار هستند؛ با این حال وی تاکید کرد که با وجود همه درام‌ها، طنز همیشه نکته کلیدی کارهای اوست.
وی افزود: طنز به روابط ما معنا می‌بخشد و وقتی هنوز در هنگ‌کنگ بودم و آنجا فیلم می‌ساختم؛ همیشه دوست داشتم با فیلم‌هایم مردم را بخندانم.
این کارگردان با یادی از «تغییر چهره» و روابطش با بازیگران فیلم‌هایش گفت: زیاد اجتماعی نیستم، آن‌ها کار دارند، من کار دارم، زیاد رابطه نداریم، اما بازیگران فیلم‌هایم فراموشم نمی‌کنند. مثلاً نیکلاس کیج همیشه یاد من می‌کند یا جان تراولتا که هر سال برایم کارت کریسمس می‌فرستد و تولدم را فراموش نمی‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *