22:33

بانی‌فیلم – مسعود داودی

با رسیدن به زمان نهایی برای معرفی معاونان وزارت ارشاد و پس از انجام مذاکرات با افراد مختلف، به نظر می‌رسد که محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد سیزدهم، در انتخاب نهایی همکارانش همچنان مردد باشد.
در اواخر هفته گذشته و پس از رایزنی‌هایی که توسط تیم وزیر ارشاد صورت گرفته بود، انتخاب شهاب اسفندیاری به عنوان پنجمین رییس سازمان سینمایی قطعی شده بود. این قطعیت اما در ابتدای هفته جاری و با مخالفت صداوسیما با ماموریت رییس فعلی دانشگاه صداوسیما و رفتنش به مجموعه بهارستان، دچار تشکیک شد.
حتی شنیده شد که رایزنی‌های بعدی ارشاد برای راضی کردن مدیران ارشد صداوسیما هم موثر نبوده و دیگر باید احتمال ریاست شهاب اسفندیاری بر سازمان سینمایی را پایان یافته تلقی کرد.
جواد رمضان‌نژاد رییس فعلی سیمافیلم هم یکی از افرادی بود که پیشنهاد همکاری در وزارت ارشاد به او نیز داده شده بود. رمضان‌نژاد که پس از تجربه ناموفق‌اش در مدیریت شبکه پنج پیش‌بینی می‌شد تا مدتها نتواند روی صندلی مدیریت یکی از زیرمجموعه‌های تلویزیون بنشیند، اما در کمال تعجب پس از مدتی و با یک ارتقاء مدیریتی، این دانش‌آموخته دانشگاه امام‌صادق به پست بالاتر یعنی ریاست بر موسسه سیمافیلم گمارده شد!
شاید همین توجه مدیران ارشد سازمان صداوسیما به او و چشم‌پوشی‌شان نسبت به مسایلی که در زمان مدیریت او در شبکه پنج ایجاد شده بود، از جمله مواردی بوده باشد تا جواد رمضان‌نژاد پس از نشست‌های مختلف برای همکاری با وزارت ارشاد و دولت سیزدهم، این پیشنهادها را رد کند!
با خارج شدن رمضان‌نژاد از گردونه انتخاب‌ها، به اسامی معدودی برمی‌خوریم که از ابتدا هم نام‌شان در گلدان انتخاب وزارت ارشاد وجود داشت.
محمود رضوی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون و مشاور فرهنگی رییس مجلس، همچنان جدی‌ترین گزینه برای ریاست سازمان سینمایی‌ در فهرست انتخاب‌های وزیر ارشاد است. هرچند خود او در برخی از نشست‌های غیررسمی اعلام کرده که علاقه‌ای بر پذیرش این پست نداشته و مقوله تولید فیلم برایش اولویت دارد اما با این وجود به دلیل تجربیات کاری در تشکل‌های تهیه‌کنندگی و اشرافش به مسایل مختلف حوزه سینما، شاید او تنها فردی باشد که شایستگی قرار گرفتن در هرم قدرت سیاستگذاری سینمایی را دارد. با این اوصاف هیچ بعید نیست که در روزهای آینده نام او از گلدان انتخاب وزیر ارشاد بیرون بیاید و محمود رضوی ریاست بر پنجمین دوره سازمان سینمایی را آغاز کند.
احسان‌ محمدحسنی مدیرعامل فعلی سازمان اوج از زیرمجموعه‌های فرهنگی سپاه پاسداران هم از کسانی بود که نامش در فهرست کاندیداهای وزیر ارشاد قرار داشت. احسان‌ محمدحسنی هرچند به دلیل حضور چندساله‌اش در سازمان اوج، تبدیل به یکی از افراد موثر در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های سینمای ایران شده اما نشستن پشت میز ریاست سازمان سینمایی، می‌تواند دایره نفوذ و قدرت افزون‌تری به شخص منتخب بدهد، موردی که به نظر می‌رسد برای خیلی‌ها از جمله این مدیر سازمان اوج می‌تواند وسوسه برانگیز باشد!
نفر بعدی که درصد احتمال حضورش کمتر از دیگر گزینه‌هاست، کسی نیست جز تهیه‌کننده فیلم‌های «قلاده‌های طلا» و «به وقت شام» یعنی محمد خزایی.
خزایی که کارش را در سینما به خبرنگاری روزنامه خراسان آغاز کرد، توانست وارد عرصه تهیه‌کنندگی فیلم و سریال شود.
خزایی در حوزه مدیریتی پیشینه چندانی ندارد و بیشتر فعالیتش در حوزه‌های مشاوره و روابط عمومی و اطلاع‌رسانی و همچنین دبیری جشنواره‌ها مقاومت و فجر بوده است.
با توجه به شرایط فعلی باید این نکته را یادآور شویم که به دلیل حجم بالای مطالبات به جا مانده سینماگران که در دولت حسن روحانی مغفول مانده، پذیرش مسئولیت در سازمان سینمایی به نوعی مخاطره‌آمیز و به شکلی گام نهادن به ورطه پرتلاطمی‌ست که پایداری در آن ممکن است از توان خیلی‌ها خارج باشد!
حساسیت‌های این پست مدیریتی و ضرورت‌های داشتن ابتکار عمل و توان مدیریتی بالای فرد منتخب ریاست سازمان سینمایی، ایجاب می‌کند تا وزیر ارشاد با اشراف به توانایی‌های گزینه‌های پیش‌رو، نام فرد مناسبی را از گلدان بیرون آورد، هرچند که مشخص است دایره انتخاب‌های او محدود شده و نام گزینه‌های باقی‌مانده در گلدان هم اندک است…!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *