13:06

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهدای لوح تقدیر از یک عمر فعالیت هنری استاد زینت السادات امامی هنرمند پیشکسوت حوزه نگارگری و هنر سوخت‌نگاری تجلیل و قدردانی کرد.
به گزارش ایرنا، لوح تقدیر محمدمهدی اسماعیلی از زینت السادات امامی همزمان با سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) به نمایندگی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از سوی عاطفه خادمی مشاور اجتماعی وزیر و دبیر ستاد جمعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این بانوی هنرمند تقدیم شد.
متن لوح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به زینت السادات امامی به شرح زیر است: هنرمند ارجمند، پیشکسوت گرامی سرکار خانم زینت السادات امامی هنر متعهد و برخاسته از ضمیر حقیقت آدمی، قدم برداشتن در مسیر کمال و سعادت است و آنگاه که این موهبت الهی به مهر مادری و عطوفت زنانه آراسته می‌شود، خالق آثار ارزشمندی می گردد که انسان را به سوی معبود خودش فرا می خواند.
میراث گران‌سنگ هنر نگارگری و تذهیب ریشه ای عمیق و پیوندی وثیق با تبار خاندان امامی در مهد هنر ایران زمین، اصفهان زیبا دارد و سرکار عالی با بیش از ۶ دهه فعالیت هنری، به حق که از میراث داران هنر متعالی هستید و با شایستگی به چهره ای فاخر و ماندگار در هنر سوخت بدل گشته اید؛ به نحوی که از رهگذر کوشش مثال زدنی و پشتکار توام با عشق و خلوص، این هنر زمینی را به «معراج» رهنمون ساخته اید.
زینت‌السادات امامی هنرمند پیشکسوت نگاری و هنر سوخت در یک نگاه
سکینه‌السادات امامی معروف به زینت‌السادات امامی در سال ۱۳۱۳ در شهر اصفهان دیده به جهان گشود. از هنرمندان برجسته خاندان او می توان به سیدمحمدرضا امامی، سیدمحسن امامی و پدربزرگش، میرزا آقاجان امامی مجتهدی اشاره کرد که جملگی در زمینه بوته سازی، تذهیب ساخت قلمدان و جعبه آیینه چیره دست بوده اند. زینت السادات هجده ساله بود که کار را با آموختن نگارگری به سبک صفوی و گل و مرغ به سبک قاجار، در محضر پدر آغاز کرد و چندین سال پیاپی این یادگیری را نزد پدر پی می گیرد، آنگاه تذهیب و تشعیر به سبک صفوی را از مرحوم استاد حسین ختایی که از شاگردان پدرش بوده ،می آموزد و هنر سوخت را از مرحوم استاد آقا تقی کلباسی که او نیز از شاگردان پدرش بوده است، فرا گرفت.
وی در ادامه مسیر با بهره‌گیری از اساتیدی چون حسین خطایی که یکی از شاگردان برجسته پدرش بود، هنرهای مطرح در تذهیب و تشعیر را به نیکی بیاموزد. انگیزه فوق‌العاده در کسب مهارت بیش از پیش وی را وا داشت تا در اولین فرصت به امید استفاده از محضر استاد حسین بهزاد راهی تهران شود و توفیق آن را بیابد تا به لطف استاد- که به گفته خود او صرفاً به دلیل علاقه‌ای که به مرحوم حاج میرزا آقای امامی داشت، خانم امامی را به شاگردی پذیرفته- پلّه‌ای دیگر از مدارج هنر را بپیماید.
وی سپس به شهر خود، اصفهان بازگشت و مدتی را نزد مرحوم استاد حاج مصورالمکلی تلمذ نمود آنگاه هنر سوخت را که جامع ده رشته است نزد مرحوم استاد تقی کلباسی یکی دیگر از شاگردان ممتاز پدر فرا گرفت. در این میان او هنر طلاکوبی را که یکی از هنرهای دهگانه به شمار می‌رود از مادر و مادربزرگ خود آموخت چرا که این شاخه هنر سوخت در خانوادة مادری او موروثی بود.
برخی از آثار زینت‌السادات امامی به شرح زیر است: بته‌سازی چهار جفت جلد قرآن، ساخت دو جفت جلد قرآن به صورت سوخت، تذهیب اول و انتهای چهار عدد قرآن، خط‌کشی طلاکاری تمامی صفحات قرآن و جلد قرآن کریم به همراه بته‌سازی و تذهیب، تذهیب بالا و پائین تمام صفحات و اول و انتهای تمامی سوره‌ها، تذهیب فرمان مالک اشتر، ساخت تابلوی «و ان یکاد» به خط استاد فضائلی شامل طرح سر درب مسجد و گنبد و بارگاه به صورت تذهیب، تذهیب تابلو خط دیگری به خط مرحوم ستاد فضائلی، ساخت تابلوی مینیاتور کشتی حضرت نوح (ع)، ساخت تابلو سوخت تخت حضرت سلیمان (ع) در سه نوبت که هر یک از آن‌ها در آمریکا، تهران و کرمان نگهداری می شود، تابلو معراج حضرت محمد (ص) با ابعاد ۱۰۰ در ۱۳۰ به صورت سوخت شامل ده رشته هنر مینیاتور، تذهیب، لاچینی، گل و مرغ، معرق، مشبک، اصل خود سوخت، خط و طلا که متجاوز از ۲۰ سال روی آن کار شده است. تابلوی «بهرام گور» در موزه هنرهای معاصر تهران، تابلوی «تخت سلیمان» در تهران، کرمان و آمریکا و طراحی جلد قرآن کریم.
شیخ صنعان و دختر ترسا و چادرنشین و… نیز از آثار نگارگری این استاد پیشکسوت به شمار می رود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *