14:49

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا در سفر به استان اصفهان خبر داد: حمایت از مالکان خصوصی بناهای تاریخی

مدیرعامل صندوق توسعه و احیاء در ادامه سفرهای استانی خود از بناهای تاریخی استان اصفهان بازدید کرد. هادی میرزائی در این سفر بر لزوم حمایت از مالکان خصوصی بناهای تاریخی تاکید کرد. هادی میررزائی با اشاره به ضرورت حفظ و احیای بناهای واجد ارزش تاریخی در بافت های تاریخی وفرسوده، از تغییر رویکرد اعطای کاربری در دو سال اخیر (از کاربری های صرفا اقامتی و پذیرایی، به کاربری های فرهنگی و متناسب با هویت آثار تاریخی) خبر داد.

واگذاری 78 مجموعه تاریخی در 2 سال گذشته
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در نشستی که در فرمانداری اردستان برگزار شد گفت: از مجموع ۳۳ هزار و ۶۸۰ اثر ثبت ملی کشور، بالغ بر ۸۰۰ اثر تاریخی در اختیار این صندوق قرار گرفته است تا مرمت و احیا شده و به بهره برداری برسد. به گفته او در ۲ سال گذشته ۷۸ مجموعه تاریخی کشور از طریق این صندوق به سرمایه‌گذار واگذار شده است.
میرزائی با اشاره به اینکه مرمت و احیا بناهای تاریخی اردستان به خوبی صورت نگرفته است اظهار امیدواری کرد حداقل ۲ بنای این شهرستان در سال جاری به بخش خصوصی واگذار شود.

بازگشت بناهای تاریخی به چرخه زندگی
او با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای احیای کاروانسراهای تاریخی و تبدیل آنها به مرکز داد و ستد تصریح کرد: باید در بناهای تاریخی با تشکیل و ایجاد تعاونی‌های مختلف از فناوری‌های جدید استفاده و به نحوی برنامه‌ریزی شود که این مکان‌ها به چرخه زندگی مردم بازگردد و رونق اقتصادی را به دنبال داشته باشد. میرزائی با بیان اینکه‌ خانه‌های بومگردی بخشی از اقامتگاه‌ها هستند، تاکید کرد: وقتی بناهای تاریخی و قابل استفاده وجود دارد نباید به دنبال ساخت خانه‌های بومگردی بود.

ایجاد یکپارچگی در حوزه بهره برداری
مدیرعامل صندوق توسعه و احیا با تاکید لزوم دقت در بهره‌برداری از بناهای تاریخی اظهار داشت: لزومی ندارد در کنار مکان‌های تاریخی، سالن جداگانه ای برای اجرای رویداها احداث شود بلکه می‌توان از ظرفیت بناهای تاریخی با رعایت مساله حفاظتی برای این منظور استفاده کرد. میرزائی افزود: در مجموع هشت بنای تاریخی شهرستان اردستان در اختیار صندوق توسعه قرار گرفته است که می‌توان چنین بناهایی را به منظور مرمت، احیا و بهره برداری متناسب با اصالت و هویت اثر تاریخی به سرمایه‌گذار واگذار کرد. او تصریح کرد: مهمترین رویکرد این صندوق انسجام و ایجاد یکپارچگی در حوزه بهره برداری ابنیه تاریخی با مشارکت همه ذی نفعان و مردم منطقه است.
میرزائی با یادآوری امضای تفاهم‌نامه بین سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: طبق این تفاهم‌نامه تمامی بناهای تاریخی متروکه و دارای متقاضی سرمایه‌گذاری، واگذار و مشکل واگذاری کاروانسرای ظفرقند نیز حل خواهد شد.

همکاری کمرنگ مدیریت میراث استان
فرماندار اردستان نیز در این نشست با انتقاد از همکاری کم رنگ مدیریت میراث فرهنگی استان اصفهان در زمینه جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی برای بناهای تاریخی گفت: برخی افرادی که برای سرمایه گذاری در بناهای تاریخی و میراثی اعلام آمادگی کردند با مشکل مالکیت و اخذ مجوزها مواجه می‌شوند که لازم است میراث فرهنگی استان در این زمینه به کمک شهرستان بیاید.
حمیدرضد تاملی افزود: چندین سال موضوع واگذاری کاروانسرای تاریخی روستای ظفرقند به سرمایه‌گذار محلی در دستور کار قرار گرفته اما همچنان مشکل وجود دارد و میراث فرهنگی تاکنون آن را واگذار نکرده است. او تاکید کرد نگاه مسوولان ملی می‌تواند مشکل فراوان‌ میراثی این شهرستان را رفع کند. تاملی از مسوولان میراث فرهنگی خواست علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در حوزه میراثی را برای حضور در این شهرستان ترغیب کنند.

واگذاری 10 بنای تاریخی اردستان
رئیس اداره میراث فرهنگی اردستان نیز در این نشست گفت: ۶ درصد تسهیلات تا سقف ۵۰۰۰ میلیون ریال برای مرمت بناهای ثبتی اردستان در نظر گرفته شده است. مهدی مشهدی اظهار داشت: دو کاروانسرای شاه عباسی «ظفرقند» و «بقم»، کاخ امیر آباد و قلعه روستای مزدآباد از بناهای دارای اولویت میراث فرهنگی اردستان برای واگذاری است. او افزود: با هماهنگی‌های صورت گرفته ۱۰ اثر تاریخی شهرستان از طریق فراخوان عمومی صندوق احیا به بخش خصوصی واگذار می‌شود.
گفتنی است مدیرعامل صندوق توسعه و احیا در سفر به استان اصفهان (27 آبان) از بناهای تاریخی کاخ امیرآباد، قلعه مزدآباد، مسجد تلک آباد، خانه میربهاءالدین حیدر، بازار و بافت تاریخی زواره، یخچال سنتی زواره، آب انبار و کاروانسرای ظفرقند، خانه گنجی زاده، مسجد هزار ساله زواره، کاروانسرای بغم، کاروانسرای گز و کاروانسرای کوهاب بازدید و از نزدیک در جریان روند مرت، احیا و بهره برداری از این بناها قرار گرفت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *