10:18

هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر شامگاه یکشنبه با حضور اهالی سینما و رئیس سازمان سینمایی در پردیس سینمایی ملت گشایش یافت.
به گزارش ایرنا، افتتاحیه هشتمین جشنواره فیلم شهر شامگاه یکشنبه ۲۶ تیرماه در پردیس ملت برگزار شد.
در ابتدای این مراسم دبیر این رویداد در سخنانی بیان کرد: جشنواره فیلم شهر در آستانه برگزاری هشتمین دوره است هر چه از تعداد دوره‌های جشنواره می‌گذرد متوجه می‌شویم جشنواره نیاز به حمایت دارد و امیدوارم با حمایت همه جانبه مدیران و اصحاب رسانه به بالندگی برسد و به مرور زمان در حوزه مدیریت شهری قد بلند کند. البته طبق قاعده هشتمین دوره باید سال گذشته برگزار می‌شد ولی به دلیل کرونا برگزاری آن به تعویق افتاد. در این دوران کرونایی عزیزانی را از دست دادیم که برای آن‌ها غفران الهی آرزو می‌کنم.
مجید اکبرشاهی افزود: این دوره با شعار شهرداری تهران مبنی بر «کلانشهر تهران الگوی جهان اسلام» کار خود را آغاز کرده است.
دبیر این رویداد سپس با ارائه گزارشی از روند این جشنواره بیان کرد: از همه هنرمندان و فیلمسازانی که در این رویداد شرکت کردند که صاحبان اصلی جشنواره هستند و از همه همکارانم در مؤسسه تصویر شهر تشکر می‌کنم.
در ادامه معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران بیان کرد: هشتمین جشنواره کار خود را آغاز کرد و به یمن همین روزها خبرهای خوبی از جشنواره به گوش شهروندان خواهد رسید. وظیفه دارم از برگزارکنندگان و هنرمندانی که آثار خود را در معرض قضاوت قرار دادند، تشکر کنم.
امین توکلی‌زاده افزود: حتماً دوستان در این چند وقت متوجه شده‌اند که کالبد شهر تغییر کرده است. در این موقعیت شهری یکی از نکاتی که به آن تاکید می‌شود، بحث این است که در کنار کالبد شهر به روح آن هم توجه کنیم به نظر می‌رسد در این حوزه کمکاری داریم. یک توجه ویژه به هویت شهر نیاز است که برگرفته از تمدن، انقلاب و دین ماست. اگر توجه درستی به هویت ملی، شهری و انقلابی بشود، بسیاری از آسیب‌های ما در شهر برطرف می‌شود.
توکلی‌زاده ادامه داد: در ذیل این موضوع سبک زندگی خانوادگی و شهری وجود دارد که باید به آن توجه کرد در این حوزه دستمان را به سمت سرمایه‌های شهر دراز می‌کنیم که همان مردم هستند. برای اینکه بتوانیم یک هویت درست و سرزنده را ترویج بدهیم و شهری زیست‌پذیر داشته باشیم، نیاز داریم هنرمندان را دریابیم. در این راستا رخدادهای فرهنگی می‌تواند باعث شود توجه ما به برخی موضوعات بیشتر جلب شود. هنرمندان می‌توانند کمک کنند آسیب‌ها و رهیافت‌ها را بشناسیم. گرچه آسیب داریم اما ظرفیت هم داریم که هنرمندان می‌توانند آنها را معرفی کنند. این تمنا را دارم که مدیریت شهری را یاری کنید که هم مسائل شهر را بشناسند و هم به رهیافت‌های درست برسند و هم ظرفیت‌های شهر را به درستی معرفی کنیم. اینها همه در کنار هم می‌توانند مجموعه درستی بین مدیریت شهری و ظرفیت‌های بزرگ انسانی شکل بدهند.
در ادامه مراسم جوایز بخش مسابقه محله اهدا شد.

در بخش ویژه شهر تهران لوح تقدیر به ستاره فردایی برای فیلم «رسیدن» به عنوان رتبه سوم رسید.

لوح تقدیر دیگر به عطیه سادات حجتی برای «شانه به شانه» به عنوان رتبه دوم اهدا شد.

دیپلم افتخار و رتبه اول این بخش به احسان طالبی برای فیلم «چهار راه» تعلق گرفت.

جوایز بخش اصلی محله هم به این شرح اهدا شد.

جایزه رتبه سوم به علی ترابی‌پور برای «من یک نفرم» رسید و جایزه رتبه دوم را مهدی شاهسواری برای «ایستگاه آخر» از آن خود کرد.

جایزه رتبه اول این بخش هم به سعید نجاتی برای «همیشه تو اول سلام می‌کنی» تعلق گرفت.

بزرگداشت جعفر دهقان

پس از آن بزرگداشت جعفر دهقان بازیگر سینما و تلویزیون برگزار شد.
پس از پخش کلیپی از این هنرمند، سیدجواد هاشمی در پیامی ویدئویی گفت: بدون شک جعفر دهقان یکی از مربیان خوب من در دوره اولیه بازی در فیلم‌های دفاع مقدس بوده است. در «پرواز شب» در حالی که من نوزده ساله بودم از او خیلی یاد گرفتم. تقدیر از او وظیفه همه ماست امیدوارم سالیان سال عزتمند زندگی کند و برای او آرزوی بهترین‌ها را دارم.
سپس محسن محسنی‌نسب کارگردان سینما روی صحنه آمد و گفت: معمولاً کارگردانان وقتی برای فیلم‌های خود شخصیتی انتخاب می‌کنند، کارشان سخت است اما جعفر به خوبی در نقشها می‌نشیند، انگار که فیلم‌نامه را برای او نوشته‌اند. وقتی در فیلم‌های رزمی با هم کار می‌کردیم، فکر می‌کردم اگر قهرمان جهان هم می‌آمد، نمی‌توانست به خوبی او بازی کند. همیشه خاطرات شیرین از جعفر دهقان داشته‌ایم.
جعفر دهقان هم در این بخش از برنامه گفت: این مراسم باید در جشنواره فجر برگزار می‌شد اما جشنواره شهر آن‌ها را خجالت زده کرد. در ادامه حسن خجسته و مهرداد باقری رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری روی صحنه آمدند و با اهدای لوحی از جعفر دهقان تقدیر کردند.
در بخش دیگر از این مراسم محمد معتمدی روی صحنه آمد و تیتراژ سریال «سرباز» و فیلم سینمایی «سیانور» را اجرا کرد.
در ادامه این مراسم مراسم امین زندگانی، محمدرضا شفاه، جواد رمضان‌نژاد، محمد خزاعی، مهرداد باقری و مجید اکبرشاهی اکبرشاهی روی صحنه آمدند و جوایز بخش سریال‌های تلویزیونی و نمایش خانگی را تقدیم کردند.
در بخش فیلمنامه دیپلم افتخار و نشان زرین به سیدحسین امیرجهانی و مهدی حمزه برای سریال «نجلا» رسید.

دیپلم افتخار و نشان زرین جشنواره برای بازیگر نقش اول زن به ژاله صامتی برای سریال «زیرخاکی» تعلق گرفت.

دیپلم افتخار و نشان زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد هم به پژمان جمشیدی برای «زیرخاکی» اهدا شد.

لوح تقدیر ویژه هیأت داوران هم برای یک عمر فعالیت هنری به محمد کاسبی برای نقش‌آفرینی در سریال «دادستان» رسید.

کاسبی که در این مراسم حضور نداشت در پیامی صوتی به جشنواره گفت: شهر من تهران بود. چقدر تهران را پیاده بارها و بارها طی کردم اما الان شهر تبدیل به جنگل شده و دیگر آن زیبایی خیابان‌ها و کوچه باغ‌ها کمتر دیده می‌شود و چقدر حیف. امیدوارم شما عزیزان در راهی که در پیش گرفتید موفق باشید.

در ادامه دیپلم افتخار و نشان زرین بهترین کارگردانی به جلیل سامان برای «زیرخاکی» اهدا شد.

در بخش کارگردانی دیپلم افتخار ویژه هیأت داوران برای کارگردانی برخاسته از تئاتر به خیرالله تقیانی‌پور برای «نجلا» رسید.

دیپلم افتخار بهترین سریال به حامد عنقا برای «آقازاده» اهدا شد و تندیس جشنواره به ابوالفضل صفری برای تهیه‌کنندگی سریال‌های «خانه امن» و «سرجوخه» اهدا شد.

تندیس بهترین سریال با محوریت تهران‌شناسی و تهران‌نگاری هم به زینب تقوایی برای سریال «دودکش» تعلق گرفت.

رئیس سازمان سینمایی آخرین سخنران این مراسم بود که ضمن تقدیر از خانواده فیلم شهر گفت: هنرمندان برجسته‌ای که آثار قابل اعتنایی را تولید کردند و امروز روز ظهور و بروز آنهاست. از مسئولان شهرداری تهران از آقایان توکلی‌زاده، باقری، اکبرشاهی، هیأت مدیره و… تشکر می‌کنم که اهتمام کردند این رویداد تعطیل نشود و خدا را شاکرم بعد از کرونا دوباره توانستیم دور هم جمع شویم. یادآوری یک سال قبل که از هم گریزان بودیم باعث می‌شود، امروز شکرش را به جا بیاوریم. در اختتامیه حضور ندارم اما امشب خدمت رسیدم صرفاً برای تشکر از هنرمندان و فیلمسازان.

محمد خزاعی گفت: ما در این مدت سفرهای مختلف استانی را رفتیم. شاید چنین حرکتی از طرف سازمان سینمایی بی‌سابقه بوده. البته خود مدیران سینمایی شهرستانی می‌گویند که بی سابقه بوده است که در این چهل سال مدیران بیایند و مشکلات را بشنوند. برای من جالب بود که در یکی از سفرها، مدیران استانی می‌گفتند چرا تصویرسازی از شهر ما در آثار باعث شده شهر ما بزهکار دیده شود و ما باید با این پدیده شوم در معرفی غلط با شهر خود چه کنیم؟ یا دیگری می‌گفت به نحوی شهر ما را در آثار نشان داده‌اند که انگار همه قاچاقی‌ها اینجا هستند. در پاسخ گفتم تجسس کنید در تصویری که از شهر شما ارائه و خبرهایی که از شهر شما مخابره شده است، وقتی تصور غلطی درباره شهر شما وجود و چنین تصویری به تهران می‌رود این باعث می‌شود گردشگران برای ورود به شهر شما نگران شوند. پس سعی کنید تصویرسازی خوبی از شهر شما ارائه شود و هنرمندان همه فضاهای شهری شما را ببینند. خیلی وقت‌ها شما در خارج از کشور درباره دستاوردهای جمهوری اسلامی، شهر تهران و آداب و رسوم سخن می‌گوئید و این موضوعات برای خارجی‌ها جالب است چون سینمای ما در معرفی دستاوردها و آئین و رسوم ما کمکاری کرده و تصویری که از ما در آن سوی مرزها مخابره شده غلط بوده این حاصل تصور ذهنی یک کارگردان یا نویسنده بوده است.

وی خطاب به حضار افزود: عزیزان در تبیین واقعیت کشور و جایگاه این مردم باید تلاش کنیم، به فکر تأثیرگذاری باشیم. خیلی وقت‌ها اهالی شهرستان‌ها می‌گویند چرا فقط فیلم‌های تهرانی دیده می‌شود؟ که حرفشان درست است. هشتاد درصد فیلم‌ها درباره تهران و به ویژه آسیب‌های اجتماعی آن است به نحوی که وقتی کسی از شهرستان به تهران می‌آید، با تصویر دیگری مواجه می‌شود. سوال این است که آیا شهر و مملکت ما زیبایی دیگری ندارد تا به تصویر بکشیم؟ آیا نگاه آسیب‌های اجتماعی با رویکرد سیاه‌نمایی و لاینحل بودن مسائل می‌تواند جایگاهی برای سینمای ما در تصویرسازی دیگر ایجاد کند؟ پس دست به دست هم بدهیم تصویری دیگر از دستاوردها و آئین و رسوم ارائه بدهیم تا این تصاویر ثبت و ضبط شود. سینما باید به سمت هویت ملی برود نه هویت میلی! برخی سینماگران میل خود را ارائه می‌دهند. اینها با هم تفاوت دارند.

خزاعی در پایان مطرح کرد: متوجه شده‌ام بودجه خوبی را برای سینمای شهری در مؤسسه تصویرشهر کنار گذاشته‌اند، امیدوارم هنرمندان برای خلق آثار خوب در حوزه شهری برنامه‌ریزی کنند. برای روح نادر طالب‌زاده و یدالله صمدی که فیلم‌های خوب شهری تولید می‌کردند، صلوات بفرستید.

در نهایت جوایز بخش تبلیغات و آفرینش‌های شهری به برگزیدگان به شرح زیر اهدا شد:

در بخش نقاشی‌های شهری دیپلم افتخار به عیسی آئینی برای «خانه دوست کجاست» اهدا شد.

دیپلم افتخار مسابقه پوسترهای شهری به محمد شکیبا و محمود آراسته برای «هسته‌های محبت» و محمد شکیبا برای «قیمت‌ها آزادند» رسید.

دیپلم افتخار گرافیک محیطی به ارسلان عیوض‌زاده، محسن نصرالله و محمدرضا چیت‌ساز برای «عمری است دخیلیم به ضریحی که نداری» اهدا شد.

لوح افتخار المان‌های شهری به محمدحسین عماد برای «تپش» رسید.

لوح افتخار تیزر به محمدامین امامی برای «همه با هم قهرمانیم» اهدا شد.

دیپلم افتخار پوستر فیلم‌های کوتاه و مستند به محمد تقی‌پور برای «مهین» رسید.

دیپلم افتخار مسابقه پوستر فیلم به محمد روح‌الامین برای فیلم‌های «هناس» و «موقعیت مهدی» رسید.

دیپلم افتخار مسابقه عکس به علی نیک‌رفتار برای «موقعیت مهدی» تعلق گرفت.

دیپلم افتخار آنونس فیلم هم به پیمان امدادی برای «سرخپوست» تعلق گرفت.

در پایان مراسم محمد معتمدی باردیگر روی صحنه آمد و به اجرای قطعاتی پرداخت.

هشتمین جشنواره فیلم شهر ۲۷ الی ۳۱ تیرماه به دبیری مجید اکبرشاهی در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *