14:40

مراسم اهدای جوایز اسکار ۲۰۲۲ در حالی یکشنبه شب برگزار خواهد شد که مراسم سال گذشته به دنبال شیوع ویروس کرونا تحت الشعاع این همه‌گیری قرار گرفت.
به گزارش یورونیوز،‌ نود و چهارمین دوره اهدای این جوایز قرار است امسال بنا به سنت گذشته در سالن تئاتر دالبی در لس‌آنجلس برگزار شود. با این حال مراسم یکشنبه شب مشخص خواهد کرد که کاهش هیجان و تب و تاب برای مراسم اسکار که سال گذشته مشهود بود تنها امری موقتی و ناشی از محدودیت‌های وضع شده برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بوده یا از حالا به بعد این روند ادامه خواهد یافت.
مراسم اسکار با وجود کاهش تماشاگران تلویزیونی آن همچنان پس از مسابقه سالانه فوتبال آمریکایی «سوپر بول» پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی در آمریکاست.
طبق برنامه قرار است بیانسه و بیلی آیلیش، دو خواننده مطرح آمریکایی در مراسم یکشنبه شب روی صحنه هنرنمایی کنند.
دو فیلمی که نام‌شان بیشتر از دیگران به عنوان برنده احتمالی جایزه اسکار بهترین فیلم مطرح شده است از سوی دو غول حوزه استریمینگ (ارائه‌‌دهنده خدمات فیلم و سریال جاری) تهیه شده‌اند. بخت اصلی فیلم «قدرت سگ» با ۱۲ نامزدی در زمینه‌های مختلف جوایز اسکار است. این فیلم از سوی شرکت «نتفلیکس» تهیه و پخش شده است.
فیلم «کودا» که «اپل تی‌وی پلاس» آن را تهیه کرده یکی از دو فیلمی است که بخت زیادی برای کسب جایزه اسکار بهترین فیلم دارند. اگر جایزه بهترین فیلم به «کودا» برسد این اثر به اولین فیلمی تبدیل خواهد شد که از سال ۱۹۳۲ تاکنون با کسب کمتر از چهار نامزدی برای جوایز اسکار در نهایت برنده جایزه بهترین فیلم می‌شود.
فیلم «گرند هتل» در سال ۱۹۳۲ پس از نامزدی برای تنها یک جایزه اسکار در نهایت برنده جایزه بهترین فیلم در مراسم آکادمی آن سال شد. «کودا» امسال نامزد دریافت سه جایزه اسکار شده است.
مراسم اسکار ۲۰۲۱ با فاصله‌گذاری اجتماعی و اجرای محدودیت در زمینه تعداد شرکت‌کنندگان برگزار شد. هرچند وضعیت شیوع ویروس کرونا این روزها قابل مقایسه با وضعیت سال گذشته نیست اما همچنان این احتمال وجود دارد که نام این ویروس و بیماری «کووید ۱۹» به دفعات در طول مراسم و گزارش‌ها از حواشی قبل و بعد از آن شنیده شود.
به عنوان مثال ون موریسون، خواننده اهل ایرلند شمالی به دلیل مخالفتش با واکسیناسیون اجباری در برابر بیماری «کووید ۱۹» در مراسم اسکار روی صحنه نخواهد رفت. این در حالی است که ترانه او نامزد دریافت جایزه بهترین موسیقی متن برای فیلم «بلفاست» شده است.
مهمانان، نامزدها و خبرنگارانی که در مراسم اسکار ۲۰۲۲ شرکت می‌کنند باید علاوه بر گواهی واکسیناسیون نتیجه منفی دو تست کرونای خود را نیز ارائه کنند. این در حالی است که مجری‌ها، اهداکنندگان جوایز و هنرمندانی که بر روی صحنه خواهند رفت ملزم به ارائه گواهی واکسیناسیون نیستند اما باید نتیجه تست کرونای آنها دو بار منفی شده باشد.
ویل اسمیت، هنرپیشه آمریکایی که پیش از این دو بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود امسال برای سومین بار نامزد این جایزه شده است. او برای ایفای نقش پدر ونوس و سرنا ویلیامز در فیلم «شاه ریچارد» نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر مرد در نقش اصلی است.
اری وگنر، فیلمبردار «قدرت سگ» نیز از جمله سینماگرانی است که می‌تواند در جریان مراسم یکشنبه شب تاریخ‌ساز شود. او در صورت کسب جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری اولین زنی خواهد بود که این جایزه را کسب می‌کند.
جین کمپیون، کارگردان «قدرت سگ» اولین زنی است که دو بار نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردانی شده است. او در صورت کسب جایزه اسکار سومین زنی خواهد بود که برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی می‌شود.
از سوی دیگر تروی کوتسور، بازیگر فیلم «کودا» که نامزد بهترین بازیگر مرد در نقش مکمل شده است در صورت کسب جایزه اسکار اولین بازیگر مرد ناشنوا خواهد بود که برنده این جایزه می‌شود.
آریانا دبوس، بازیگر فیلم «داستان وست ساید» نیز در صورت کسب جایزه اسکار اولین هنرپیشه «آفریقایی-لاتین‌تبار» و دگرباش خواهد بود که برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر زن در نقش مکمل می‌شود. ریتا مورنو ۶۰ سال پیش برای ایفای همین نقش در اولین فیلم «داستان وست ساید» برنده جایزه اسکار شده بود.
این نقش در صورت اهدای جایزه اسکار به آریانا دبوس سومین نقشی در تاریخ سینما خواهد بود که دو نفر برای آن برنده جایزه اسکار شده‌اند.
پیش از این تنها هیث لجر و یواکین فینیکس برای ایفای نقش جوکر و مارلون براندو و رابرت دنیرو برای ایفای نقش ویتو کورلئونه برنده جایزه اسکار شده بودند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *