دومین جشنواره ملی تولیدات چندرسانه‌ای میراث فرهنگی درحالی قرار است از هشتم تا دهم آذرماه به انگیزه معرفی ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی ایران برپا شود که قزوین میزبان این جشنواره است و استقبال کودکان و نوجوانان از این جشنواره به راه‌اندازی «پویش ملی میراث‌بانان کوچک» منجر شده است.
به گزارش ایسنا، علیرضا تابش ـ دبیر دومین جشنواره ملی تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌ فرهنگی ـ در آستانه برپایی این جشنواره درباره برخی جزئیات آن در جمع خبرنگاران گفت: برای بهتر برگزار شدن این جشنواره، پیش‌برنامه‌هایی درنظر گرفته شده است که از تابستان امسال در قزوین اجرا شد و خوشبختانه مردم و مسئولان قزوین از برگزاری این جشنواره استقبال کردند و امیدواریم در زمان برگزاری جشنواره نیز شاهد حضور گسترده مردم و مدیران شهر قزوین باشیم.
وی با بیان اینکه جشنواره تولیدات چندرسانه‌ای میراث فرهنگی در پنج محور برگزار می‌شود، گفت: 2000 اثر به این جشنواره ارسال شده است. نکته جالب گستردگی جغرافیایی مشارکت‌کنندگان در این جشنواره است. از نظر سنی، شرکت‌کنندگانی متولد ۱۳۲۰ تا نوجوانان دهه‌های هشتاد و نود بیش از ۴۰ اثر به این جشنواره فرستاده‌اند.
دبیر دومین جشنواره ملی تولیدات چندرسانه‌ای میراث فرهنگی ادامه داد: با توجه به استقبال کودکان و نوجوانان از این رویداد، پویش ملی «میراث‌بانان کوچک» نیز طراحی و راه‌اندازی کرده‌ایم که چندروزی است کارخود را آغاز کرده است.
او همچنین گفت: در کنار پنج بخش اصلی جشنواره، جایزه ملی قزوین نیز تصویب شده که ۱۱۴ اثر مربوط به این جشنواره ارسال شده است. قرار است آثار سینمایی در سه روز و در ۱۷ سانس در یکی از سینماهای قزوین به نمایش گذاشته شود و در کاروانسرای جهانی‌شده سعدالسلطنه کارگاه‌های آموزشی خواهیم داشت.
به گفته تابش، بیشترین مشارکت‌کنندگان در این جشنواره از استان‌های تهران، قزوین، اصفهان، خراسان رضوی و گیلان بوده‌اند. البته از سراسر ایران مشارکت‌کننده در این جشنواره داشتیم.
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: شعار این دوره از جشنواره «میراث در آئینه» انتخاب شده است. البته ما اعتقاد داریم رسانه‌ها و تولیدکنندگان آثار هنری، بنّاهایی برای میراث‌ فرهنگی هستند و می‌توانند بخشی از ظرفیت‌های این گنج نهان را منعکس کنند.
تابش همچنین اظهار کرد: جشنواره در حال حاضر ملی است، اما درباره بین‌المللی شدن جشنواره نیز صحبت‌ها و رایزنی‌هایی انجام شده، اما فعلا در نظر داریم این جشنواره ابتدا در کشور خودمان پا بگیرد و بعد از رسیدن به نقطه ثبات و پایداری جشنواره درباره بین‌المللی شدن آن نیز برنامه‌ریزی خواهد شد. این ظرفیت وجود دارد و در دوره سوم جشنواره می‌توان این موضوع را پیگیری کرد؛ چرا که یکی از اهداف ما معرفی ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی ایران به مردم مختلف دنیاست.
علیرضا خزائلی ـ مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان قزوین ـ‌ نیز در این نشست در سخنانی گفت: قزوین ۱۸۰۰ سال پیش شهر شد و آثار تاریخی بسیار زیادی را در دل خود جای داده است. خیلی خوشحال هستیم که این جشنواره در استان قزوین برگزار خواهد شد تا از این طریق بتوانیم تاریخ، فرهنگ و هنر قزوین را به مردم معرفی کنیم.
او افزود: از چهارشنبه هشتم آذرماه میزبان این جشنواره هستیم. اجرای برنامه‌ها در اماکن تاریخی قزوین خواهد بود که به‌عنوان مثال کاروانسرای سعدالسلطنه به‌عنوان محلی برای نمایش آثار هنری و نمایشی انتخاب شده است.
خزائلی اظهار کرد: در مراسم افتتاحیه جشنواره از تعدادی از مفاخر ایران که اهل قزوین هستند تجلیل می‌شوند و در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته آینده و در زمان برگزاری جشنواره، میزبان تورهای گردشگری خواهیم بود.
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان قزوین درباره حفظ بافت تاریخی این شهر که در معرض تخریب است و تاثیر این جشنواره در جلوگیری از تخریب بافت‌ها، گفت: در جلسه‌ای که کسی بافت تاریخی را بافت فرسوده بنامد، نخست راهنمایی می‌کنیم و تذکر می‌دهیم، و در نهایت جلسه را ترک می‌کنیم،‌ چون بافت تاریخی هویت مستقل و ویژه‌ای دارد و این موضوع در قزوین محل مناقاشات فروان بود. در کاهش محدوده بافت تاریخی و تخریب آن سیاستی نداریم و اگر موردی وجود داشته است، شکایت کرده‌ایم و تاکنون شکایت رسیده نشده‌ای نداشتیم.
در پایان این نشست، پوستر دومین جشنوراه تولیدات رسانه‌ای میراث فرهنگی با طرحی از ابراهیم حقیقی رونمایی شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *