16:39

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر منطقه‌ای ۲ با تاکید بر آنکه در شرایط فعلی اقتصاد هنر نمایش به ویژه در استان‌ها و شهرستان‌ها؛ تئاتر یعنی عشق به‌علاوه ضرر! تصریح کرد: اما با این حال، معتقدم هنرمند واقعی باید برای رشد و تعالی تئاتر تمام کوشش خود را به کار گیرد.
به گزارش ایرنا، جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر طی ۹ سال اخیر در بخش مسابقه بزرگ صحنه‌ای؛ سهم مهمی از آثار خود را از میان خیل تولیدات هنرمندان تئاتر سراسر کشور که در جشنواره‌های تئاتر استانی حضور داشته‌اند انتخاب می‌کرد.
اما پیش از آن زمان و در سال‌های برگزاری جشنواره تئاتر فجر مناطق؛ شاهد حضور آثار برگزیده جشنواره تئاتر استان‎ها و رقابت آنها با یکدیگر در این رویداد بودیم و در نهایت آثار منتخب هیات داوران در جشنواره تئاتر فجر مناطق به عنوان خروجی نهایی تئاتر استان‌های کشور به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه پیدا می‌کردند.
تا آنکه بار دیگر و همزمان با تغییرات صورت گرفته در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بار دیگر بنا به پیشنهاد کوروش زارعی دبیر این دوره جشنواره تئاتر فجر و کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شاهد احیای جشنواره تئاتر فجر مناطق و برگزاری بیست‌وهفتمین آن هستیم.
ویژگی مهم برگزاری جشنواره تئاتر مناطق آن است که آثار برگزیده خود را از میان برگزیدگان جشنواره‌های استانی به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی می‌کند. همین گذار و گذر آثار نمایشی از دو رخداد جشنواره‌ای با نگرش داوران متخصص باعث ارتقاء بیش‌از پیش سطح کیفی آثار حاضر در این رویداد می‌شود.
حال بنا به برنامه تقویمی؛ بعد از پشت سر گذاشتن اولین گام جشنواره تئاتر فجر مناطق؛ به میزبانی استان کرمانشاه از ۷ تا ۱۰ دی‌ماه ۱۴۰۱؛ شاهد برداشتن دومین گام جشنواره تئاتر فجر مناطق به میزبانی بوشهر از تاریخ ۱۴ تا ۱۶ دی با حضور هنرمندان استان‌های استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، هرمزگان و مناطق آزاد قشم و اروند هستیم.
علی رحیمی‌شهواری کارگردان نمایش«اسب‌های طاعون» به نویسندگی رضا گشتاسب به عنوان اثر برتر استان هرمزگان، شهرستان میناب در بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور- منطقه ۲ خضور دارد در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر ایرنا درباره فرایند طی شده در مسیر کارگردانی برای بومی‌سازی این اثر گفت: هر نمایشی که در استانی تولید می‌شود؛ خواه‌ناخواه رنگ و بوی فضای بومی آن منطقه را به خود می‌گیرد.
وی افزود: ما نیز ضمن بهره‌بردن از عناصر بومی منطقه، با پرداخت به جزییات و استفاده از نشانه‌های بومی در طراحی لباس و موسیقی؛ تلاش کردیم ضمن وفاداری به متن اصلی نمایشنامه، نوع گفتار -دیالوگ‌ها- را نیز به شکل گویش بومی تغییر دهیم.
این کارگردان هرمزگانی با اشاره به استقبال هنرمندان از جشنواره تئاتر فجر منطقه‌ای یادآور شد: با توجه به اینکه نقدهای زیادی درباره برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای شده و حتی گاهی هنرمندان تئاتری هم مخالف برگزاری جشنواره منطقه‌ای بودند، اما در برگزاری این جشنواره‌ها، شاهد حضور بیش از ۱۵ گروه اجرایی از چهار منطقه کشور زیر چتر رقابتی واحدی هستیم.
برگزاری چنین رویدادهایی می‌تواند با اتکا به ایده‌های نو، شیوه‌های نوین تئاتری و تلاش برای به‌روز بودن اجراها، به ادامه راه هنرمندان و رشد و تعالی تئاتر استان‌ها کمک شایانی کند
کارگردان نمایش «اسب‌های طاعون» با بیان آنکه نباید فراموش کنیم تئاتر؛ هنر آگاهی بخشیدن است و هنرمند باید عاشق هنرش باشد تصریح کرد: در شرایط فعلی اقتصاد هنر نمایش به ویژه در استان‌ها و شهرستان‌ها؛ تئاتر یعنی عشق به‌علاوه ضرر! اما با این حال، به این نکته معتقدم و بسیار تاکید دارم که هنرمند واقعی باید برای رشد و استحکام‌بخشی پایه‌های این هنرِ والا و ارزشمند از هیچ تلاشش فروگذار نباشد.
رحیمی‌شهواری درباره داستان این اثر گفت: نمایش «اسب‌های طاعون» قصه زنی را روایت می‌کند که پس از اعدام شوهرش و سرزنش‌ها از طرف اهالی دچار توهم و روان‌پریشی شده. او در توهمات خود می‌بیند که شوهرش از ذات‌الریه جان خود را از دست داده و بچه‌اش اَسب است.
وی خاطرنشان کرد: درگیری ذهنی یک زن رنج‌کشیده، تلاش برای زنده نگه‌داشتن فرزندش با درون‌مایه امید به زندگی و با توجه به شیوه نوشتاری این نمایشنامه که اثری سورئالیستی به شمار می‌رود، برای من به عنوان کارگردان این نمایش، سبب شکل‌گیری نگاه ویژه‌ای به این اثر شد.
نمایش «اسب‌های طاعون» به عنوان اثر برگزیده استان هرمزگان از شهرستان میناب؛ همزمان با سومین روز برگزاری این رخداد؛ ۱۶ دی‌ماه ساعت ۱۵:۰۰ در پلاتو امیری شهر بوشهر به عنوان میزبان جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور- منطقه ۲، به صحنه می‌رود.
راحله رهبری‌، حامد رحیمی، خالد رحیمی، مریم رنجبری، یوسف بهرامی؛ بازیگران نمایش «اسب‌های طاعون»
راحله رهبری‌، حامد رحیمی، خالد رحیمی، مریم رنجبری، یوسف بهرامی و زینب ترکمانی بازیگران این اثر نمایشی هستند.
رضا گشتاسب (نویسنده)، علی رحیمی‌شهواری (طراحی صحنه)، فاطمه رنجبری (طراح لباس)، فروزان گلزاری (مدیر اجرایی)، محمد رحیمی (طراح نور)، راحله رهبری (گریم)، ابراهیم مهرگر (مدیر صحنه)، سعید محمدی (آهنگساز)، سعید محمدی، صانع رحیمی، داوود رمضان زاده و سلمان کریمی (نوازنده‌ها) و یـونس دهقـانـی (طراح پوستر و بروشور) دیگر عوامل این نمایش هستند.
چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری کوروش زارعی همزمان با ایام جشن‌های انقلاب در بهمن ماه به میزبانی تهران برگزار خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *