16:40

کارگردان نمایش «ما ایستاده‌ایم» که با این اثر در همایش تئاتر خیابانی ویژه هفته دفاع مقدس و اربعین حسینی حضور دارد با بیان آنکه این نمایش روایتی از مقاومت ایرانیان در طول تاریخ است گفت: تئاتر خیابانی هنری ممتاز و بازتاب ارزش‌ها و آرمان‌های اسلامی و ایرانی است.
همزمان با هفته دفاع مقدس و اربعین حسینی شاهد برگزاری همایش تئاتر خیابانی از سوی دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محوطه بیرونی تئاترشهر هستیم. همایشی که از ۳۱ شهریورماه آغاز شده و تا ششم مهرماه ادامه خواهد شد.
یکی از نمایش‌های خیابانی اجرا شده در این همایش به کارگردانی امیرعلی بدلی به نام «ما ایستاده‌ایم» است. اثری که توانست علاوه بر ارتباط موفق با مخاطبان دست به تعامل با آنها نیز بزند.
تئاتر خیابانی، هنر بازتاب ارزش‌ها و آرمان‌های اسلامی و ایرانی است

روایتی سیال از قیام ۱۵ خرداد تا شهدای مدافعان حرم

در همین ارتباط امیرعلی بدلی کارگردان تئاتر خیابانی «ما ایستاده‌ایم» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره جزئیات این نمایش گفت: این نمایش روایتی از مقاومت ملت ایران در برابر مشکلات گوناگون در ادوار مختلف تاریخ معاصر است که به نوعی از قیام ۱۵ خرداد آغاز شده و در ادامه به برهه‌هایی دیگر از تاریخ رشادت‌های این مردم از جمله هشت سال دفاع مقدس پرداخته می‌شود.
وی ادامه داد: شیوه اجرای این نمایش پرفورمنس است و در طول اجرا ما با افراد مختلفی مواجه هستیم که در مقاطع حساس تاریخ کشورمان، پرچم‌دار بوده و اجازه نمی‌دهند این پرچم بر زمین بیفتد. یکجا پرچم در دست یکی از مردان حاضر در قیام ۱۵ خرداد بوده و جای دیگر در دست سربازی حاضر در میدان هشت سال دفاع مقدس، جایی در دستان یک مدافع حرم و جایی دیگر در دستان یک مدافع سلامت.

تئاتر خیابانی فرصت تماشا را به تمام طیف‌های اجتماع می‌دهد

بدلی با اشاره به اینکه گروه نمایش «روناک» از گروه‌هایی است که تمام همت خود را بر حوزه تولیدات آثار نمایش خیابانی و میدانی بنا نهاده است تصریح کرد: تئاتر خیابانی با توجه به اینکه فرصت تماشا را به تمام طیف‌های اجتماع می‌دهد، مدیومی ارزشمند در بیان ارزش‌ها و آرمان‌های اسلامی و ایرانی بوده است.
هر یک از این آثار حتی اگر برای لحظه‌ای قلب مردم را از دردها و رنج‌های تاریخی وارد به این سرزمین به درد آورده و یا ذهن آنها را به سمت تفکر بیشتر درباره موضوعات مهمی همچون دفاع مقدس معطوف سازد، در نوع خود اتفاقی ستودنی به شمار می‌رود.

کمکی فراگیر برای جان بخشیدن دوباره به اجراهای نمایشی

کارگردان نمایش «ما ایستاده‌ایم»، به تعطیلی بسیاری از سالن‌های نمایشی پس از شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: اگر بنا داریم از هنر نمایش به عنوان فرصتی برای بیان باورها، ارزش‌ها، نظام‌های فرهنگی و اعتقادی بهره گیریم، حال که به دلیل شرایط موجود، بستر اجراهای صحنه‌ای همچون گذشته فراهم نیست، با انتشار فراخوان‌هایی مشابه همین مورد اخیر در راستای اجرای تئاتر خیابانی به مناسبت هفته دفاع مقدس، زمینه مطلوبی را به منظور ایجاد ارتباط مجدد و مؤثر میان اهالی هنر تئاتر و مردم فراهم کرده‌ایم و امید است گروه‌های تئاتری نیز بیش از پیش از چنین حرکت‌هایی حمایت و استقبال کنند.

به گزارش ایرنا، ۴۰ تئاتر خیابانی در قالب ۱۲۰ اجرا به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس و ایام اربعین حسینی از ۳۱ شهریور تا ششم مهرماه سال جاری به همت کانون تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی در استان‌های تهران، کرمانشاه، کردستان، ایلام و منطقه آزاد اروند در بوستان‌ها، گلزارهای شهدا و مناطق عملیاتی اجرا می‌شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *