سایه روشن‌های هشتمین روز جشنواره فیلم فجر؛

12:23

«تکذیبه‌ها»

-هومن سیدی خود را تهیه‌کننده فیلم «بی‌رویا» ندانست!
-طناز طباطبایی گفت که در «بی‌رویا» شیزوفرنی نداشته!
-بهروز شعیبی هم سفارشی بودن کارهایش را رد کرد!

اکران و نشست رسانه‌ای «بی‌رویا» و «بدون قرار قبلی» در هشتمین روز جشنواره فیلم فجر سه تکذیب داشت: هومن سیدی خود را تهیه‌کننده فیلم ندانست، طناز طباطبایی گفت که در فیلم شیزوفرنی نداشته و بهروز شعیبی هم سفارشی بودن کارهایش را رد کرد.
به گزارش ایرنا، بالاخره پس از گذشت هفت روز از برگزاری جشنواره فجر، در روزهای قرمز کرونایی تهران، امکان تست COVID۱۹ تقریبا در خانه جشنواره مهیا شده است. دکتر الهام آسمانی با اشاره به این که از امروز – ۱۸بهمن- امکان تست گرفتن کرونا میسر شده است، گفت: ابتدا دمای بدن و میزان اکسیژن خون و در صورت لزوم آزمایش کرونا هم گرفته می‌شود.
در این چند روز از صبح وضعیت همه افراد ورودی کنترل و بررسی می شود و امروز هم علایم اولیه یک نفر را کنترل کردیم آزمایش هم داد که خوشبختانه جواب آن منفی بود، با این توضیحات خیالمان راحت می شود که ۴ روز باقیمانده پروتکل‌های و کنترل ها خیلی دقیق تر و حساس تر رعایت می شود.
اما روز هشتم جشنواره روزی با فیلم هایی با لایه‌های روان‌شناختی بود، در فیلم نخست بی‌رویا به کارگردانی آرین وزیردفتری و تهیه‌کنندگی هومن سیدی، که بحث‌هایی حاشیه‌های آن از قبل از نشست میان اهالی رسانه کشدار شد تا به میز نشست خبری رسید اما توضیحات کارگردان و صراحت تهیه‌کننده برای رسانه‌ای‌ها جالب توجه بود.

شیزوفرنی نداشتم
هومن سیدی اگر چه گفت که «تهیه کننده فیلم بی رویا نیست»، اما در پاسخ به پرسشی مبنی بر تفاوت محتوا با پایان‌بندی فیلم به صراحت گفت: برای حضور در جشنواره واژه شیزوفرنی به پایان فیلم اضافه شد، اما درباره عدم حضور فیلم جنگ جهانی سوم در جشنواره، هیچ پاسخ نداد و این سوال خبرنگار را بی‌جواب گذاشت.
موضوع توضیح پایان بندی فیلم بی رویا چندین بار میان خبرنگاران و عوامل و بازیگران فیلم رد و بدل شد، سازندگان تاکید داشتند «فیلم ارتباطی با بیماری شیزوفرنی ندارد»، اما تم روانشناختی دارد.» طناز طباطبایی بازیگر فیلم هم توضیح داد که «در بی رویا شیزوفرنی نداشتم» این توضیحات به رغم شفافیت و اینکه توضیح آخر فیلم درباره شیزوفرنی سفارشی بوده است، ابهام آن را باقی گذاشت تا شاید در اکران سینمایی این مساله رفع شود.
آرین وزیردفتری هم در میانه نشست از الگوگیری از فیلم‌های پرسونای اینگمار برگمان و بچه رزماری رومن پولانسکی به عنوان فیلم‌هایی الهام بخش در ساخت بی رویا نام برد و به شوخی گفت: سری بعد بتمن می سازم.

سفارشی نساختم و نمی‌سازم
فیلم دوم بدون قرار قبلی هم اشاراتی به بیماری اتیسم داشت؛ بهروز شعیبی کارگردان این فیلم در نشست خبری از ۲۵ سال سوابق سینمایی‌اش گفت و اینکه اگر در این مدت کارمند اداره بود، بازنشسته شده بود. اینکه تا کنون کار سفارشی نساخته است و نمی‌سازد و همیشه تلاش کرده از آنچه که دوست دارد فیلم بسازد و بدون قرار قبلی از آن قصه‌هایی است که دوستش داشته و ساخته است. «من یک بار زندگی می‌کنم حاضر نیستم همین یک بار فرصت را در اختیار چیزهایی که دوست ندارم، بگذارم.»

شعیبی از عباراتی که برخی می‌گویند «اگر ناراحتی از کشور بروید» گله کرد و با بغضی فرو خورده، گفت: من با این موضع و بیان مشکل دارم. اعتقاد دارم باید کاشته‌های خوبی داشته باشیم. حتی اگر فرزندانمان از مملکت بروند مانند بازیگر این فیلم، بالاخره روزی بر خواهند گشت… این جملات احساسی با تشویق اهالی رسانه مواجه شد.
کار که به انتخاب بازیگر کشید نام پگاه آهنگرانی هم برده شد، خبرنگاری به دیدگاه‌های سیاسی پگاه آهنگرانی و چرایی انتخاب او برای این فیلم اشاره کرد؛ اما شعیبی گفت «سینما یک رسانه و یک صنعت است. مواضع آدم‌ها یک امر حقیقی و شخصی است. من با مواضع افراد کاری ندارم و با همه همکاری می‌کنم. چیزی که اولویت دارد ذات یک سینمای خوب است که پیامش انسانی باشد. پگاه آهنگرانی قبلا نقش این چنینی (یاسمین در فیلم) بازی نکرده بود امروز باید با احترام به همه بازیگرانی که تاکنون با آنها کار کردم بگویم آهنگرانی یکی از بهترین بازیگرانی است که در این ۱۰ سالی که کار سینمایی کردم دیدم.»
فضای نشست جایی هم با خنده و شوخی همراه شد وقتی محمود بابایی تهیه‌کننده فیلم در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که چرا لوکیشن فیلم مشهد بود به شوخی گفت: چون کارگردان آن مشهدی است.
پایان‌بندی شانزدهمین فیلم جشنواره با اهدای گل رز به حضار در سالن نمایش همراه بود. انجمنی که از ابتدای جشنواره چهلم در محوطه خانه جشنواره فجر غرفه دایر کرده است.کارگردان بدون قرار قبلی هم با قدردانی از همکاری‌های مسئولان با عوامل فیلم نشست خبری را پایان‌بندی کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *