کاستی‌هایی که صدای رسانه‌های غربی را هم درآورد

23:34

یک پایگاه خبری در آمریکا با انتقاد از وضعیت مهار کرونا و اختلال در سامانه بلیت فروشی آنلاین هفتادوپنجمین دوره از جشنواره کن، این رویداد سینمایی را «بی‌نظم» خواند.
به گزارش ایرنا، هفتادوپنجمین جشنواره فیلم کن تا به اینجای کار حواشی مختلفی به همراه داشته که سینمادوستان را از معتبرترین رویداد سینمایی جهان ناامید کرده است.
پررنگ‌ترین مورد از این موارد پرشمار، سیاسی کردن جشنواره بود که با تحریم فیلمسازان روس و ممانعت از حضور خبرنگاران این کشور در جشنواره آغاز شد و در نهایت با پخش سخنرانی مجازی رئیس جمهوری اوکراین و موضع گیری درباره جنگی که در این کشور در جریان است، به اوج خود رسید.
اما حواشی جشنواره کن تنها به این یک مورد محدود نمی‌شود؛ این رویداد با وجود بیش از هفتاد سال سابقه در برگزاری در این دوره ناشیانه و بدون آمادگی ظاهر شد و مشکلات مربوط به سامانه خرید بلیت آنلاین صدای منتقدان و اصحاب رسانه را درآورد.
حضور کم رنگ آثار فیلمسازان زن و سانسور تحمیلی نقل‌قول های تیری فرمو، رئیس جشنواره فیلم کن، درباره استقبال این جشنواره از رومان پولانسکی جنجال‌ساز و عدم حضور کارگردانان سیاهپوست در جشنواره نیز از دیگر کاستی‌ها و حواشی آن بود که حسابی به چشم آمد تا جایی که حتی صدای رسانه‌های غربی را هم درآورد.
تارنمای آمریکایی رپ/The Wrap با انتشار مطلبی ضمن بی‌نظم خواندن این دوره از جشنواره کن درباره این رویداد سینمایی نوشت: جشنواره فیلم کن امسال از همان روزهای اول تحت الشعاع مشکلات فنی قرار گرفت.
جشنواره کن با وجود بیش از هفتاد سال سابقه در برگزاری، در این دوره ناشیانه و بدون آمادگی ظاهر شد و مشکلات مربوط به سامانه خرید بلیت آنلاین صدای منتقدان و اصحاب رسانه را درآورد
رپ در ادامه با اشاره به این که بیشتر فیلم‌های حاضر در بخش رقابتی جشنواره امسال به اختلاف درآمدی و تبعیض نژادی در جهان می‌پردازند، نوشت: از جمله مشکلات پشت پرده‌ جشنواره که روی پرده نقره‌ای به نمایش درنمی‌آیند، می‌توان به تاثیرگذاری آشکار جنگ اوکراین روی جشنواره و انتقاد سینماگران از حضور فیلمی از یک سینماگر روس در بخش رقابتی این رویداد، سامانه جدید بلیت فروشی که برای حاضران در جشنواره دردسرساز شد و نادیده گرفتن تهدید ویروس کرونا اشاره کرد.
از دیگر حواشی کن که از چشم این تارنمای آمریکایی دورنماند می‌توان به فرود تام کروز، ستاره فیلم سینمایی تاپ گان: ماوریک، با یک جت جنگی در مراسم نخستین نمایش این فیلم در جشنواره کن اشاره کرد. رپ به کنایه در این باره نوشت: هیچ چیز به اندازه نمایش قدرت نظامی آمریکا برای افتتاح جشنواره‌ای که به سینمای هنری بین الملل اختصاص دارد، مناسب نیست!
در بخش دیگری از این مطلب انتقادی آمده است: با وجود این برای بیشتر حاضران، احتمالا اختلال در سامانه بلیت فروشی بزرگترین مساله موجود در حشنواره کن امسال بود. متولیان این جشنواره برای جلوگیری از ایجاد صف های طولانی و با هدف کنترل جمعیت حاضر، سیستم قدیمی خود را که در آن حاضران در جشنواره تنها با ارائه نشان های رنگی خود می‌توانستند به تماشای فیلم‌ها بنشینند، کنار گذاشتند. از همین رو، امسال برای دسترسی به سالن‌های نمایش تنها ارائه نشان کافی نیست و افراد باید به صورت آنلاین در سامانه بلیت فروشی کن راه خود را پیدا کنند و از قبل بلیت مجازی بخرند. اما این سیستم در روزهای اول به زحمت کار می‌کرد و تجربه چندان خوشی را برای مخاطبان رقم نزد.
امسال محدودیت‌های کرونایی از جشنواره کن برداشته شده اما قبل از نمایش هر فیلم از بلندگو به حاضران توصیه می شود ماسک خود را بزنند درخواستی که در عمل بیهوده است چون تنها تعداد انگشت شماری از افراد در هر سالن نمایش ماسک می‌زنند!
رپ در ادامه نوشت: امسال همچنین از لحاظ بحران کرونا که به لغو نسخه سال ۲۰۲۰ جشنواره کن و محدود شدن نسخه سال گذشته این رویداد انجامید نیز مشکلاتی وجود داشت. امسال محدودیت‌های کرونایی از جشنواره کن برداشته شده اما قبل از نمایش هر فیلم از بلندگو به حاضران توصیه می شود ماسک خود را بزنند درخواستی که در عمل بیهوده است چون تنها تعداد انگشت شماری از افراد در هر سالن نمایش ماسک می‌زنند!
در غیاب دستورالعمل‌های رسمی، این اطلاعیه‌های ضبط شده نمی‌تواند افراد را وادار به رعایت مسائل بهداشتی کند و این باعث شده خیلی از افراد نگران آن باشند که مبادا جشنواره کن به کانونی برای شیوع کرونا تبدیل شود.
هفتادوپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن از ۱۷ تا ۲۸ مه (۲۷ اردیبهشت تا ۷ خرداد ۱۴۰۱) در شهر کن فرانسه برگزار می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *