10:33

سه عضو شورای هنری ارکستر ملی ایران با انتشار متنی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به انتشار اظهارات علی اکبر رائفی‌پور درباره موسیقی در فضایی مجازی، واکنش نشان دادند.
به گزارش مهر، علی رحیمیان، امیر بکان و بهزاد عبدی سه عضو شورای هنری ارکستر ملی ایران با انتشار متنی خطاب به محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به انتشار تصاویری منتسب به علی‌اکبر رائفی پور در رابطه با موسیقی واکنش نشان دادند.
در متن این نامه آمده است:

خدمت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب آقای دکتر اسماعیلی

شیخ اجل سعدی علیه الرحمه فرموده‌اند:
پرتو نیکان نگیرد هر که بنیادش بد است
تربیت، نا اهل را چون گردکان بر گنبد است
احتراماً به عرض می‌رساند، چندی است که فردی معلوم الحال (رائفی پور)، در مجامع مختلف از جمله دانشگاه‌ها، مساجد و غیره، نشست‌هایی با مضامین مشخص برگزار می‌کند و در مورد همه مسائل مبتلا به کشور، از جمله سیاست داخلی، خارجی، اقتصاد، فرهنگ و هنر، رسانه، ادبیات، فیزیک نظری، شیمی آلی، سیاهچاله‌ها، مذاهب، مسائل آخرالزمانی، متافیزیک و…. (همه چیز دان)، اظهارنظر می‌کند و طی این جلسات با ادبیاتی نامتعارف و سخیف، اهالی علم و فرهنگ و هنر را هر از گاهی مورد خطاب و عتاب قرار می‌دهد.
البته در صحبت‌های این گونه افراد که ناشی از کم‌سوادی و هیجانات درونی و حب و بغض و حسادت نسبت به فرهیختگان کشور است، کاملاً مشهود است و صدالبته، عقده گشایی این فرد، چندان برای اهل فن، مهم و قابل اعتنا نیست، ولی، نفس بازگو کردن این قبیل سخنان در نشست‌ها با چه هدفی انجام می‌شود و این شخص از کدام مرجع و مآخذ پشتیبانی می‌گردد؟
این فرد اخیراً در اظهاراتی (که گویی مدت‌ها قبل در جلسه‌ای مطرح کرده که خب از عمق فاجعه نمی‌کاهد)، قاطبه اهل هنر و اختصاصاً هنر موسیقی را با دایره واژگانی بسیار غیراخلاقی، «هرزه» خطاب کرده است! و نیز در ادامه سخنان خود اقدام به تمسخر هنر موسیقی و موسیقیدانان نموده است!
شورای هنری ارکستر ملی ایران بر حسب وظیفه خود در حفظ میراث شنیداری این سرزمین و حفظ شئونات و کرامت هنرمندان شریف موسیقی کشور، این سخنان سخیف و موهن را، به شدت محکوم کرده و از وزیر محترم ارشاد و همچنین دیگر نهادهای صنفی همچون خانه هنرمندان، خانه موسیقی، انجمن موسیقی، دفتر موسیقی و همچنین نهادهای نظارتی قوه قضائیه، درخواست برخورد قاطع، با این شخص را که آزادانه اقدام به هتاکی به اهالی فرهنگ و علم و هنر می‌نماید دارد.
امید است با ورود و پیگیری وزیر محترم به این موضوع، مقدمات عذرخواهی رسمی و کتبی فرد مورد نظر، از اهالی شریف و نجیب موسیقی، مهیا گردد و البته این آزمون خوبی خواهد بود، در این شرایط صعب و سخت، که متولی اصلی فرهنگ و هنر، چه میزان، مدافع و یاریگر مجموعه تحت مسئولیت خود است، هنرمندانی که سالیان متمادی با همه ناملایمات و توهین‌ها، صادقانه و خالصانه کار کرده‌اند و چراغ موسیقی کشور را زنده نگه داشته‌اند. این مطالبه به حق، آزمونی است برای سنگربانان کنونی فرهنگ و هنر، باشد که سرافراز بیرون آیند.

1 دیدگاه

  • .
    حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی گفت: آقای رائفی‌پور هرچه به دهانتان می‌آید می‌گویید در هر زمینه‌ای اظهار نظر می‌کنید از اندیشه‌ی اسلامی تا علوم نظامی و سینما و مهدویت و یهودیت و جامعه شناسی و غیره و ذالک.

    آقای علوی،
    عیب دوستمان علی‌اکبر این نیست که در هر زمینه‌ای نظر می‌دهد زیرا اظهار نظر در هر زمینه حق همه‌ی انسانهاست بلکه اشکال در طرز بیان موهن ایشان می‌باشد که جرم است مجازات دارد.
    یاد باد آن عهد کم بندی به پای اندر نبود، جز می اندر دست و غیر از عشقم اندر سر نبود.
    دشمنی‌ها این‌چنین پر حدت و وحشت نبود، دوستی‌ها نیز اینسان ناقص و ابتر نبود.
    تهمت و توهین و هوکردن نبود اینقدر باب، ور کسی می‌‎گفت زشتی خلق را باور نبود.

    سرور گرامی،
    تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
    1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
    2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
    با تشکر از توجه شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *