13:00

بهزاد عبدی آهنگساز و دبیر هنری جشنواره موسیقی فجر چند روز بعد از بازنشر ویدیویی از اظهارات علی‌اکبر رائفی‌پور در فضای مجازی به ارائه توضیحاتی درباره موضع‌گیری خود پرداخت.
به گزارش مهر، طی روزهای گذشته در فضای مجازی ویدئویی از علی‌اکبر رائفی‌پور منتشر شد که حاوی اظهارات توهین‌آمیز او نسبت به اهالی موسیقی بود و شرایطی را ایجاد کرد که بهزاد عبدی آهنگساز، مدرس، پژوهشگر و دبیر هنری جشنواره موسیقی فجر با انتشار متنی نسبت به آن واکنش نشان داد.
این واکنش به حدی بود که وی در متن ارائه شده رسماً اعلام کرد: «در صورتی که ایشان رسمی از هنرمندان موسیقی این کشور، عذرخواهی نکند، دیگر هیچ مسئولیتی را برای موسیقی عزیز کشورم، قبول نخواهم کرد و استعفای خود را از این مسئولیت اعلام می‌دارم.»
بعد از این واکنش اعتراضی بود که او به همراه امیر بکان و علی رحیمیان به‌عنوان سه عضو شورای هنری ارکسترها متن دیگری را خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر کرده و در آن از محمد مهدی اسماعیلی خواستند تا با این موضوع برخورد قضایی و حقوقی کند.
در بخشی از این متن اعتراضی آمده بود: «شورای هنری ارکستر ملی ایران بر حسب وظیفه خود در حفظ میراث شنیداری این سرزمین و حفظ شئونات و کرامت هنرمندان شریف موسیقی کشور، این سخنان سخیف و موهن را، به شدت محکوم کرده و از وزیر محترم ارشاد و همچنین دیگر نهادهای صنفی همچون خانه هنرمندان، خانه موسیقی، انجمن موسیقی، دفتر موسیقی و همچنین نهادهای نظارتی قوه قضائیه، درخواست برخورد قاطع، با این شخص را که آزادانه اقدام به هتاکی به اهالی فرهنگ و علم و هنر می‌نماید دارد.»
ساعتی بعد از انتشار این متن بود که محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ابراز تأسف در خصوص انتشار چنین ویدیویی در مورد هنرمندان موسیقی کشور، با تاکید بر اینکه وزارت فرهنگ هیچ توهینی به جامعه هنری نجیب ایران را برنمی‌تابد، خطاب به اداره کل حقوقی این وزارتخانه دستور پیگیری حقوقی و قضایی این مسئله را صادر کرد.
علی‌اکبر رائفی پور هم پس از این واکنش‌ها بود که با انتشار ویدئوی دیگری در فضای مجازی ضمن ارائه توضیحاتی درباره آنچه از این ویدئوی قدیمی در فضای مجازی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است، عنوان کرد: کلیپ منتشر شده از سخنانش علیه اهالی موسیقی مربوط به ۱۲ سال پیش است و تقطیع و تکه‌تکه شده است. او با بیان اینکه موسیقی را برای جامعه نوعی «دارو» می‌داند، گفت: از عذرخواهی ابایی ندارد و اگر کسی از سخنانش آزرده خاطر شده عذرخواهی می‌کند.
بهزاد عبدی در پی انتشار این ویدئو بود که ضمن بازنشر آن در صفحه شخصی خود نوشت: آقای رائفی پور ویدئوی کامل را دیده‌ایم ولی آن جمله زشت بخشی از جملات شما بود و تقطیع نبود و هرگز جای کتمان ندارد که دل هنرمندان موسیقی به درد آمد. درست است که ویدئو قدیمی بوده ولی اثرش ماندگاراست و زمان ندارد. دل هنرمندان موسیقی لرزید و شکست و اینکه تلویحاً عذرخواهی کردید شاید مرهمی بسیار کوچک برای دل آنان باشد.»
آنچه روایت شد، بخشی از اتفاقات و حاشیه‌های این چند روز در حوزه موسیقی بود. به همین بهانه تصمیم گرفتیم گفتگوی کوتاهی با بهزاد عبدی آهنگساز و یکی از هنرمندان کم حاشیه موسیقی کشورمان داشته باشیم که این روزها در قامت دبیر هنری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر نیز روزهای پرکاری را می‌گذارند.

بهزاد عبدی در این گفت‌وگوی کوتاه به نکات مهمی اشاره کرده که در ادامه می‌خوانید:

* با توجه به انتشار این ویدئو که موجب رنجش بسیاری از هنرمندان و دوستداران هنر موسیقی شده، در برخی محافل کم و بیش شنیده می‌شود که چنین اظهارنظرهایی «به غلط» تبیین دیدگاه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه موسیقی القا می‌شود. شرایطی که به طور حتم هویت فرهنگی ایران عزیز را خدشه‌دار می‌کند. با توجه به واکنش شما نسبت به انتشار چنین فیلمی، دیدگاه‌های خود را در این زمینه تشریح کنید.
-هر صحبت و سخنی با خودش بار و مسئولیتی برای گوینده خواهد داشت و باید به عاقبت آن صحبت نیز فکر کند. صحبت‌های گوینده در ویدیوی اخیر (که به قولی برای سال‌ها پیش بوده است) از دو وجه باید بررسی شود؛ اول توهین مستقیم به بخش عظیمی از جامعه موسیقی و دوم حاشیه امنی که ایشان دارند و هر چه دلشان می‌خواهد به هرکسی که دلشان می‌خواهد می‌گوید.
وقتی چنین جمله وقیحانه‌ای از دهان کسی خارج می‌شود، نمی‌توانم سکوت کنم و این من هستم که باید مراقب روح هنرمندان باشم. کما اینکه من تمامی هزینه‌هایش را هم خواهم پرداختدر مورد اول واکنش من از دو نگاه است؛ شخص حقیقی و شخص حقوقی؛ شخص حقیقی من به‌عنوان موزیسین اعتراض می‌کند و محکوم می‌کند. مثل تمام همکاران شریف این هنر. ولی متاسفانه در حد همان محکومیت باقی می‌ماند و چیزی را پیش نخواهد برد. که تاریخ گواه این مدعاست. اما شخص حقوقی من به‌عنوان مسئولیتی که در جشنواره از طرف وزارت ارشاد دارم، حفظ و حراست از کیان هنرمندان موسیقی است که واقعاً شرایط بسیار سختی دارند.
موسیقی که هنوز تکلیفش به عنوان یک هنر متعالی نزد مسئولان ما مشخص نیست. پس وقتی چنین جمله وقیحانه‌ای از دهان کسی خارج می‌شود، نمی‌توانم سکوت کنم و این من هستم که باید مراقب روح هنرمندان باشم. کما اینکه من تمامی هزینه‌هایش را هم خواهم پرداخت. اتفاقاً در این لحظات است که متولیان هنر باید به درخت تکیده این هنر بیش از قبل توجه کنند و اجازه ندهند هر کسی از راه نرسیده بیاید و شاخه‌ای از آن را بشکند.
اما در نگاه دوم با توجه به اینکه عنوان شده است ایشان ارتباطی با نظام ندارند، مسئولان فرهنگی و حتی امنیتی کشور باید با او برخورد کنند. که هر چه به فکر و ذهنش می‌رسد در تریبون رسمی عنوان نکنند.

* یکی دیگر از نکاتی که پس از انتشار واکنش شما در رابطه با این فیلم مطرح می‌شود، تاریخ این سخنرانی است که گویی مربوط به مدت‌ها قبل بوده است. شرایطی که موجب شده برخی‌ها این پرسش را مطرح کنند که چرا جناب عبدی دیر نسبت به این سخنان واکنش نشان داده است؟
-من زمان ضبط این ویدیو را نمی‌دانم ولی در اصل ماجرا تفاوتی نمی‌کند. اگر ایشان ادعا دارند که این گفته‌ها برای چند سال قبل است و الان نظر دیگری دارند، با انتشار یک ویدیو این گفته‌ها را نقض کنند. اتفاقاً اینکه این ویدیو برای سال‌ها پیش است فرصت بسیار خوبی به ایشان می‌دهد که یک اصلاحیه به این گفته‌ها بزنند. آدمی رشد می‌کند و نظراتش هم تغییر خواهد کرد.

* بد نیست در این مقطع به‌عنوان دبیر هنری جشنواره موسیقی فجر ضمن ارائه توضیحاتی درباره روند فعالیت‌های دبیرخانه طی ماه‌های گذشته درباره نقش چنین رویدادهای مهمی در جلوگیری از گسترش چنین اظهارات غلطی نظرتان چیست؟
-تا قبل از این ناراحتی پیش‌آمده، دبیر اجرایی جشنواره، جناب آقای ستایشگر کارها را پیش برده‌اند. گروه‌های خارجی مطرحی در این دوره از جشنواره شرکت کرده‌اند و در بخش بین‌الملل، جشنواره غنی است. آثار زیادی برای مسابقه باربد آمده است و دیگر کارهای دیگری که دبیر اجرایی جشنواره، آقای ستایشگر توضیحات مفصلی درباره آن‌ها خواهند داد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *