17:02

منصور جهانی خبرنگار مستقل و بین‌المللی سینما به دعوت رسمی کریستین بلوولت مدیر سایت معتبر و تخصصی سینمایی «اندی‌وایر» IndieWire به‌ عنوان منتقد و داور از قاره آسیا در نظرسنجی این نشریه شرکت کرد.
به گزارش رسیده، در یادداشتی که توسط کریستین بلوولت مدیر اجرایی وب‌سایت معتبر و تخصصی سینمایی «اندی‌وایر» در کشور آمریکا با تیتر «بهترین فیلم‌های جشنواره فیلم کن 2023 از نظر 60 منتقد» به رشته تحریر در آمده، نوشته است: درست مانند سال گذشته، منتقدان با فیلمی که نخل طلا را دریافت کرد؛ اختلاف نظر دارند. نه این‌که علاقه زیادی به «آناتومی یک سقوط» Anatomy of a Fall ساخته «ژوستن تریه» وجود داشته باشد، اما برنده نخل طلا در نظرسنجی که «اندی‌وایر» برای منتقدان از سراسر جهان ارسال کرد، در صدر دسته‌بندی متفاوتی قرار گرفت. این بار، 60 داور و روزنامه‌نگار از پنج قاره جهان حضور داشتند.
تقریباً نیمی از 60 نفر، به درام «منطقه مورد علاقه» اقتباس آزاد «جاناتان گلیزر» از رمان «مارتین آمیس» رأی دادند: 29 نفر از منتقدان، به آن رأی دادند تا بهترین فیلم شود. این اختلاف با هیئت داوران بخش رقابتی اصلی جشنواره کن است که به «منطقه مورد علاقه» برای جایزه بزرگ رأی دادند و «آناتومی یک سقوط» نخل طلا را گرفت. عنوان دوم بهترین فیلم که توسط منتقدان انتخاب شد، تنها شش رأی دریافت کرد که نشان‌دهنده شدت شور و شوق برای فیلم «گلیزر» است. عنوان دوم «برگ‌های افتاده» ساخته «آکی کوریسماکی» بود که «آناتومی یک سقوط» با به‌دست آوردن پنج رأی، سوم شد.
«قاتلان ماه کامل» و «اشتیاق دودن بوفانت» به جمع 5 فیلم برتر رسیدند و حتی در فهرست بهترین کارگردانی قرار گرفتند.
چنین واگرایی غیرمعمول نیست؛ فیلم سینمایی «نزدیک» ساخته «لوکاس دونت» و فیلم سینمایی «تصمیم جدایی» ساخته «پارک چان ووک» در فهرست بهترین فیلم‌های منتقدان، در سال گذشته قرار گرفتند و نخل طلای آن سال، چهارم شد.
«آناتومی یک سقوط» مطمئناً مورد توجه منتقدان ما قرار گرفت و در نظرسنجی بهترین فیلم‌نامه ما در صدر قرار گرفت. این کاملاً آشکار است؛ «آناتومی یک سقوط» که به خاطر نوشتن فیلمنامه، مورد تحسین قرار گرفت، 18 رأی از 60 رأی بهترین فیلم‌نامه را به دست آورد. از سوی دیگر، «منطقه مورد علاقه» تنها یک رأی از 60 رأی بهترین فیلم‌نامه را به دست آورد و به این مقوله نزدیک نشد.
به نظر می‌رسد منتقدان ما می‌توانند قدردانی خود از نوشتن عالی را از دیگر ویژگی‌های رسمی یک فیلم با دقت فراوانی جدا کنند؛ «می دسامبر» و «هیولا» در رده بهترین فیلم‌نامه قرار گرفتند، اما فقط «می دسامبر» در فهرست دیگری ظاهر شد.
از سوی دیگر، «گلیزر» با اختلافی کاملاً متفاوت، بار دیگر برای بهترین کارگردانی فیلم، مقام اول را از آن خود کرد. در این بخش، فیلم سینمایی «منطقه مورد علاقه» به کارگردانی «جاناتان گلیزر» 19 رأی از 60 رأی ممکن را به خود اختصاص داد و فیلم سینمایی «قاتلان ماه کامل» به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی» با شش رأی مقام دوم را از آن خود کرد.
در جایگاه سوم بهترین کارگردانی هم، سه فیلم به طور مشترک این مقام را از آن خود کردند، از جمله؛ «La Chimera» به کارگردانی «آلیس رورواکر»، «می دسامبر» به کارگردانی «تاد هینز» و «اشتیاق دودن بوفانت» ساخته «تران آن هانگ».
برای نخستین بار، وب‌سایت آمریکایی «اندی‌وایر» IndieWire از منتقدان خواست تا بهترین فیلم اول هفتاد و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «کن» را نیز انتخاب کنند. دو فیلم به طور مشترک هر کدام 11 رأی به دست آوردند، از جمله؛ فیلم «بانل و آداما» ساخته «راماتا تولای سی» و فیلم «چگونه رابطه داشته باشیم» ساخته «مولی مانینگ واکر».
نتایج کامل نظرسنجی وب‌سایت «اندی‌وایر» IndieWire از منتقدان پنج قاره جهان را در زیر مشاهده کنید:
بهترین فیلم:
1ـ «منطقه مورد علاقه» The Zone of Interest به کارگردانی «جاناتان گلیزر» Jonathan Glazer
2 ـ برگ‌های افتاده» Fallen Leaves به کارگردانی «آکی کائوریسماکی» Aki Kaurismaki
3 ـ «آناتومی یک سقوط» Anatomy of a Fall به کارگردانی «ژوستن تریه» Justine Triet
4 ـ «قاتلان ماه کامل» Killers of the Flower Moon به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی» Martin Scorsese
5 ـ «اشتیاق دودن بوفانت» The Pot au Feu به کارگردانی «تران آن هونگ» Tran Anh Hung
بهترین فیلم‌نامه:
1 ـ «آناتومی یک سقوط» نوشته «ژوستن تریه» و «آرتور هراری» Arthur Harari
2 ـ «می دسامبر» May December نوشته «سامی برچ»Samy Burch و «الکس مکانیک» Alex Mechanik
3 ـ «هیولا» Monster نوشته «یوجی ساکاموتو» Yuji Sakamoto
بهترین کارگردانی فیلم:
1 ـ «منطقه مورد علاقه» به کارگردانی «جاناتان گلیزر»
2 ـ «قاتلان ماه کامل» به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی»
3 ـ «کایمر» La Chimera به کارگردانی «آلیس رورواکر» Alice Rohrwacher
3 ـ «می دسامبر» May December به کارگردانی «تاد هینز» Todd Haynes
3 ـ «اشتیاق دودن بوفانت» به کارگردانی «تران آن هونگ»
بهترین فیلم اول:
«بانل و آداما» Banel and Adama به کارگردانی «راماتا تولای سی» Ramata-Toulaye Sy
«چگونه رابطه داشته باشیم» How to Have Sex به کارگردانی «مولی مانینگ واکر» Molly Manning Walker.
برای اطلاع بیشتر:
https://www.indiewire.com/criticism/movies/2023-cannes-critics-survey-zone-of-interest-fallen-leaves-1234868716/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *