12:16

در دو روز گذشته واکنش‌های زیادی به حذف رشته هنرهای نمایشی برای وردی‌های جدید هنرستان سوره نشان داده شده و اگرچه دائمی بودن این اتفاق تکذیب و فقط منوط به یک سال شده است، اما تصمیم گیری‌هایی از این دست، موقتی بودن این اتفاق را برای خیلی‌ها غیرقابل باور کرده و آنچه در هنرستان سوره رخ داده را آغاز یک اتفاق ناخوشایند تئاتری در تاریخ کشور می‌دانند.
به گزارش ایسنا، در چند سال گذشته بارها و بارها کیفیت آموزشی رشته هنرهای نمایشی در دانشگاه‌ها، پذیرش بی‌رویه دانشجو در رشته‌های مرتبط مورد انتقاد و گلایه دانشجویان، اساتید و کارشناسان هنرهای نمایشی قرار داشته است، از سوی دیگر حذف برخی شاخه‌های هنرهای نمایشی مثل تعزیه و هنرهای آیینی و سنتی در دانشگاه‌ها نیز مورد انتقاد بوده و خیلی از هنرمندان این رشته بر لزوم تعریف واحدهای تخصصی این هنرها در دانشگاه تاکید داشتند. اما عجیب است که انگار برای رفع این دغدغه‌ها به جای اصلاح و بازتعریف آنچه موجود است، به حدف از پایه‌ اقدام می‌شود.
همین چند روز قبل بود که محسن هاشمی – هنرمند پیشکسوت تعزیه – به ایسنا گفته بود: بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر از هنرهای سنتی و آیینی غافل شده‌اند به طوری که دانشجویان رشته تئاتر و موسیقی از تعزیه اطلاعات اندکی دارند و این بسیار ناراحت کننده است. او با انتقاد از حذف درس تعزیه در دانشگاه گفته بود در شرایطی که تعزیه از دروس دانشگاه حذف شده باید چه کنیم؟ باید این تظلم خواهی را به کجا ببریم؟ آیا از تعزیه غنی‌تر و فاخرتر در هنرهای نمایشی وجود دارد؟
نکته ای که هاشمی مطرح کرده در خصوص رشته‌های دیگر هنرهای نمایشی مثل نمایش‌های ایرانی نیز مطرح است. شهریور دو سال قبل بهمن نامور مطلق – مدیر و مسئول راه‌اندازی دانشگاه فرشچیان – از دایر شدن رشته هنرهای نمایشی سنتی در این دانشگاه خبر داده بود. این تصمیم در پی انتقادها از حذف تعدادی از واحدهای درسی مربوط به نمایش ایرانی در دانشگاه‌ها رخ داد، اما حال به دلیل کرونا یا مسائل دیگر، هنوز این اتفاق عملی نشده است.
بنابراین از آنجا که چنین سابقه‌ای وجود دارد، بسیاری از هنرمندان، هنرجویان قدیمی و فعلی هنرستان سوره موقتی بودن حذف رشته هنرهای نمایشی را آن هم به دلیل بازنگری و افزایش کیفیت دروس، باورکردنی نمی‌دانند. بسیاری از فارغ‌التحصیلان، هنرجوها و مدرسان این هنرستان اشاره دارند که این «خانه» برای دخترها بسته شده و مدعی هستند این اتفاق به خاطر تصمیم گیری کسانی است که نمی‌خواهند دخترها در رشته سینما و تئاتر تحصیل کنند چرا که گویا این حذف فقط برای دخترها انجام شده است.
آن‌ها با انتشار عکس و فیلم از خاطرات خوشی یاد کردند که در این هنرستان هنگام تحصیل در رشته هنرهای نمایشی داشتند و حالا نگران این هستند که تصمیم توقف ثبت نام ورودی جدید برای رشته هنرهای نمایشی، آغازی برای حذف تحصیل در این رشته در تاریخ تئاتر کشور بویژه برای دخترها باشد.
یکی از هنرمندانی که از حذف رشته از هنرستان سوره انتقاد داشته، علی‌اصغر دشتی – مدرس و کارگردان تئاتر – است که در یادداشتی در صفحه شخصی خود نوشته است: «حوزه هنری سال‌ها پیش گرایش بازیگری را به دلایل واهی از دانشگاه سوره حذف کرد. سال‌های سال بچه‌های کارگردانی در دانشگاه با سختی نبود بازیگر مواجه بودند. زمان گذشت تا دانشگاه‌های دیگر رشته‌ای شدند و بازیگری – کارگردانی در هم ادغام و به یک رشته تبدیل شدند. مدتی دانشگاه سوره به همان روال قبل پیش رفت تا زمانی که گویا گفتند باید رشته بازیگری – کارگردانی داشته باشید. حوزه هنری هم چون نمی‌خواست بازیگری داشته باشد، زد آن یکی چشم را هم کور کرد و کارگردانی را هم حذف کرد و الان چندین و چند ترم است که دانشگاه سوره ورودی کارگردانی ندارد.
او که در یادداشت خود «هنرستانی بودن» را یک «زیست تحصیلی غریب» و برخوردار بودن از یک جور «ملیت» و «هویت» داشتن تعبیر کرده، نوشته است: من یک «هنرستانی‌» هستم و ضمن محکوم کردن این تصمیم غیر عقلانی (که البته امیدوار به تجدیدنظر در آن هستم) از همین جا اعلام می‌کنم به تمام دخترانی که به خاطر این تصمیم سبکسرانه شانس و رویای رفتن به هنرستان نمایش را از دست می‌دهند – در همراهی با دیگر همکارانم – من نیز به شکل رایگان و در حد توان و تخصص‌ام تئاتر تدریس خواهم کرد.
حال بعد از این واکنش‌ها و ابراز نگرانی‌ها باید دید از سوی مسئولان مربوط و نیز وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی که به هر حال برای ارتقاء و تعالی هنرهای مختلف از جمله تئاتر وظایفی بر عهده دارند، چه سرانجامی پیش‌بینی شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *