مهدی جعفری تهیه‌کننده انیمیشن با بیان مطالبات صنف انیمیشن از بنیاد ملی پویانمایی عنوان کرد این بنیاد باید بازارسازی پویانمایی را در دست بگیرد.
مهدی جعفری تهیه‌کننده انیمیشن در گفت‌وگو با مهر درباره لزوم وجود یک متولی مشخص برای پویانمایی کشور گفت: هنر صنعت پویانمایی در ایران علی‌رغم سابقه طولانی که دارد اما متولی مشخصی برای رسیدگی به همه امور پویانمایی مانند بیمه انیماتورها، پایان خدمت، تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان، حمایت‌های زیرساختی و … ندارد.
وی در پاسخ به اینکه درحال حاضر تأسیس بنیاد ملی پویانمایی ضرورت داشت یا خیر؟ بیان کرد: اکنون مرکز پویانمایی صبا وجود دارد که ناظر بر سیاست‌های سازمان صداوسیما فعالیت می‌کند اما صرفاً نگاه تولیدی دارد. نهادهای دیگری که در حوزه پویانمایی فعالیت می‌کنند نیز بیشتر نگاه تولیدمحور دارند اما اکوسیستم انیمیشن در ایران اکوسیستمی است که نمی‌توان صرفاً از منظر تولید به آن نگاه کرد بلکه جنبه‌ها و نیازهای مختلفی دارد که باید به آن‌ها رسیدگی شود. جوانانی که به تازگی به بلوغ رسیده و دانش تولید انیمیشن دارند، نیازهایی دارند که باید به آن‌ها با کمک یک مجموعه متولی رسیدگی کرد. این مسائل جای تأمل و بحث دارد و اگر بنیاد ملی پویانمایی بتواند در حد توانش به همه نیازهای این حوزه رسیدگی کند، پاسخ این است که بله درحال حاضر تأسیس آن ضرورت دارد و باید راه اندازی می‌شد.
تهیه‌کننده انیمیشن «شمشیر و اندوه» درباره مطالبات صنف انیمیشن از بنیاد گفت: مسأله‌ای که من به شخصه از بنیاد ملی پویانمایی انتظار دارم موضوع تسهیل‌گری و حمایت مؤثر برای حضور فعال و پویای آثار ایرانی در جشنواره‌های مهم بین المللی و بازارهای مهم پویانمایی است. این مساله به حمایت یک ارگان دولتی نیاز دارد تا بچه‌های انیمیشن‌ساز با تسهیلاتی که در دسترسشان قرار می‌گیرد یا فراهم کردن بسترهایی، در بازارهای بین‌المللی حضور حضور پیدا کنند.
وی ادامه داد: بنیاد ملی پویانمایی باید بازارسازی پویانمایی را در دست بگیرد. کسب درآمد، صنعتی کردن و رونق اقتصادی در پویانمایی از جمله وظایفی است که بنیاد پویانمایی باید با اتخاذ سیاست‌های درست آن‌ها را فراهم کند. یعنی باید با فراهم کردن بازارهای درست اقتصاد پویا و گردش مالی را در این حوزه ایجاد کنند. در بخش اعطای مجوزها و تسهیل‌گری در ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و گرفتن مجوز مؤسسه تک‌منظوره در حوزه ساخت فیلم‌های سینمایی پویانمایی نیز باید حضور جدی داشته باشند.
جعفری با اشاره به اعطای مجوزها برای انیمیشن بیان کرد: مساله مهم این است که حوزه انیمیشن اگر نیاز به کسب مجوز و پروانه ساخت یا پروانه نمایش دارد این مساله باید در بنیاد ملی پویانمایی رقم بخورد نه در سازمان سینمایی زیرا انیمیشن باید هویت مستقل خودش را داشته باشد.
این تهیه‌کننده گفت که بنیاد ملی پویانمایی باید جشنواره حرفه‌ای در این حوزه ایجاد کند. جشنواره‌ای که نه صرفاً جنبه نمایشی و فرمایشی داشته باشد بلکه یک رویداد حرفه‌ای ویژه خانواده انیمیشن باشد.
وی تاکید کرد: انیمیشن‌سازان برای تولید اثر به لوازم و تجهیزات گران‌قیمتی نیاز دارند که اغلب برای واردات آن‌ها به ایران با مشکلات جدی مواجه هستند. بنیاد ملی پویانمایی باید با ورود به مساله گمرکی و بحث تسهیلات کمک کند تا این وسایل با کمترین محدودیت و ممنوعیت وارد کشور شوند تا کیفیت انیمیشن در ایران افزایش پیدا کند.
تهیه‌کننده «شمشیر و اندوه» در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است بنیاد ملی پویانمایی به رقیب بخش خصوصی تبدیل شود، گفت: ما باید سرنوشت و اتفاقاتی که برای بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای رخ داد و این بنیاد را به رغیب بخش خصوصی تبدیل کرد و موجب شد که هم بخش خصوصی و هم بنیاد تضعیف شود، یکبار دیگر مطالعه کنیم و از آن عبرت بگیریم. اگر بنیاد ملی پویانمایی به عنوان متولی در ساحت رقیب بخش خصوصی ورود پیدا کند یا محدودیت‌هایی برای فعالان این حوزه ایجاد کند، اصلاً نباید تشکیل شود.
این فعال حوزه ساخت انیمیشن و بازی گفت: به عقیده من بنیاد پویانمایی ارتباطی به سازمان سینمایی ندارد زیرا همه محصولات پویانمایی سینمایی نیستند و مرچندایز، سریال‌ها و محصولات کوتاه جشنواره‌ای الزاماً ارتباطی با سینما ندارند.
جعفری در پایان درباره کارهای آینده خود گفت: در حال حاضر ۳ انیمیشن سینمایی تولید می‌کنیم و قطعاً یکی از آن‌ها به جشنواره فیلم فجر امسال می‌رسد. ضمن اینکه در حوزه سریال هم فعالیت‌هایی داریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *