11:01

دانشگاه زابل با همکاری پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری،موسسه ایزمئو،انجمن علمی باستان‌شناسی ایران و مجله مطالعات سیستان‌وبلوچستان سومین همایش بین‌المللی باستان‌شناسی جنوب‌شرق ایران را برگزار می کند.
به گزارش روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری،پژوهشگران می‌توانند برای شرکت در سومین همایش بین‌المللی باستان‌شناسی جنوب‌شرق ایران که از 22تا 24 آذرماه1400بصورت مجازی برگزار می شود چکیده و مقالات خود را به ترتیب تا 15مهر و 15آبان ماه به دبیرخانه این همایش به آدرس 3ICASI@uoz.ac.ir ارسال کنند.
همایش بین‌المللی باستان‌شناسی جنوب‌شرق ایران از اقدامات برجسته برای معرفی و بازشناسیِ فرهنگ باستان‌شناختی این ناحیۀ مهم تاریخی است که نخستین دوره آن اردیبهشت‌ 1380در زاهدان و دومین دوره آذر 1396 در دانشگاه جیرفت برگزار شده است.
و اینک دانشگاه زابل، در مقام قطب علمی منطقه، در صدد است سومین دورۀ این همایش را با توجه به پتانسیل بالای استان سیستان‌وبلوچستان و نواحی همجوار،در زمینۀ باستان‌شناسی و حجم فراوان برنامه‌های ملی و بین‌المللی که هرساله در منطقه انجام شده و می‌شود، در آذرماه 1400 به صورت بین‌المللی با همکاری دانشگاه‌ها و موسسات ملی و بین‌المللی برگزار کند.
از آنجا که ناحیۀ فرهنگی جنوب شرق ایران، شامل استان‌های امروزی سیستان‌وبلوچستان، کرمان، هرمزگان و بخش‌هایی از استان خراسان‌‌ جنوبی، از دوران پیش‌ازتاریخ تاکنون همواره همچون مرکز فرهنگی مهمی، دارندۀ نشانه‌های تلفیق و ترکیب فرهنگ‌ها و تمدن‌های مناطق غربی‌تر خود (میانرودان)، مناطق شرقی‌تر خود (تمدن درۀ سند) و دورتر، در آسیای میانه، نماد ارتباطات گستردۀ درون‌منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بوده و نقش مؤثر و برجسته‌ای در رشد و گسترش فرهنگ و تمدن بشری در فلات ایران داشته است،بی‌تردید برگزاری بین‌المللی این همایش گامی بزرگ در جهت گسترش دیپلماسی علمی و شناخت بیشتر تاریخ و فرهنگ منطقه خواهد بود.
گفتنی است،اهم اهداف این همایش عبارت است از ارائه به‌روز نتایج پژوهش‌های باستان‌شناختی و علوم وابسته در سطح بین‌المللی و برای جامعه مخاطبان، دیگر فراهم آوردن فضای مناسب جهت گفتگو و تبادل نظر علمی میان متخصصان باستان‌شناسی و رشته‌های وابسته و پیوسته در‌باره این ناحیه فرهنگی که به پژوهش‌های میدانی و کتابخانه‌ای مشغول هستند.
معرفی شایسته مقام استان سیستان‌وبلوچستان از جهت دارا بودن گنجینه‌ای آثار تاریخی و فرهنگی، ذخایر فرهنگی مادی و معنوی و آشکارکردن جاذبه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و ارایه راهکارهای ممکن برای جلب علاقه‌ای سرمایه‌گذاران و کارآفرینان در جهت پیشبرد و توسعه اقتصادی و اجتماعی استان و نواحی همجوار آن است.
در کنار آن، معرفی دست‌آوردهای انتشاراتی تخصصی باستان‌شناسی و رشته‌های وابسته درباره حوزه فرهنگی مورد نظر، در غالب برپای مجازی نمایشگاه کتاب و برگزاری مجازی کارگاهای آموزشی و پژوهشی در باستان‌شناسی و رشته‌های وابسته.
کاوش‌ها و بررسی‌های باستان‌شناختی جنوب‌شرق ایران، برهمکنش‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای باستان‌شناسی جنوب‌شرق ایران، تاریخ و هنر در باستان‌شناسی جنوب‌شرق ایران،تکنولوژی، معیشت و تجارت،باستان‌شناسی جنوب‌شرق ایران و خلیج فارس،باستان‌شناسی جنوب‌شرق ایران و علوم میان رشته‌ای و باستان‌شناسی و گردشگری جنوب‌شرق ایران: تعامل و توسعه، محورهای این همایش هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *