16:20

در جلسه کمیته دستگاهی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری که به همت معاونت فناوری و کاربردی سازی با حضور اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد شرکت کنندگان بر برپایی کرسی‌های نظریه‌پردازی در حوزه‌های میراث‌فرهنگی تأکید کردند .
به گزارش روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری،علیرضا قلی‌نژاد پیربازاری معاون فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه در این نشست که «امروز»27مهر1400با حضور معاونین،روسای پژوهشکده ها،مدیران و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد با اشاره به فعالیت‌های گسترده این مرکز در قالب پژوهشکده و گروه‌های پژوهشی بر لزوم وجود این مراکز پژوهشی در جهت پیشبرد اهداف حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری تأکید کرد.
او درادامه با تشریح برخی پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه‌های باستان‌شناسی،حفاظت و مرمت آثار ،ابنیه و بافت‌های تاریخی فرهنگی،مردم‌شناسی، زبان‌شناسی ،گردشگری، هنرهای سنتی و … افزود:پیشرفت در تمامی حوزه‌های میراث‌فرهنگی از رهگذر پژوهش‌های صورت گرفته در این مرکز امکان پذیر است .
معاون فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، با اشاره به اینکه حوزه‌های مورد پژوهش در پژوهشگاه با همین حوزه‌ها در دانشگاه متفاوت و گاهی فراتراز آنها است اظهار کرد : در برخی از موارد نیز ما‌به ازای بسیاری از حوزه های مورد طرح در پژوهشگاه دردانشگاه‌ها وجود ندارند.
قلی‌نژاد با اشاره به پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه ایران‌فرهنگی تصریح کرد:فعالیت‌های صورت گرفته در پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به کشور ایران محدود نیست و در تمامی گستره ایران‌فرهنگی که شواهد حضور ایران در آن موجود است صورت می‌گیرد .
او در پایان با مهم برشمردن برگزاری کرسی‌های ترویجی و نظریه‌پردازی به برخی از کرسی‌های ترویجی برگزار شده توسط معاونت فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه اشاره کرد که بسیار مورد استقبال اعضای هیأت علمی، پژوهشگران، فعالان و علاقمندان این حوزه قرار گرفته است.
در ادامه نشست علی‌اکبر مسگر معاون هیأت حمایت از کرسی‌های نقد و نظریه‌پردازی و گفتمان‌سازی شورای عالی انقلاب‌فرهنگی با مثبت و ارزشمند خواندن اقدامات و پژوهش‌های صورت گرفته در مجموعه پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری بر گسترش و ارتقای این فعالیت‌ها تأکید کرد .
او برگزاری کرسی‌های ترویجی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری را مفید ارزیابی و تصریح کرد:در گام بعدی باید برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی را در دستور کار قرار داد.
مسگر همچنین بر اعتلا و ارتقای ویژگی ستاد گونه بودن پژوهشگاه به عنوان تنها مرجع پژوهش در حوزه میراث‌فرهنگی در ایران تأکید و خاطرنشان ساخت: ویژگی مرجع بودن می‌تواند اختیارات گسترده‌ای را در پیشبرد اهداف عالیه پژوهشگاه پیش روی اعضا قرار دهد.
این عضو شورای عالی انقلاب‌فرهنگی در پایان بر راه اندازی و برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی در سه شاخه میراث‌فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری در پژوهشگاه تأکید کرد.
علیرضا انیسی معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در ادامه، این مرکز را یک نهاد تخصصی خواند که مجموعه‌ای از فعالیت‌های خاص را دنبال می‌کند که ممکن است بخشی از آنها مشترک با دستگاه‌های دیگر نظیر دانشگاه‌ها باشد.
او افزود:با این تفاوت که پژوهشگاه با یک هدف حاکمیتی خاص به وجود آمده و یک نهاد منسجم است که یکسری خدمات در حوزه میراث‌فرهنگی ارائه می‌دهد .
انیسی با مهم برشمردن راه‌اندازی کرسی‌های نظریه‌پردازی در حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی تصریح کرد:یکی از ضعف‌های این حوزه این است که ما در زمینه‌های مختلف میراث‌فرهنگی و گردشگری فاقد نظریه‌پرداز هستیم و در این در حالی است که صاحبنظر داریم.
معاون پژوهشی پژوهشگاه در پایان با اشاره به اینکه در تلاش برای راه اندازی کرسی‌های نظریه‌پردازی در این مرکز هستیم از اعضای شورای انقلاب فرهنگی خواست در این حوزه و ارایه چارچوب‌های ساختاری به منظور تطبیق در حوزه میراث‌فرهنگی با پژوهشگاه همکاری کنند.
در ادامه جلسه کمیته دستگاهی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، روسای پژوهشکده‌ها با بیان تاریخچه تشکیل به تشریح فعالیت‌های این مراکز در قالب گروه‌های پژوهشی به ارائه نقطه نظرات خود در خصوص برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی پرداختند.
گفتنی است، در پایان این نشست مصیب امیری رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری طی حکمی به عنوان رییس کمیته دستگاهی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری منصوب شد .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *