2:03

کارگردان فیلم «برف آخر» گفت: من چهار سال پیش یک داستان بسیار جذاب از محمد صالح علا خواندم که من را رها نمی‌کرد و سرانجام آن را در این فیلم جلوی دوربین بردم.
نشست رسانه‌ای فیلم برف آخر در سومین روز از جشنواره فیلم فجر، با حضور عوامل این فیلم و اصحاب رسانه راس ساعت ۱۵ در سالن اصلی برج میلاد برگزار شد، در این نشست امیرحسین عسگری به عنوان نویسنده و کارگردان، آرمان فیاض به عنوان مدیر فیلمبرداری، امید گل‌زاده به عنوان طراح گریم، امیر حاتمی در نقش صدابردار و امین حیایی، لادن مستوفی، مجید صالحی، نوشین مسعودیان و مهدی مهربان به عنوان بازیگر حضور داشتند.
امیر حسین عسگری در پاسخ به این سوال که آیا در نگارش فیلمنامه برف آخر از کتاب زنانی که با گرگ‌ها می‌دوند بهره برده است، گفت: خیر، من چهار سال پیش یک داستان بسیار جذاب از محمد صالح علا خواندم. این قصه مرا رها نمی‌کرد. با دوستان مشورت کردم که چطور می‌توان یک داستان کوتاه را تبدیل به یک فیلمنامه کنیم که بتوان ۱۲۰ سوار آن شد و به پایانش رساند.
کارگردان و نویسنده برف آخر درباره انتخاب لوکیشن برای این فیلم گفت: برای پیدا کردن لوکیشن از کوهپایه‌های زاگرس شروع به جست‌وجو کردم و به کوهپایه‌های البرز رسیدم. درنهایت به شهر کیاسر رسیدیم که تا جنگل و دریا تنها یک ربع فاصله دارد. با این حال همه صحنه های فیلم آن‌جا فیلمبرداری نشد و از آن‌جا به شهر رینه کوچ کردیم که دشت لار پشت آن قرار دارد و البته زمستان‌هایش خیلی سرد است.
کارگردان برف آخر در ادامه درباره اهمیت نمادها در فیلم جدیدش نیز گفت: نماد و سمبل برای من خیلی اهمیت دارد. گاو و گرگ در کهن الگوها معنای خود را دارد ما سعی کردیم که این دو نماد را در تقاطع های شخصیتی برای یوسف و خلیل تعریف کنیم. نمادها اتفاقی نیستند. درباره آنها حرف زدیم و تحقیق کردیم.
امیرمحمد عبدی، از نویسندگان فیلم، نیز درباره این نکته گفت: قطعا به نمادها توجه شده است چون سینما از نماد تشکیل می‌شود. نمی‌شود گفت که نخواستیم از نماد استفاده کنیم. اما این طور نبود که ریز بشویم که برف یا گرگ یعنی چه؟ اما به طور کلی در این نوع فیلم‌ها نماد جایگاه خیلی مهمی دارد.
امین حیایی، بازیگر برف آخر، نیز در پاسخ به این که چه مدت برای آماده سازی روحی برای این نقش زمان گذاشتید، گفت: از زمانی که درباره فیلمنامه صحبت کردیم پنج ماه فرصت داشتم تا به ظاهر مناسب این نقش برسم. همه ما بازیگران دوست داریم در کارنامه مان نقش متفاوت و خاص بازی کنیم. چون به فیلمنامه و کار علاقه داشتین همگی سختی ها را تحمل کردیم.
حیایی ادامه داد: در چنین شرایطی اقلیم و شرایط آب و هوایی نیز کار را سخت می‌کند. مثلا برای پلان دفن کردن دختر که آخرین پلان ما بود مدت‌ها منتظر ماندیم تا هوا ابری شود.
بازیگر نقش یوسف در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: نقدها قطعا درنظر ما نقطه تاملی ایجاد می‌کند که باعث می‌شود هر روز جهت رشد و اعتلای سطح کیفی کارمان کوشا باشیم.
حیایی افزود: فکر می کردم فیلمبرداری کار چهار تا پنج ماه طول بکشد. ولی خدا با ما یار بود و همدلی کمک کرد کار را در دو ماه تمام کنیم.
لادن مستوفی، از دیگر بازیگران این فیلم، در پاسخ به این سوال که چرا کم کار هستید، گفت: کارهایی که انجام دادم کمتر دیده شده است. چند کار سینمایی در سالهای مختلف داشتم که بنا به دلایلی پخششان متوقف شد و زمان زیادی برای ساخت یک سریال برای شبکه خانگی صرف کردم ولی پروژه متوقف شد.
وی در ادامه تصریح کرد: همبشه سعی کردم در مورد نقش ها، کارها و تیم سازنده حساسیت داشته باشم.
آرمان فیاض مدیر فیلمبرداری این فیلم بیان کرد: اکسپوز در برف کمی کار ما را سخت می‌کرد چون نور مدام کم و زیاد می‌شد. ضمن این که کار فیلمبرداری در شب‌ها نیز بسیار سخت می‌شد. ما هم باید بر این مشکلات فائق می‌آمدیم و هم این که آن را باید تبدیل به هنر می‌کردیم. باید بگویم این پروژه بسیار جذاب بود.
مجید صالحی دیگر بازیگر این فیلم نیز اظهار داشت: چند سالی هست که در آثار جدی نیز به ایفای نقش می‌پردازم. این فیلم برای من تجربه‌ای دوست داشتنی بود که گروهی همدل پشت آن قرار گرفته بودند.
فیلم برف آخر که در سومین روز از جشنواره چهلم فیلم فجر اکران شد، داستان دامپزشکی است که شب‌ها گرگ شکار می‌کند.

عکس‌ها از مارال امیرکیان و امیر برنجی (بانی‌فیلم)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *