14:33

طرح «بررسی فیزیکوشیمیایی سرباره‌های استان یزد به منظور رهیافتی به کانه‌های استحصالی (شهرستان خاتم)» در پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی به انجام رسید.
به گزارش روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، امین الله کمالی عضو هیأت علمی پژوهشگاه و مجری طرح 22 اسفند 1401 با اعلام این خبر گفت: مطالعات زمین‌شناسی و پتروگرافی بر روي سرباره‌هاي قديمي ذوب فلز در پاره‌اي موارد نشانگر وجود كاني‌هاي ارزشمند ديگري در رگه اصلي معدني است.
او افزود: هجده محوطۀ ذوب فلز از طریق فراوانی سرباره‌های فلزی در شهرستان خاتم شناسایی و از این رو هجده سربارۀ فلزی به صورت تصادفی از سطح محوطه‌ها انتخاب شد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، اظهارکرد: پس از انجام پتروگرافی مشخص شد که غالب سرباره‌های فلز آهن(کانه‌های فلزی، وستیت، مارکاسیت، هماتیت و مگنتیت) است و تنها دو مورد از آنها سرباره مس هستند.
کمالی با بیان‌اینکه محوطه‌هایی که ذوب فلز در آن‌ها انجام شده بود با توجه به سفال‌های آن‌ها متعلق به دوره‌های تاریخی و اسلامی فرض شدند افزود: در تعدادی از معادن منطقه ماده معدنی غالب مگنتیت و هماتیت بوده و در تعداد دیگر نیز ماده معدنی غالب هماتیت و به مقدار کمتر مگنتیت بوده که شواهد این کانی‌های اولیه در سرباره‌ها دیده می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *