«بررسی تطبیقی ارسی‌های عمارت بادگیر و ايوان تخت مرمر-دوره فتحعلی شاهی-‌ با ارسی‌های کاخ‌های شمس العماره، الماس و با‌ب‌عالی دوره ناصرالدين شاهی» در پژوهشکده مردم‌شناسی انجام شد.
به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مریم کیان عضو هیأت علمی پژوهشکده مردم‌شناسی و مجری طرح دراین‌باره گفت: در دوره ناصرالدین شاه قاجار، ساخت و ساز و تعمیرات نوسازی در ارگ سلطنتی، به دلیل فرسوده شدن کاخها رواج داشت. گاهی نیز این تعمیرات به تخریب یک دیوار و برداشتن و یا جاگذاری تعدادی در و پنجره و ارسی محدود می‌شد.
او با اشاره به اینکه ارسی‌های بر جا مانده در مجموعه کاخ گلستان که می‌توان آن را بزرگترین مجموعه ارسی در دنیا محسوب کرد، اغلب مربوط به دوره فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه است اظهارکرد: با توجه به تفاوتهای ساختاری و فنی میان ارسی‌ها این مجموعه، این مسئله مطرح شد که آیا می‌توان تمام بازشوهای بزرگ چوبی با تزیینات گره‌چینی، قواره‌بری و پارچه‌بری چوبی با شیشه‌های رنگی را ارسی نامید؟ عنوان این طرح پژوهشی در پانزدهمین جلسه شورای تخصصی پژوهشگاه به تصویب رسید و انجام شد.
عضو هیأت علمی پژوهشکده مردم‌شناسی تصریح‌کرد: از نظر فن‌شناسی، ساخت ارسی‌های کشویی قدری متفاوت از بازشوهای لولایی است؛ لنگه‌های ارسی در شیاری میان دو لایه روکوب ارسی، بالا و پایین می‌رود ولی بازشوهای لولادار یا شبه ارسیها، حول یک محور گردشی باز و بسته می‌شوند که امروزه آن را پنجره می‌نامند.
کیان گفت: در این پژوهش این نتیجه حاصل شد که تغییرات در شکل فنی یک شیی کاربردی نمی‌تواند ماهیت آن را تغییر دهد. چون به هر حال این ارسی‌های کارکرد بازشو(در- پنجره بزرگ) دارند. در نهایت شاید بتوان ارسی‌های لولادار را شبه ارسی نامید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *