16:26

روزنامه انگلیسی گاردین فهرست ۱۵ بازی ویدئویی برتر دهه ۲۰۰۰ میلادی را در ژانرهای مختلف، از وحشت گرفته تا تیراندازی و نقش‌آفرینی، منتشر کرد.

به گزارش ایرنا، دهه ۲۰۰۰ میلادی برای صنعت بازی‌های ویدئویی با عرضه کنسول نینتندو گیم کیوب، پلی استیشن ۲ و ایکس باکس آغاز و به ظهور کنسول‌ وی، پلی استیشن ۳ و ایکس باکس ۳۶۰ ختم شد. در این دهه علاقه‌مندان به بازی‌های ویدئویی شاهد پیشرفت‌های گسترده فنی و نوآوری‌های قابل توجه در عرصه خط داستانی و گیم پلی بودند.

روزنامه گاردین در مطلبی جدید فهرستی از بازی‌های ویدئویی برتر این دهه منتشر کرده است که در ادامه به آن می‌پردازیم:

۱۵. چهار بازمانده (Left ۴ Dead)/ ۲۰۰۸ 

نگاهی به برترین بازی‌های ویدئویی دهه گذشته 

در بازی چهار بازمانده، چهار بازیکن در فضایی آخرالزمانی با موج زامبی‌ها مبارزه می‌کنند. شاید داستان این بازی چندان مبتکرانه و جدید نبود اما نوآوری‌های فنی به کار رفته در آن این خلا را پرکرد. سیستم هوش مصنوعی این بازی تعداد و درنده خویی زامبی‌ها و دیگر دشمنان بازی و همچنین نور و موسیقی را به تناسب مهارت و راهبردهای بازیکنان تنظیم می‌کرد و زمینه‌ساز تجربه‌ای فوق‌العاده از بازی می‌شد که همزمان فی البداهه و سینمایی بود. بدون تردید، بسیاری از طرفداران کارکشته این بازی هنوز شب‌ها کابوس کاراکتر ویچ یا عجوزه را می‌بینند.

۱۴. رز (Rez)/ ۲۰۰۱

نگاهی به برترین بازی‌های ویدئویی دهه گذشته 

تتسویا میزوگوچی طراح ژاپنی بازیهای ویدئویی با الهام از علاقه‌ای که به موسیقی داشت، بازی رز را طراحی کرد. بازیکن در این بازی، در نقش یک هکر وارد یک سیستم هوش مصنوعی معیوب شده و باید در حین شلیک کردن به دشمنان متعدد، آواتارش را کنترل کند. داستان بازی با استفاده از توصیفات کوتاه و بدون هیچگونه دیالوگی روایت می‌شود و به سیر زندگی و شگفتی دنیای فناوری اشاره دارد.

۱۳. وی اسپورتس (Wii Sports)/ ۲۰۰۶

نگاهی به برترین بازی‌های ویدئویی دهه گذشته 

صنعت بازی‌های ویدئویی کنسول وی، دسته حرکتی و سخت افزار نسبتا دمده و قدیمی آن را مسخره می‌کرد تا این که دید مردم چطور از بازی وی اسپورتس استقبال کردند. این بازی از طریق مجازی‌سازی پنج ورزش تنیس، بیس‌بال، بولینگ، گلف و بوکس نوع جدیدی بازی را به وجود آورد که در آن بازیکن باید از طریق حرکت دسته‌ها ورزش کند. کنسول بازی وی بازی‌های بهتری هم داشت که از آن جمله می‌توان به سوپر ماریو گلکسی اشاره کرد اما وی اسپورتس آن بازی‌ای بود که معرف این کنسول و ویژگی‌های آن شد.

۱۲. ندای وظیفه ۴: جنگاوری مدرن (Call of Duty ۴: Modern Warfare)/ ۲۰۰۷

نگاهی به برترین بازی‌های ویدئویی دهه گذشته 

برخی معتقدند بتلفیلد ۱۹۴۲ در بین بازی‌های تیراندازی نظامی آن دوران بازی بهتری بود اما از دید منتقدان روزنامه گاردین بازی ندای وظیفه: جنگاوری مدرن به دلیل اضافه کردن تجهیزات جنگی مدرن به قسمت بازی چند نفره و امکاناتی چون کیلزاستریکس که به موجب آن اگر بازیکنی بدون این که بمیرد تعداد زیادی از دشمنان را از بین ببرد به دارایی‌های مختلفی از جمله حملات هوایی و پشتیبانی بالگردها دسترسی خواهد داشت، مستحق آن است که بهترین بازی تیراندازی دوران خودش نامیده شود.

۱۱. سایه کلوسوس (Shadow of the Colossus)/ ۲۰۰۵

نگاهی به برترین بازی‌های ویدئویی دهه گذشته 

فومیتو اوئدا طراح ژاپنی بازیهای ویدئویی که پیش‌تر با بازی زیبای ایکو مخاطبان را با فلسفه رویایی و امپرسیونیستی طراحی خود آشنا کرده بود، با بازی سایه کلوسوس جای پای خود را در عرصه بازی سازی بین الملل محکم کرد. در این بازی یک جنگجوی جوان عازم ماموریتی می‌شود تا با از بین بردن ۱۶ هیولای غول پیکر، یک دختر را به زندگی بازگرداند اما آیا این موجودات عظیم الجثه و غمگین واقعا آدم بدهای داستان هستند؟ بازی سایه کلوسوس تاملی شگرف است در مقوله سوگ و البته طراحی بازی.

۱۰. قهرمان گیتار ۲ (Guitar Hero ۲)/ ۲۰۰۶

نگاهی به برترین بازی‌های ویدئویی دهه گذشته 

بازی قهرمان گیتار یک بازی ویدئویی در سبک موسیقی و شبیه سازی است که اولین بار برای کنسول ایکس باکس ۳۶۰ منتشر شد. در این بازی فهرستی متنوع از آهنگ‌های سبک راک وجود دارد و بازیکن باید با دنبال کردن نت‌هایی که به ترتیب روی صفحه برای او ظاهر می‌شوند، گروه موسیقی را در اجرا یاری دهد.

۹. سایلنت هیل یا تپه خاموش ۲ (Silent Hill ۲)/ ۲۰۰۱

نگاهی به برترین بازی‌های ویدئویی دهه گذشته 

اولین بازی از سری بازیهای سایلنت هیل برداشت سورئال و روانشناختی کونامی از ژانر وحشت و بقا را به مخاطب معرفی نمود و قسمت دوم این جهان را وارد یک مسیر جدید و عجیب و غریب کرد. نقش اصلی این بازی که جیمز ساندرلند نام دارد به امید یافتن همسر مرحومش وارد شهر متروکه سایلنت هیل می‌شود اما چیزی که در نهایت در دل مه غلیظ این شهر نصیبش می‌شود چیزی نیست جز مجموعه‌ای از هیولاهای فرویدی از جمله کاراکتر کله هرمی یا پیرامید هد معروف. فضای ترسناک و فوق‌العاده سایلنت هیل ۲ را اگر یک بار تجربه کنید هیچگاه از یاد نخواهید برد.

۸. طومار بزرگان ۴: فراموشی (The Elder Scrolls IV: Oblivion)/ ۲۰۰۶

نگاهی به برترین بازی‌های ویدئویی دهه گذشته 

بازی طومار بزرگان ۴ یک بازی ویدئویی در سبک نقش آفرینی و اکشن است. از همان لحظه‌ای که در زندان امپراطور به هوش می‌آیید و با وسعت جهان فانتزی این بازی روبه رو می‌شوید، از حجم آزادی عملی که در کشف این جهان وسیع دارید شگفت زده خواهید شد. بازی طومار بزرگان: فراموشی الگوی تمام بازی های ماجراجویی جهان باز شد، ژانری که در سالهای پس از انتشار این بازی حسابی رونق گرفت. طومار بزرگان ۳:موروویند داستان و محیط جذابتری داشت اما کند پیش می‌رفت این در حالی است که بازی فراموشی به شما اجازه می‌دهد به راحتی در جهان بازی بجنگید، حرف بزنید و توطئه کنید و با استفاده از جادو یا شمشیر همان ماجراجویی‌ای را بسازید که دلتان می‌خواهد.

۷. افسانه زلدا: ماسک ماجورا (The Legend of Zelda: Majora’s Mask)/ ۲۰۰۰

نگاهی به برترین بازی‌های ویدئویی دهه گذشته 

عجیب ترین، غم انگیزترین و به یادماندترین بازی از مجموعه افسانه زلدا، درست در بدو ورود به دهه ۲۰۰۰ عرضه شد. در این بازی کاراکتر لینک از سرزمینی که در بازی  اوکارینای زمان در سال ۱۹۹۹ نجات داده بود وارد جنگلی مرموز و شوم در سرزمین Hyrule شده و گرفتار یک حلقه زمانی سه روزه می‌شود. در خط داستانی این بازی، همانطور که تهدید سقوط ماه به زمین لحظه به لحظه جدی تر می‌شود بازیکن باید راهی برای جلوگیری از این فاجعه پیدا کند. سازوکار سفر در زمان در بازی ماسک ماجورا آنقدر زیرکانه و هنرمندانه بود که کمتر بازی هایی در سالهای بعد جرات تقلید از آن را به خود دادند.

۶. بایوشاک (Bioshock)/ ۲۰۰۷

نگاهی به برترین بازی‌های ویدئویی دهه گذشته 

بازی ویدئویی بایوشاک که با سقوط غافلگیر کننده شخصیت بازی به اعماق اقیانوس آرام و ورود به شهر زیردریایی رپچر (Rapture) آغاز می‌شود، در زمان خودش یک بازی تیراندازی کمیاب و جذاب بود. فضای باشکوه و ایده‌های بزرگ بایوشاک این بازی را به یکی از بهترین بازیهای تاریخ در این ژانر تبدیل کرده است.

۵. متال گیر سالید ۲: پسران آزادی (Metal Gear Solid ۲: Sons of Liberty)/ ۲۰۰۱

نگاهی به برترین بازی‌های ویدئویی دهه گذشته 

قسمت اول از بازیهای ویدئویی متال گیر سالید در ژانر اکشن و مخفی کاری، روی کنسول پلی استیشن موفقیت بزرگی به دست آورد. سالید اسنیک قهرمان اصلی این بازی در حال تبدیل به یک نماد در دنیای بازیهای ویدئویی بود بنابراین هیدئو کوجیما، طراح بازی ژاپنی، و شرکت کونامی برای قسمت دوم این شخصیت را کنار گذاشتند و یک کاراکتر ناشناس به اسم رایدن را علم کردند. با توجه به مضامین سیاسی گسترده و متنوع و تمرکز بر راهنمایی‌های غلط و اخبار جعلی، کمتر بازی‌ای به اندازه پسران آزادی با ذهن بازیکن بازی می‌کند. این بازی یک شاهکار پست مدرن آنارشیستی است.

۴. هیلو: نبرد تکامل یافته (Halo: Combat Evolved)/ ۲۰۰۱

نگاهی به برترین بازی‌های ویدئویی دهه گذشته 

بازی نبرد تکامل یافته که ماجراهای آن در قرن ۲۶ رخ می‌دهند، اولین نسخه از مجموعه بازی‌های مشهور و پرفروش هیلو است. زمان حتی ایده بازی تیراندازی اول شخص روی کنسول هم برای مردم خنده دار بود چه برسد روی پی‌سی. مجموعه بازی‌های هیلو این روند را تغییر داد و صحنه را برای تبدیل بازی‌های تیراندازی به ژانر غالب دهه ۲۰۰۰ آماده کرد.

۳. دئوس اکس (Deus Ex)/ ۲۰۰۰

نگاهی به برترین بازی‌های ویدئویی دهه گذشته 

وارن اسپکتور و تیمش با الهام از میراث بازی‌های کلاسیک در ژانر نقش‌آفرینی، از آلتیما آندرورلد گرفته تا شوک سیستم و دزد: پروژه تاریک، یک بازی علمی- تخیلی و مهیج درباره ماموری به نام جی. سی دنتون و نبرد جهانی او با سازمان‌های ضدآرمانشهری ساختند. این بازی توطئه های دنیای واقعی و دانش مربوط به سایبرپانک را در هم ادغام کرده و دست بازیکن را باز می‌گذارد تا با مخفی کاری در دنیای بازی پیش برود یا آن را آشکارا و آزادانه از بین ببرد. این بازی مفهوم تجربه غوطه ورسازی در صنعت بازیهای ویدئویی را از نو تعریف کرد.

۲. سیمز (Sims)/ ۲۰۰۰

نگاهی به برترین بازی‌های ویدئویی دهه گذشته 

بازی سیمز که در سال ۲۰۰۰ توسط شرکت ماکسیس توسعه یافت، اولین قسمت از یک مجموعه بازی به همین نام در ژانر استراتژی و شبیه سازی است.  این بازی در ابتدا چندان جدی گرفته نمی‌شد اما سرانجام تلاش‌های ویل رایت، طراح بازی، جواب داد و به یکی از پرفروش‌ترین بازی های تاریخ تبدیل شد. در این بازی که زندگی روزمره را شبیه سازی می‌کند، بازیکنان باید با کنترل فعالیت کاراکترهای بازی درآمدزایی کنند، وسایل مورد نیاز برای خانه را تهیه کنند، روابط اجتماعی برقرار کرده و خانواده تشکیل دهند.

۱.جی.تی.ای: سن اندریاس (Grand Theft Auto: San Andreas)/ ۲۰۰۴

نگاهی به برترین بازی‌های ویدئویی دهه گذشته 

سومین قسمت از مجموعه بازی‌های اکشن، ماجراجویی و جهان باز جی.تی.ای یا اتومبیل دزدی بزرگ تعریف جدیدی از مفهوم بازی های ویدئویی جهان باز ارائه داد و آزادی عملی در اختیار بازیکنان گذاشت که تا پیش از آن بی سابقه بود. به عقیده بسیاری از منتقدان، سن آندریاس یکی از بزرگترین بازیهای تاریخ است. ابن بازی در سالی که به بازار عرضه شد عنوان پرفروش‌ترین بازی سال را از آن خود کرد و تا سال ۲۰۱۱ بیش از ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نسخه از آن در سراسر جهان فروش رفت. این بازی که پرفروش‌ترین بازی کنسول پلی استیشن ۲ نیز است، کاراکتر کارل جانسون را دنبال می‌کند که پس از شنیدن خبر درگذشت مادرش پس از ۵ سال به زادگاه خود بازگشته و تصمیم به خونخواهی می‌گیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *