11:39

پیکر «کامبیز درم‌بخش»، هنرمند پرآوازه کارتونیست معاصر ایران، روز سه‌شنبه (۱۸ آبان) از مقابل خانه هنرمندان ایران به سوی خانه ابدی بدرقه شد تا در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شود.

به گزارش ایرنا، هادی حیدری هنرمند کارتونیست در مراسم تشییع پیکر کامبیز درم‌بخش هنرمند پرآوازه کارتونیست معاصر ایران، گفت: کرونا استاد کامبیز درم‌بخش کارتونیست و از هنرمندان پیشکسوت را از میان ما برد و ما را در اندوه نشاند. استاد کامبیز درم‌بخش مرد ایده‌های رنگی و کارتونیست جهانی و یکی از مهمترین قله‌های هنر معاصر ایران در سن ۷۹ سالگی درگذشت و جهان تصویر را ماتم زده کرد.

حیدری اظهار داشت: من به عنوان عضو کوچکی از خانواده بزرگ تجسمی ایران این اندوه کمرشکن را به خانواده داغ‌دیده این استاد مرحوم همچنین به همه خانواده هنری ایران تسلیت عرض می‌کنم.

مرحوم درم‌بخش هنرمندی با حوصله و باریک‌اندیش بود

مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در این مراسم گفت: افتخار برگزاری بزرگداشت این هنرمند در خانه هنرمندان برای ما فراهم شد و متاسفانه مراسم تشییع هنرمند نیز در این خانه برگزار می‌شود.

وی افزود: کامبیز درم‌بخش هنرمند باحوصله و باریک‌اندیش بود. متاسفانه در این روزها تعداد از دست دادن چنین هنرمندانی کم نیستند و امیدوارم امید به جامعه هنری ایران بازگردد.

درم‌بخش، هنر کاریکاتور ایران را به جهان شناساند

احمد عربانی هنرمند پیشکسوت و از دوستان مرحوم درم‌بخش گفت: او فخر کاریکاتور ایران بود که با پرخاشگری میانه‌ای نداشت. استاد درم‌بخش، هنر کاریکاتور ایران را به جهان شناساند و با جوایز و نشان‌های ارزشمند باعث شد دروازه موزه‌های مهم هنری جهان به سوی آثار او گشوده شوند و نام ایران در میان بزرگان هنر این سرزمین حک شود.

وی در پایان چند خاطره در تشریح ویژگی های این هنرمند و رابطه صمیمی اش با کیومرث صابری مشهور به گل آقا ذکر کرد.

درم‌بخش از خلاقیت سرشار بود

ابراهیم حقیقی گفت: درم‌بخش همکاران خود را به دکترهایی تشبیه می‌کرد که آسیب‌های جامعه را شناسایی می‌کنند. من درم‌بخش را با رادیولوژیست‌ها مقایسه می‌کنم که درمانی انجام می‌دهند و می‌توانند به صورت جزئی، دردها را نشان دهند. در آثار درم‌بخش باید نگاه کرد و دردها را دید و پرسید چرا آنها مداوا نمی‌شوند.

وی افزود: درم‌بخش همچنان تا آخرین روزهای زندگی‌اش از خلاقیت سرشار بود و هر زمانی که قلم و کاغذی در جمع یا خلوت به دستش می‌رسید برون‌ریزی می‌کرد. امضای خود را چنان یافته بود که اگر خطی روی کاغذی می‌کشید می‌توانستیم آن را به کامبیز نسبت دهیم.

مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد کامبیز درم بخش با حضور جمعی از هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر در مقابل خانه هنرمندان ایران برگزار و این هنرمند کاریکاتوریست به سوی خانه ابدی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا بدرقه شد.

مجید رجبی معمار، مسعود شجاعی طباطبایی، محمود کلاری، هوشنگ گل‌مکانی، لیلی گلستان ، بهمن فرمان‌فرما، بزرگمهر حسین‌پور، جمال رحمتی، آروین، سیف الله صمدیان، احسان آقایی و سید محمد طباطبایی برخی از هنرمندان بودند که در این مراسم حضور داشتند.

به گزارش ایرنا، کامبیز درمبخش، هنرمند پیشکسوت کاریکاتور، شنبه گذشته (۱۵ آبان) در سن ۷۹ سالگی و بر اثر ابتلا به بیماری کرونا دار فانی را وداع گفت. وی (۸ خرداد ۱۳۲۱ تا ۱۵ آبان ۱۴۰۰) طراح، کاریکاتوریست و گرافیست بود. او برنده چندین جایزه بزرگ معتبر جهانی است و تاکنون چند نمایشگاه مستقل از آثارش در کشورهای مختلف جهان برگزار  کرده است.

وی از جمله نوادر هنرمندی محسوب می شد که در نیم سده، فعالیت هایش به طور مستمر ادامه داشت و دستاوردهای ارزشمندی را به دست آورد. آنچه در حوزه کاری درم‌بخش به عنوان یک هنرمند کاریکاتوریست حائز اهمیت است، جنبه شناخت جهانی از آثار اوست و امروزه در هر جای دنیا که صحبت از کاریکاتور باشد، بدون شک نام او با احترام آورده می شود. او برنده جایزه‌های مختلفی در بزرگترین و معتبرترین مسابقات بین‌المللی کاریکاتور ژاپن، آلمان، ایتالیا، سوئیس، بلژیک، ترکیه، برزیل و یوگسلاوی است.

بدون شرح، مینیاتورهای سیاه، دفتر خاطرات فرشته‌ها، کتاب کامبیز، المپیک خنده، سمفونی خطوط از کتاب های درم‌بخش است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *