14:42

مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر شهلا ناظریان – هنرمند پیشکسوت دوبله، امروز چهارشنبه – هفتم اردیبهشت ماه در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزارشد.
به گزارش ایسنا، شهلا ناظریان از پیشکسوتان عرصه دوبله و همسر مرحوم حسین عرفانی (دیگر دوبلور فقید کشورمان) شامگاه یکشنبه – چهارم اردیبهشت ماه بر اثر سکته قلبی در گذشت.
در مراسم تشییع و خاکسپاری این دوبلور فقید، چهره‌هایی همچون: افشین زی نوری، علیرضا جاویدنیا، منوچهر زنده دل، کیکاووس یاکیده، جواد پزشکیان، شهراد بانکی، شهروز ملک آرایی، رابعه مدنی، علیرضا باشکندی، شوکت حجت، ناهید امیریان و بسیاری دیگر از اهالی دوبله و رادیو حضور داشتند.
علی همت مومیوند_دوبلور_ در مراسم تدفین پیکر شهلا ناطریان گفت: چه غریبانه عزیزانی که دوست‌شان داریم از بین ما می‌روند و آنچه برای ما می‌ماند خاطرات خوبشان است و ما به رضای خدا راضی‌ایم. باز هم یک صدای ناب و باصلابت و پر قدرت از عرصه دوبله رخت بر بست. استاد ناظریان از بین ما رفت و تنها خاطرات بسیار خوبی که از ایشان داریم برایمان ماند. درگدشت ایشان را به همه علاقه مندان‌شان، همکارانم و خانواده عزیزشان تسلیت می‌گویم.
وی افزود: ما مدت‌هاست که از شنیدن صدای استاد شهلا ناظریان در فیلم ‌های جدید محروم بودیم ولی دلخوش بودیم به اینکه گاهی از نزدیک زیارت‌شان می‌کردیم و سایه‌شان بر سر ما و دوبلاژ ایران است که متاسفانه ایشان را از دست دادیم.
منوچهر والی زاده _ دوبلور_ نیز گفت: صحبت برای من سخت است که دو تا از همکاران عزیزمان از بین ما رفتند. با خانم ناطریان و آقای عرفانی روابط نزدیکی داشتم و سال‌ها خانوادگی رفت و آمد کردیم‌. خدا رحمت‌شان کند. نمی‌دانم چه طور به دخترشان مهسای عزیز تسلیت بگویم ولی زندگی همین است. خدا شهلای عزیز و مهربان را رحمت کند. دیگر چنین صدایی در دوبله نخواهیم داشت. این صدای عرفانی را نخواهیم داشت. صداهایی مثل استاد چنگیز جلیلوند و دیگرانی که آسمانی شدند.
سعید توکل از تهیه کننده‌های قدیمی رادیو هم در این مراسم گفت: از سال ۶۸ بود که با مرحوم ناظریان و عرفانی آشنایی و همکاری دارم. وظیفه داشتم از طرف همه همکاران رادیو این همکاری چندین ساله را عنوان کنم و تسلیت عرض کنم. شخصیت هنری خانم ناظریان منهای آن صدای زیبا و هوش و معرفت متمایز بود و رنگ خاصی که صدایشان را متمایز می کرد و جزو صداهای شاخص کشور بودند. در تمام این سال‌ها که در رادیو و تلویزیون فعالیت داشتیم باعث مباهات بود که با چنین جواهرهایی همراه بودیم.
علیرضا جاوید نیا_ گوینده و بازیگر _ نیز گفت: من علیرضا جاویدنیا به عنوان کوچک‌ترین شاگرد هر دو عزیز حسین عرفانی و خانم ناظریان افتخار چندین کار تئاتری و رادیو و تلویزیونی را در کنارشان داشتم. شاگردی کردم و سعی کردم معدلم خوب باشد. چه اندازه مقبول بوده خدا داند. تسلیت می‌گویم، برقرار و زنده و پشتیبان باشید.
مهوش افشاری _ دوبلور پیشکسوت_ نیز در این مراسم گفت: حرف زدن درباره خانم ناظریان بعد از پنجاه و چند سال دوستی خیلی سخت است. بیش از پنجاه سال در خدمتشان بودم و دوست‌شان داشتم و واقعا خوشحال بودم که دوستش هستم. به او افتخار می‌کردم. در این پنجاه سال بیشتر با هم کار می‌کردیم؛ به جز این چند سالی که بیمار بود. خیلی برایم ناگوار است، خیلی جایشان خالی است.می‌دانم چقدر خوشحال است از اینکه همه شما اینجا حضور دارید.
حسین خداداد بیگی _دوبلور_ هم در مراسم مرحومه ناظریان گفت: صحبت کردن درباره بزرگان دوبلاژ برای من حقیر سخت است. افتخار بیش از چهل سال شاگردی بزرگان دوبلاژ را دارم. استاد عرفانی شهلا ناطریان و… . چند سالی است ما ستارگانی را از آسمان دوبلاژ از دست می‌دهیم. همه عزیزان یکی یکی دارند می‌روند. از صحبت استاد والی زاده استفاده می‌کنم که فرمودند حسین عرفانی، شهلا ناظریان، بهرام زند، جلیلوند و تمام عزیزانی که در آسمان دوبلاژ می‌درخشیدند تکرار نمی‌شوند. به جامعه دوبلاژ و همکاران خوبم تسلیت عرض می‌کنم. به ویژه دختر مرحوم عرفانی و ناظریان؛ مهسا که علاقه وافری به پدر و مادرش داشت و از زمانی که مادرش کمی توانایی‌اش را از دست داد، مهسا خانم گل عین پروانه دور مادر چرخید و مراقبش بود. ان‌شاءلله خدا به او و همه صبر دهد. بیاییم قدر خودمان و پیشکسوتان‌مان را بدانیم و بدانیم که این عزیزان تکرار نشدنی هستند.
زنده یادان شهلا ناظریان و حسین عرفانی هر دو از نسل طلایی عرصه دوبله بودند و در زمان حیات‌شان، سال‌ها در کنار یکدیگر آثار ماندگاری را در عرصه دوبله به ثبت رساندند و اکنون کمتر از چهار سال بعد از فوت حسین عرفانی، شهلا ناظریان نزدیک به محل دفن پیکر همسرش در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س)، آرام گرفت.
شهلا ناظریان متولد سال ۱۳۲۶ تهران بود و در سن ۷۵ سالگی درگذشت. او از سال ۱۳۴۱ و همزمان با تحصیل در دبیرستان، وارد عرصهٔ دوبله شد و شروع حرفه‌ای دوبله وی به سال ۱۳۴۲ برمی‌گردد.
ناظریان در طول سال‌های فعالیت خود در دوبلاژ، به‌ جای بسیاری از بازیگران مطرح جهان از جمله اینگرید برگمن، لورن باکال، سوفیا لورن، دایان کیتون، راکوئل ولش، فی داناوی، آن مارگرت، کاترین اسپاک، کاترین راس، الیزابت تیلور، جولی کریستی، سیلوا کوشینا، ژاکلین بیسه، کاترین دنوو، میشل مرسیه، و… حرف زده‌ است.
یکی از درخشان‌ترین گویندگی‌های او در دوبلهٔ فیلم مشهور «کازابلانکا» به‌جای اینگرید برگمن در کنار گویندگی حسین عرفانی به‌جای همفری بوگارت است.
جمعه _ 9 اردیبهشت ماه_ مراسم ختم شهلا ناظریان در تهران، مسجد الرضا واقع در میدان نیلوفر، از ساعت ۱۷ تا ۱۹ برگزار می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *