15:39

مجموعه مستند تنهایی این هفته با عنوان از یاد رفته و با موضوع هورالعظیم به کارگردانی سعید نبی و مریم خدیوی و تهیه‌کنندگی سعید نبی ساعت ۲۳:۱۵ از شبکه یک پخش می‌شود.
به گزارش رسیده، ساکی قهرمان جهانی پارا المپیک که در کنار هور العظیم زندگی می کند هر روز صبح کنار این تالاب قدم می‌زند و رازهای زندگی‌اش را در آرامش این منطقه با نیزارها در میان می‌گذارد، در یکی از روزهایی که این ورزشکار به تالاب می‌رود با جاده کشی شرکت‌های نفتی در داخل هور مواجه می‌شود…

هورالعظیم تالابی است که در کنار آن ۴۰۰ گاومیش دار زندگی می‌کنند با ۱۸ هزار رأس گاومیش و ۱۰۰۰ نفر صیاد با صید روزانه ۷ تا ۸ تن ماهی بومی، تالابی است که صدام به دلیل موقعیت استراتژیک آن در جنگ‌های عراق با آمریکا و بریتانیا و جنگ تحمیلی علیه ایران آن را خشک کرد تا بتواند به وسعت منطقه مسلط باشد‌. این بحران سبب بروز ریزگرد و همینطور خشکسالی در منطقه شده است.
همچنین شرکت‌های نفتی چینی نیز در دشت آزادگان برای استخراج نفت اقدام به خشک کردن این تالاب کرده‌اند. در این فیلم به شبهات زندگی قهرمان دو و میدانی کشور که دارای عناوین مهم جهانی است و در هویزه زندگی می‌کند می‌پردازیم و این زندگی را در کنار تالاب هورالعظیم به نظاره می‌نشینیم، تناظری میان سرگذشت قهرمان و هور، هور العظمی که این روزها حال خوبی ندارد و مردمی که بسیار نگران تبعات ناشی از این بی آبی و کم آبی اند چرا که… .
مستند «تنهایی» جمعه شب‌ها ساعت ۲۳:۱۵ از شبکه یک پخش می‌شود و بعد از پخش این مستند مجموعه درنگ تنهایی با حضور قاسم سلیمانی دشتکی استاندار خوزستان و احمد لاهیجان‌زاده معاون سازمان محیط زیست ساعت ۲۳:۴۵ از شبکه یک پخش می‌شود. در این برنامه متخصصین این حوزه به سوالات مردم راجع به خشکی و بحران‌های این روزهای تالاب هورالعظیم پاسخ می‌دهند.
مستند «تنهایی» به کارگردانی سعید نبی و مریم خدیوی، تدوین احمد وفایی و به فیلمبرداری مهران فردپور، صدابرداری حبیب محمدی و طراحی صدای بهروز شهامت و به تهیه کنندگی سعید نبی در گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک آماده پخش شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *