15:29

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: موزه و دیگر اماکن تاریخی متعلق به این وزارت‌خانه در شهرهای قرمز براساس مصوبه ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیل هستند.
به گزارش ایرنا، موزه‌ها حدود ۶ ماه است که تعطیل شده‌اند؛ از ۱۸ فروردین‌ سال ۱۴۰۰ و با آغاز اوج‌گیری جدید کرونا در ایران. با این حال، در روزهای اخیر تعدادی از موزه‌های خصوصی و زیرمجموعه‌های بنیاد مستضعفان به روی بازدیدکنندگان باز شده‌اند، اما کاخ‌ موزه‌ها و محوطه‌هایی که زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مدیریت می‌شوند؛ تعطیل هستند؛ سال گذشته نیز به علت همه گیری کرونا وضعیت به همین شکل بود.
محمد رضا کارگر مدیرکل موزه‌ها پیش از این اعلام کرده بود که مطابق با آخرین دستور ستاد ملی کرونا، موزه‌ها از گروه سوم مشاغل به گروه دوم انتقال یافته‌اند که در صورت اعلام وضعیت نارنجی، اجازه بازگشایی با رعایت شیوه نامه های بهداشتی را دارند.
البته وی در گفت و گویی با خبرنگار ایرنا اعلام کرد در تلاش هستند ستاد ملی مقابله با کرونا را متقاعد کنند که موزه ها را در رده مشاغل گروه اول قرار دهند.
وی با اعلام این که باز و بسته بودن موزه به رنگ کرونایی شهرها مرتبط است، گفت: موزه و دیگر اماکن تاریخی متعلق به وزارت میراث فرهنگی که در شهرهای قرمز هستند براساس مصوبه ابلاغی ستاد مقابله با کرونا تعطیل هستند و بقیه موزه ها که در شهرهای نارنجی و زرد قرار دارد باز و آماده پذیرش بازدیدکنندگان با رعایت شیوه نامه ها بهداشتی هستند.
کارگر گفت: در تلاش هستیم، موزه ها در فهرست مشاغل گروه یک قرار دهیم که حتی در شرایط قرمز کرونا باز باشند.
بر اساس آمار تعداد موزه های فعال در کشور را بیش از ۶۸۰ موزه است. این در حالی است که تعداد موزه های کشور تا سال ۹۱، تنها ۴۲۹ و تعداد آن تا پیش از انقلاب ۴۳ موزه بوده است. تعداد موزه های فعال تهران ۱۵۰ مورد است.
در حال حاضر ۱۶۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۹ شهر در وضعیت نارنجی و ۷۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *