17:16

طرح بازشناسی و تبیین الگوی جداره‌های تاریخی بافت فرهنگی- تاریخی شهر خوی در پژوهشکده ابنیه و بافت‌های تاریخی-فرهنگی انجام و به نتایجی نظیرتعیین چارچوب راهبردی-اجرایی برای ساماندهی و هدایت هرگونه اقدام و مداخله در نما در محدوده بافت تاریخی و فرهنگی شهر خوی انجامید.
به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، نادره شجاع دل عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و مجری طرح با اعلام این خبر گفت: محدوده دشت خوی در شمال‌غرب ایران با قدمتی 7 هزار ساله و قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم دارای تاریخ و تمدن پرفراز و نشیب و شاهد وقایع تاریخی مختلفی بوده است.
او افزود: در واقع آن چه مشخص این است که از سه هزار سال پیش شهری در این ناحیه قرار داشته که از 14 قرن پیش بنام خوی شناخته شده، اما محل دقیق شهر در هر دوره‌ای مورد تردید است.
شجاع دل با بیان‌اینکه امروزه وقتی از خوی نام برده می‌شود، منظور همان شهری است که سابقه آن به سال 1171 هجری قمری باز می گردد اظهارکرد: این شهر به کوشش احمد خان دنبلی بنا و در سایه تدبیر و عدالت او آباد شده و رونق یافته است.
این عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: محدوده مصوب بافت تاریخی و فرهنگی شهر خوی محدوده‌ای در مرکز شهر است که با مساحت 131 هکتار و در قالب 5084 پلاک در هسته مرکزی این شهر واقع شده و در دهه های اخیر روند رو به رشد ساخت و سازهای بی ضابطه و بدون رعایت اصول زمینه گرایی، سیمای جداره های این بافت تاریخی را دچار نابسامانی کرده است.
مجری طرح بازشناسی و تبیین الگوی جداره های تاریخی بافت فرهنگی- تاریخی شهر خوی افزود: از آنجا که هرگونه طراحی در بافت‌های تاریخی می‌بایست در جهت حفظ الگوها و ویژگی‌های کلی بافت به عنوان زمینه تاریخی و فرهنگی صورت پذیرد از این رو، بررسی الگوهای تاریخی جداره‌ها و شناخت و بازتبیین آن، در جهت نیل به اهداف باز زنده‌سازی هویت تاریخی شهر ها در تداوم حیات شهری و نیازهای روز جامعه، امری ضروری به نظر می‌رسد.
او تصریح‌کرد: این طرح پژوهشی در نظر داشته است ضمن بررسی الگوهای تاریخی موجود در جداره‌های بافت تاریخی و فرهنگی شهر خوی، سندی راهبردی برای احیاء و بازطراحی این جداره‌ها با تاکید بر رویکر طراحی زمینه گرا ارائه کند و نهایتا به منظور ساماندهی سیما و منظر شهری در محدوده بافت تاریخی و تعامل و ارتباط آن با سایر محدوده‌های شهری به نتایجی از جمله بازشناسی و احیاء الگوهای تاریخی نمای بناها در شهر خوی و تعیین چارچوب راهبردی-اجرایی برای ساماندهی و هدایت هرگونه اقدام و مداخله در نما در محدوده بافت تاریخی و فرهنگی شهر خوی و تدوین ضوابط سلبی و ایجابی در این راستا نائل شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *