9:16

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا در سفری دو روزه به استان بوشهر، ضمن بازدید از بناهای تاریخی این استان، بر حمایت از احیاء و بهره برداری از مواریث فرهنگی تاریخی، با واگذاری خردمندانه به بخش خصوصی ذی صلاح تاکید کرد.
هادی میرزائی در این سفر (14 و 15 آذر ماه) از بناهای تاریخی خانه آذین، خانه نجفی، عمارت حاج رئیس، عمارت کمندی، عمارت رفیعی، عمارت گلشن، عمارت ملک، باغ تاریخی شهرداری و بافت تاریخی بوشهر، کاروانسراهای برازجان، دالکی و مشیر و همچنین قلعه منصور خان دشتی و قلعه آقاخان لیراوی بازدید کرد. نشست مشترک با استاندار، مدیرکل میراث فرهنگی و شهردار و اعضای شورای شهر بوشهر نیز از دیگر برنامه های این سفر بود.

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا با اشاره به اینکه 10 بنای تاریخی استان بوشهر از طریق این صندوق به بخش خصوصی واگذار شده است گفت: کاربری اصلی این بناها خانه خلاق صنایع دستی و فرش دستباف، تجارتخانه و مرکز برگزاری رویدادهای فرهنگی است که خدمات اقامتی، بوتیک هتل و پذیرایی نیز بعنوان خدمت جنبی ارائه می گردد.

حل مشکل عمارت حاج رئیس
هادی میرزائی در نشست مشترک با استاندار بوشهر به مشکلات واگذاری بناهای تاریخ پرداخت و ادامه داد: عمارت تاریخی حاج رئیس با وجود ویژگی های متمایز آن، سالها به خاطر اختلاف بین سازمان بنادر و کشتیرانی و میراث فرهنگی بلاتکلیف مانده بود. اما در نهایت طی تفاهماتی که صندوق احیا با سزمان بنادر و کشتیرانی داشت، این بنا نیز به مدت 40 سال در اختیار صندوق قرار گرفت و در فراخوان اخیر به بخش خصوصی واگذار شد.

تبدیل عمارت ملک به قطب گردشگری جنوب کشور
او مجموعه تاریخی عمارت ملک را از دیگر بناهای واگذار شده در سال 98 عنوان کرد و گفت: تعدادی متصرف در 20 سال اخیر در بخشی از این مجموعه استقرار پیدا کرده اند که در صورت رفع این مشکل، می تواند به قطب گردشگری استان و جنوب کشور تبدیل تبدیل شود.
میرزائی با تاکید بر اینکه خانه نجفی به عنوان مرکز خانه خلاق صنایع دستی و فرش دستباف استان راه اندازی می شود اظهار داشت: کاربری عمارت حاج رئیس و ملک التجار به عنوان تجارت خانه صنایع دستی و بافندگی استان و تکمیل زنجیره اتصال صادراتی بندرگاهی بوشهر و همچنین بوتیک هتل و رویدادهای فرهنگی خواهد بود.

توجه ویژه به بناهای تاریخی مغفول مانده
او همچنین از بازدید دیگر بناهای تاریخی کمتر مورد توجه قرار گرفته همچون کاروانسراهای برازجان، دالکی و مشیر و همچنین قلعه منصور خان دشتی و قلعه آقاخان لیراوی خبر داد و گفت: پس از ارزیابی وضعیت این بناها و تکمیل مطالعات اولیه، با واگذاری به بخش خصوصی، در آینده ای نزدیک به ظرفیت های اشتغالزایی و محرک توسعه محلی تبدیل خواهند شد.

آمادگی ایجاد پایانه صادراتی صنایع دستی و فرش دستباف در بوشهر
میرزائی با اشاره به اینکه در سال ۹۶ به استناد ماده ۸ قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالین صنایع دستی، ماموریت حمايت، توسعه و ترويج صنايع دستي و تشويق و تكريم هنرمندان، پيشكسوتان و فعالان بخش صنايع دستي و فرش دستباف به وظایف صندوق اضافه شد گفت: ایجاد خانه های خلاق و تجارتخانه ها، به منظور اتصال زنجیر ارزش صنایع دستی و فرش دسباف است و اگر استان آمادگی داشته باشد می توانیم با همکاری سایر نهادهای ذیربط پایانه صادراتی صنایع دستی و فرش دستباف را در بوشهر ایجاد کرد.

توقف اعطای کاربری سفرخانه
مدیرعامل صندوق توسعه و احیا با یادآوری اینکه رویکرد غالب در گذشته در بهره برداری از بناها، اعطای کاربری اقامتی یا سفره خانه بود تصریح کرد: این نگاه در دوره جدید تقریبا متوقف شده و امروز عمده کاربری بناهای تاریخی در حوزه تکمیل زنجیره صنایع دستی یا خوشه صنایع دستی و بافندگی هاست و سطح فعالیت و نگاه به کاربری بناهای تاریخی با رویکرد اشتغالزایی و فعال کردن ظرفیت های بومی و منطقه ای توسعه یافته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *