21:04

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران از آغاز نهضت سواد رسانه ای آموزی ایران در ۱۰ شهر یادگیرنده یونسکو خبر داد.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو-ایران، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران گفت: همان‌گونه که پیش از این نهضت سوادآموزی باعث کاهش بی‌سوادی شد، امروز به نهضت سواد رسانه‌ای آموزی نیاز داریم. از این رو باشگاه سواد رسانه‌ای یونسکو ـ ایران این امر را در ۱۰ شهر یادگیرنده و خلاق ثبت شده یونسکو در ایران به‌طور پایلوت اجرا خواهد کرد تا شاهد فراگیری دانش و مهارت سواد رسانه‌ای باشیم.
حجت‌الله ایوبی در نخستین نت گپ از سلسله گفت‌وگوهای برخط هفته جهانی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی که به همت و میزبانی باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ـ ایران برگزار شد، با اشاره به فلسفه و روند شکل‌گیری یونسکو، اظهار کرد: یونسکو تلاش کرد با استفاده از ابزار آموزش، علم و فرهنگ ریشه جنگ و خشونت را در دل‌ها و ذهن‌ها بخشکاند و از بین ببرد، بنابراین آموزش همواره در یونسکو مورد توجه ویژه بوده است.
وی گفت: یونسکو چندسالی است به این سمت حرکت کرده که آموزش تنها مدرسه رفتن و کتاب خواندن نیست و اساسا علم برای علم آموزش است، البته نباید فراموش کنیم که یونسکو در حال نزدیک شدن به مفاهیم شرقی و دینی ما مانند آموزش همراه با تربیت انسان‌ها نیز است و بناست خروجی این آموزش‌ها تبدیل دنیا به‌ جایی بهتر برای زندگی و توان‌ افزایی برای زندگی بهتر باشد.
دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو-ایران همچنین خاطرنشان کرد: امروز قطعا استفاده از فضای مجازی و جستجوگر صحیح بودن و اینکه بتوانیم از فضای سایبر به‌خوبی بهره ببریم دارای اهمیت است. امروزه ما در حال دریافت حجم عظیمی از اطلاعات و بمباران خبری و اطلاعاتی هستیم و مواجه با این پدیده نیازمند دانش و مهارتی است تا بتوانیم به دنبال اطلاعات مهم و مورد نیاز خود حرکت کنیم، در واقع رجوع به علم سودمند دارای اهمیت است.
او با اشاره به نقش رسانه در دنیای جدید و اینکه رسانه دیگر همان قرائت رسمی پیشین نیست و مفهوم و شکل توزیع قدرت امروز متفاوت شده است، اظهار کرد: موضوع گستردگی اطلاعات و ابزارهای رسانه‌ای امروز موجب نگرانی‌هایی در دنیا شده است. در واقع دنیا عملا با یک شوک بزرگ مواجه شده و آن هم افزایش حجم اخبار و دسترسی همه به تولید خبر است و این یعنی دغدغه حرکت به سمت ایجاد تعادل در این زمینه در دنیا جدی است.
ایوبی سپس با اشاره به اینکه سواد رسانه‌ای می‌تواند به‌عنوان یک عامل میان فرهنگی موجب هم‌افزایی بین کشورها شود، یادآور شد: دو سال پیش مکرون در سخنرانی تعدادی از دانش آموزان مدارس مختلف را روی سن آورد و گفت ما از ترس اینکه به مستبد بودن متهم نشویم به شما ظلم و جفا کردیم و اجازه دسترسی به هر محتوا و تصویری را به شما دادیم که این مسئله موجب اتفاقات آزاردهنده روحی و روانی برای شما شد و قول داد که این موضوع تکرار نشده و قانون حمایت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی را تصویب کنند تا اجازه دسترسی به همه‌چیز را به همه‌کس ندهند.
وی با تاکید بر اینکه ما به کودکانمان اجازه بدهیم در معرض آسیب‌های جدی متاثر در رسانه قرار بگیرند و این به معنی آزادی و دموکراسی نیست، گفت: ما باید به این جمع‌بندی برسیم که حتی در کشورهای غربی که تصور می‌شود با آن‌ها فاصله زیادی داریم نیز این نگرانی و دغدغه مشترک وجود دارد.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران این دغدغه مشترک را یکی از زمینه‌های همگرایی و هم‌افزایی در سطح کشورهای منطقه و دنیا دانست و گفت: یونسکو به‌ عنوان یک سازمان معتبر که سعی بر کار غیرسیاسی دارد، می‌تواند در این زمینه نقش سازنده‌ای ایفا کند. ما به همگرایی منطقه‌ای بسیار باور داریم و کمیسیون ملی یونسکو ایران چندسالی است پرچم همگرایی منطقه را بلند کرده و خوشبختانه این تلاش بازخورده‌ای خوبی را دریافت کرده است و کشورهای مختلفی علاقه‌مند به همکاری با ایران هستند.
ایوبی همچنین در پایان صحبت هایش پیشنهاد داد: باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ـ ایران در زمینه ایجاد همگرایی منطقه‌ای حول موضوع سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی پیشگام شده تا باشگاه‌های مشابه منطقه‌ای را به هم متصل کرده یا مفهومی که حول آن بتوان رویدادهای بین‌المللی را تعریف کرده، را پیگیری کند تا در نهایت مفهومی منطقه‌ای حول موضوع رسانه و سواد رسانه‌ای به یونسکو ارائه شود. نکته اینجاست که مسئله سواد رسانه‌ای می‌تواند همفکری و همگرایی منطقه‌ای ایجاد کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *