11:50

با وجود برخی انتقادها درباره فیلم سوزی در اکران پیش از جشنواره فجر که سبب گله و انصراف بعضی‌ها از اکران فیلم‌هایشان شده، اما همچنان ۱۳ فیلم به طور قطعی تا ابتدای دی ماه روی پرده سینماها می‌روند، مگرآنکه پیک جدیدی از کرونا همه چیز را دوباره برهم زند.
به گزارش ایسنا، شورای صنفی نمایش در دو، سه هفته اخیر لیست بلند بالایی از فیلم‌هایی را اعلام کرد که تا اول دی‌ماه به تناوب اکران خواهند شد. از آنجا که این فیلم‌ها به تدریج معرفی شدند ناگهان مشخص شد بیش از ۱۵ فیلم قرار است در یک بازه زمانی دو ماهه روی پرده سینماها روند و همین سبب شد برخی صاحبان فیلم‌ها از این امر گله‌مند شوند و در اکران فیلم خود تردید کنند.
برخی از آن‌ها معتقدند، اگرچه پس از یک سال و نیم رکود و تعطیلی در سینما به نظر می‌رسد شرایط برای بازگشت مخاطب و رونق پیدا کردن گیشه تا حدودی مهیا شده و صف فیلم‌های در نوبت اکران هم بسیار شلوغ است، اما اگر قرار باشد ناگهان بیش از ۱۰ فیلم با هم اکران شوند بیشتر آن‌ها می‌سوزند و در فروش موفقیتی کسب نمی‌کنند.

با این حال برخی دیگر هم به دلیل آنکه فیلم‌هایشان مربوط به جشنواره فجر دو سال قبل بوده یا برای اکران عمومی آماده شده بودند، مصمم هستند آثار خود را پیش از جشنواره فجر اکران کنند که البته بعضی از آن‌ها با چند روز جابجایی نسبت به تاریخ اعلام شده از سوی شورای صنفی نمایش روبرو می‌شوند.
بر این اساس فیلم‌ «تومان» از امروز چهارشنبه، ۱۲ آبان اکران می‌شود و با تایید پخش‌کننده‌ها یا تهیه‌کننده‌ها فیلم‌های «آپاچی» آرش معیریان (از ۲۴ آبان) «حکم تجدیدنظر» اولین فیلم محمدامین کریم‌پور از ۲۸ آبان و «مغز استخوان» حمیدرضا قربانی از اواخر آبان روی پرده می‌روند.
همچنین طبق پیگیری از صاحبان فیلم‌ها، «رمانتیسم عماد و طوبا» ساخته کاوه صباغ‌زاده و «شهر گربه‌ها» سید جواد هاشمی (از سوم آذر)، «گربه سیاه» به کارگردانی کریم امینی (از ۱۰ آذر)، «بندر بند» به کارگردانی منیژه حکمت (از ۱۲ آذر)، «اتومبیل» علی میری رامشه و «بی‌همه چیز» محسن قرایی (از ۱۷ آذر)، «تی تی» آیدا پناهنده» (از ۲۴ آذر)، «صحنه زنی» علیرضا صمدی (از ۲۷ آذر) و «عروسی مردم» (از اول دی) اکران می‌شوند.
در بین فیلم‌های اعلام شده وضعیت اکران «جوجه تیغی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مستانه‌ مهاجر هنوز قطعی نیست و تهیه‌کننده «ملاقات با جادوگر» هم از اکران پاییز انصراف داده است. ضمن اینکه زمان اکران فیلم «آتابای» نیکی کریمی هم سوم آذر اعلام شده بود که طبق پیگیری ایسنا از عوامل فیلم قطعا اکران می شود.
علاوه براین ها برخی منابع غیررسمی خبر می‌دهند که از ۱۹ آبان فیلم کمدی «چپ راست» ساخته حامد محمدی و به تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی هم در سینماها اکران می‌شود که با توجه به اعلام نشدن این موضوع از سوی شورای صنفی نمایش، ممکن است در صورت قطعی بودن این اکران، تاریخ آن در جلسه آینده شورا اعلام شود.
فیلم‌های نامبرده در شرایطی اکران خواهند شد که نمایش فیلم «دینامیت» در ماه‌های گذشته امیدی را برای سینمادارها به وجود آورده، مبنی براینکه اگر فیلم مخاطب‌پسند باشد، می‌تواند در همین شرایط کرونایی هم مردم را به سینما بکشاند. اکران فیلم «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی که نماینده سینمای ایران در اسکار است موفقیت بیشتری را در گیشه کم فروغ سینما نشان داد که البته شاید درست‌تر است فیلم فرهادی را متمایز از دیگر آثاری بدانیم که روی پرده می‌روند، چرا که نام او به تنهایی بیش از بازیگرانش مخاطب جذب می‌کند. هرچند برخی اکران «قهرمان» را هم در گیشه ناموفق می‌دانند.

اما به طور کلی درباره اکران بیش از ۱۰ فیلم در یک زمان کوتاه نظرها مختلفی وجود دارد از جمله حبیب اسماعیلی – مدیر دفتر پخش رسانه فیلمسازان – که قصد دارد فیلم «حکم تجدید نظر» و «اتومبیل» را اکران کند. او معتقد است اگر فیلم خوب اکران شود حتماً می‌تواند در همین شلوغی هم مخاطب خود را جذب کند.

اما مهدی صباغ‌زاده – تهیه‌کننده «رمانتیسم عماد و طوبا» و مدیر دفتر پخش «نیمروز فیلم» – به ایسنا می‌گوید: شورای صنفی نمایش باید تعداد فیلم‌ها را برای اکران مدیریت کند. حالا که وضعیت سینما کمی بهتر شده فیلم‌ها هم موقعیت بهتری برای دیده شدن باید داشته باشند ولی وقتی یک دفتر پخش چند فیلم را با هم اکران کند، اتفاق خوبی نیست و شورا باید به این مسئله توجه کند تا اکران حساب و کتابی داشته باشد.
در این باره مجید توکلی – کارگردان «عروسی مردم» – هم با اشاره به اینکه تاریخ اول دی‌ماه برای اکران فیلمش رزرو شده است، می‌گوید:‌ تصمیم نهایی برای اکران فیلم بر عهده تهیه‌کننده است ولی من شخصا خیلی موافق این جنس از اکران شلوغ نیستم، چون در شرایط عادی سینماها که کرونا وجود نداشت، از اواخر آذر به بعد تا قبل از جشنواره فجر زمان خوبی برای اکران نبود و همیشه حداقل یکی دو ماه قبل از جشنواره اتفاقات خوبی در اکران سینما برای فروش فیلم رخ نمی‌داد و حالا باید کرونا را هم به آن شرایط اضافه کنیم.
وی ادامه می‌دهد: بنابراین شاید تصمیم عجولانه‌ای برای اکران فیلم‌ها باشد، اما از آن طرف به این فکر می‌کنیم که چاره دیگری هم نداریم، چرا که با انبوهی از فیلم‌های پشت خط اکران و نیز فیلم‌هایی که در دوره قبل مجوز ساخت گرفته‌اند روبرو هستیم. پروانه ساخت‌هایی که در دوره مدیریت گذشته سازمان سینمایی با توجه به شرایط کرونایی صادر شد، نوید اتفاق خوبی را برای اکران سینما در آینده نمی‌دهد. حداقل انتظار این بود که در دوران کرونا، مدیریت سینما که به نظرم منفعل بود و کاری نکرد، همان هیچ کاری نکردن را حساب شده انجام بدهد.
توکلی می‌گوید: آنچه الان از رونق سینما یاد می‌شود به خاطر اکران فیلم «قهرمان» است ولی همین فیلم هم آنطور که پیش‌بینی می‌شد فروش نکرده و میزان تماشاگر در راستای استقبال از فیلم‌های قبلی آقای فرهادی نیست. البته شاید در این مقطع کرونایی خوب باشد ولی این استقبال از فیلم اصغر فرهادی نشان می‌دهد که پاییز خوبی در انتظار سینما نیست.
وی تاکید کرد: به این ترتیب درباره اکران فیلم «عروسی مردم» فقط تاریخ، رزرو شده و قطع به یقین همه چیز به شرایط کرونا و پیک احتمالی جدید که ممکن است پیش‌رو داشته باشیم بستگی دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *