10:41

یکی از اولین رمان‌ها با موضوع همه‌گیری کرونا در یک پروژه مشترک با مشارکت نویسندگانی چون «مارگارت آتوود» نویسنده و منتقد معروف کانادایی و «جان گریشام» از نویسندگان پرفروش آمریکایی به رشته تحریر درمی‌آید.

به گزارش ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، انجمن نویسندگان آمریکا از چاپ یک رمان کرونایی با همکاری نویسندگان مطرحی چون مارگارت آتوود، جان گریشام و سلست ان‌جی خبر داد. این رمان چهارده روز: یک گردهمایی بدون مجوز (Fourteen Days: An Unauthorized Gathering) نام دارد و ماجراهای آن در پشت‌بام ویلایی در منهتن اتفاق می‌افتد آن هم در شرایطی که ویروس کرونا در جهان شایع شده و ثروتمندان در حال فرار از این شهر هستند.

مارگارت آتوود نویسنده برنده جایزه بوکر و خالق آثار مطرحی چون سرگذشت ندیمه و آدمکش کور مسئولیت ویرایش رمان چهارده روز را برعهده دارد و این رمان بهار سال ۲۰۲۲ میلادی منتشر خواهد شد.

آتوود با انتشار بیانیه‌ای درباره این اثر ادبی گفت: کاراکترهای خیالی رمان چهارده روز که در پشت بام کنار هم جمع شده‌اند، درباره شرایط زندگی در دوره شیوع همه‌گیری و کلیت زندگی چیزهای زیادی برای گفتن به هم دارند. گاهی وارد بحث، مناظره و حتی درگیری و مجادله می‌شوند و گاهی در لحظات غیرمنتظره همدلی و ارتباط به گشایش و راه‌حل می‌رسند.

وی تصریح کرد: برای ایجاد چارچوب روایی، ساختار رمان را به گونه‌ای شکل دادیم که سرایدار ساختمان تمام داستان‌ها و مکالماتی که در پشت بام رد و بدل می‌شوند را روی تلفن همراهش ذخیره کرده تا از آنها یک متن غیرمجاز درآورد.

ایده نوشتن چنین رمانی اولین بار توسط داگلاس پرستون رمان‌نویس و رئیس انجمن نویسندگان آمریکا با هدف درآمدزایی برای نویسندگان خسارت دیده از کرونا مطرح شد. نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد نویسندگان آمریکایی با شیوع این ویروس، حدود ۴۹ درصد از درآمد خود را از دست دادند.

پرستون در این باره می‌گوید: در انجمن نویسندگان آمریکا به این نتیجه رسیدیم که در این روزهای تاریک فرصت آن را داریم تا با خلق این اثر هنری خارق العاده یک کار مثبت انجام دهیم و حتی تغییرساز شویم. بشر همواره از راه داستان سرایی با تراژدی مقابله کرده است و این کتاب واکنش ما خواهد بود به تراژدی شیوع کرونا.

رمان‌نویسان معمولا بیشتر از شعرا و نویسندگان آثار غیرداستانی برای روایت رویدادهای تاریخی معاصر به زمان نیاز دارند و از همین رو با گذشت یک سال از شیوع کرونا هنوز رمان یا داستان کوتاه های چندانی با موضوع شیوع کرونا منتشر نشده است. این در حالی است که در همین مدت کوتاه چندین کتاب مصور از جمله قهرمانان ماسک می‌زنند: ماجراجویی فوق‌العاده المو و مادامی که نمی‌توانیم همدیگر را در آغوش بگیریم منتشر شده و کتاب غیر داستانی مایکل لوییس با عنوان پیش‌آگاهی: داستان همه‌گیری نیز تا دو ماه آینده به کتابفروشی‌ها خواهد آمد.

نویسندگان آثار داستانی اما تا به اینجای کار یا از سوژه کرونا به عنوان پیرنگ فرعی استفاده کرده‌اند: مثل آنچه در رمان قانون معصومیت نوشته مایکل کانلی شاهد آن هستیم و یا به طور کل آن را نادیده گرفتند مثل کاری که استیون کینگ با رمان جدیدیش بیلی سامرز کرد و تاریخ رویدادهای آن را از ۲۰۲۰ به ۲۰۱۹ تغییر داد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *